Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Virkesbil.

47 inlägg 7503 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Virkesbil.

jannee  
#596598 När bilen är igång på väg med fullt lass åker du minst lika mjukt som i den bästa p-bilen.
Luftfjädrad bil, eventuellt parabel fram, luftfjädrad hytt, luftfjädrad stol, vilken p-bil slår detta?
Du kan sätta en mer eller mindre full mugg med kaffe på instrumentbrädan och den skvimpar inte över, gör det på en p-bil så märker du skillnaden. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Virkesbil.

isteskog  
#596599
halvproffs skrev:Tillbaka i Hedesunda och nu lastar vi lövmassaved som ska in till Korsnäs i Gävle.

Behöver mer pengar..... :wink:

Avatar Fallback

Re: Virkesbil.

isteskog  
#596601 "Proffset" är ute och kör blödderved...... 😉

Avatar Fallback

Re: Virkesbil.

jannee  
#596607 Med denna väderlek (få +grader och evigt regnande) är det ofrånkomligt att det blir spår på vägar som är dåligt dränerade (ytskiktet).

Avatar Fallback

Re: Virkesbil.

Avslutat-02  
#596608 Ett skogsbolag la på bra med grovsingel en gång i veckan på en väg, när en större avverkning gjordes.
Detta räddade vägen bra nog.

visst det kostar men är ändå lönsamt i slutänden om man har mycket att köra ut.

Användarvisningsbild

Re: Virkesbil.

halvproffs  
#596618 Inne på Korsnäs för avlastning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Virkesbil.

halvproffs  
#596619 Sista lastningen för idag. Skönt att komma hem till kaminvärmen och god lagad mat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Virkesbil.

svampbob  
#596624
halvproffs skrev:Inne på Korsnäs för avlastning.


Snart blir kanske avlastningen fjärrstyrd.

https://www.skogforsk.se/nyheter/2019/u ... psis-anp-3

Användarvisningsbild

Re: Virkesbil.

halvproffs  
#596689
vinterrojarn skrev:"Är tydligen fullt vid industrin med massaved dock inte blövved."

"blövved?" nytt sortiment eller samma under nytt alias? :lol: :lol:
(bara små retas lite) :mrgreen: :mrgreen:


även vuxna retas! småretas med dig :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkesbil.

Avslutat-02  
#596691 som vanligt då.... då vet jag att allt är som det ska. :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Virkesbil.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596702 Låter som en spännande och trevlig dag.

Funderar bara på bilden med trucken som skall lyfta av virket, fick du stå där och fota? Har alltid hört att man har en rutin att chauffören skall stå väl synlig för truckföraren, eller sitta i hytten vid avlastning... Detta efter en olycka där chauffören stod bakom bilen när traven skulle lyftas av och klämdes ihjäl av gripen...

Fanns det inte sådana säkerhetsföreskrifter där?

Användarvisningsbild

Re: Virkesbil.

halvproffs  
#596705 Enligt chauffören får man inte sitta i hytten. Hjälm och varselväst gäller. Vi stod nog runt 10m ifrån. Dessutom hade chauffören ögonkontakt med truckförare för att kunna dirigera om det behövs.

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkesbil.

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596727 När jag i barndomen åkte virkesbil med en släkting så blev jag tillsagd att gömma mig i hytten under avlastningen. :-ss

Avatar Fallback

Re: Virkesbil.

jannee  
#596734 Är det mellanskog som försörjer Balustrand sågverk med timmer?
Är Svärdsjövägen fortfarande i gammalt gott skick eller?, är nog 10 å sedan jag körde den senast.
Är det normalt med så långa tomkörningar (11 mil)?

Användarvisningsbild

Re: Virkesbil.

halvproffs  
#596738
jannee skrev:Är det mellanskog som försörjer Balustrand sågverk med timmer?
Är Svärdsjövägen fortfarande i gammalt gott skick eller?, är nog 10 å sedan jag körde den senast.
Är det normalt med så långa tomkörningar (11 mil)?


Det var Korsnäsvirke vi körde dit så dom tar nog från flera leverantörer.

Vi åkte över Enviken dit och Svärdsjövägen hem som inte får köras med full last på.

Han försökte få returlast på flera ställen men vägarna var avstängda pga dålig bärighet.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar