SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsnyheter

Dumpning av skräp i skogen ett allt större problem

42 inlägg 6474 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dumpning av skräp i skogen ett allt större problem

Fredrik Reuter  
#596574 Stiftelsen Håll Sverige Rent har skickat ut en enkät till Sveriges största skogsägare och frågat om det finns problem med nedskräpning i skogen. 93% svarade att de har problem nedskräpning och dumpning av skräp i skogen.

Trots att det är olagligt är det allt vanligare att företagare dumpar skräp från ex byggen och renoveringar i skogen helt enkelt för att slippa betala en avgift på miljöstationen. Förutom att det ser hemskt ut så finns stora risker med nedskräpningen, dels att miljögifter lakas ur till sjöar och vattendrag och dels att djuren i skogen kan ta skada av skräpet.

Tyvärr är det endast en till två procent av alla anmälda fall av nedskräpning som leder till åtal och eftersom främst Polisen har resursbrist för att jobba med dessa fall är rekommendationen till skogsägare istället att sätta upp vägbommar.

TV4 har idag ett klipp där en skogsägare som har problem med dumpning av avfall i sina skogar intervjuas.

Sedan tidigare har vi diskuterat nedskräpning och dumpning av skräp och avfall på Skogsforum bland annat i trådar som Mycket skräp i skogen, Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad? och Diverse intrång på egendomen.

Hur ser det ut för dig idag, är nedskräpning ett växande problem?
Bild från Peter Von Satzger/TV4




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Dumpning av skräp i skogen ett allt större problem

Avslutat-02  
#596605 Vissa områden är nog mera utsatta än andra tyvärr.
Har själv inte allt för mycket skräp på markerna, efter ha ställt dit en gammal vagn med laminerad skylt som lyder:
Istället för att kasta din skit på backen, lägg den på vagnen så tar jag hand om den och ser till att det som blir kvar kommer till återvinningen.

Det som händer sen är att jag tömmer denna vagnen och det som är brännbart det bränns, det som är skrot det skrotas ned. sedan när leverans till återvinningscentralen ska ske så få det följa med.

däremot vid riksvägen så kan man bli galen varje år.... Mcdonalds förpackningar, max förpackningar, ölburkar och annat skräp hela diket fullt....

Användarvisningsbild

Re: Dumpning av skräp i skogen ett allt större problem

Erre  
#596617 Nya fynd senast idag. 😡

Användarvisningsbild

Re: Dumpning av skräp i skogen ett allt större problem

Fredrik Reuter  
#596626 Ganska tragiskt faktiskt... 👎

   TS
Avatar Fallback

Re: Dumpning av skräp i skogen ett allt större problem

Avslutat-02  
#596629 Jaha... :roll: :roll: så man har dumpat en tvättmaskin och en diskmaskin på ditt...
Ja det känner man igen, har plockat ned flera stycken och räddat delar...

innan jag bränner plåten ren och sedan in till återvinningen om jag inte har användning för den också....


Tråkigt för dig @Erre

Avatar Fallback

Re: Dumpning av skräp i skogen ett allt större problem

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596631 ...
Senast redigerad av getost91 mån 06 feb 2023, 16:21, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Dumpning av skräp i skogen ett allt större problem

mooos73  
#596632
vinterrojarn skrev:Jaha... :roll: :roll: så man har dumpat en tvättmaskin och en diskmaskin på ditt...
Ja det känner man igen, har plockat ned flera stycken och räddat delar...

innan jag bränner plåten ren och sedan in till återvinningen om jag inte har användning för den också....


Tråkigt för dig @Erre

Bränner plåten ren från......???
All "hemmaeldning" är av ondo då rökgastemperaturen blir för låg och skadliga ämnen frigörs till luften.

Avatar Fallback

Re: Dumpning av skräp i skogen ett allt större problem

Hema  
#596640 Jag skulle vilja veta skillnaden mellan avgiften som de får in (vid sopslängning) kontra vad det kostar att rensa naturen från all skit.

Sedan tycker jag att den vanligaste burken idag i dikeskanten är en energidrycksburk. Men det är inte statistiskt säkerställt.

Användarvisningsbild

Re: Dumpning av skräp i skogen ett allt större problem

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#596648
Erre skrev:Nya fynd senast idag. 😡


Går det möjligtvis att spåra ägaren/förövaren till dessa maskiner via något serienummer? 🧠
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dumpning av skräp i skogen ett allt större problem

Avslutat-02  
#596650
mooos73 skrev:
vinterrojarn skrev:Jaha... :roll: :roll: så man har dumpat en tvättmaskin och en diskmaskin på ditt...
Ja det känner man igen, har plockat ned flera stycken och räddat delar...

innan jag bränner plåten ren och sedan in till återvinningen om jag inte har användning för den också....


Tråkigt för dig @Erre

Bränner plåten ren från......???
All "hemmaeldning" är av ondo då rökgastemperaturen blir för låg och skadliga ämnen frigörs till luften.


Brukar lägga dem på brännhögen där allt annat ligger....

När jag fått en riktigt het eld så åker de in i mitten och nio gånger av tio så är plåten ren eller så den duger till att använda till annat.

Avatar Fallback

Re: Dumpning av skräp i skogen ett allt större problem

Bosse1  
#596662 Har man "resursbrist" kan man alltid köra fram skiten till allfarvägen så fler får beskåda eländet och kanske också förövaren. Jag vet,så får man inte göra :wink:

Avatar Fallback

Re: Dumpning av skräp i skogen ett allt större problem

Avslutat-02  
#596665 Det är lite roligt att man kan spara på vissa grejer, för jag har lagat en del maskiner åt andra med dessa grejer.
Synd att jag inte hade ett programverk själv när diskmaskinen gick sönder....
Hade sparat in en rejäl slant då....

Användarvisningsbild

Re: Dumpning av skräp i skogen ett allt större problem

Erre  
#596666 Ja det är bedrövligt.
Folk orkar lasta in sin skit i bilar eller lägga det på ett släp.
Men dom orkar inte köra till återvinningen. 🙄.
Dom riskerar hellre att bli påkommna med en olaglig handling.
Idioter.

Avatar Fallback

Re: Dumpning av skräp i skogen ett allt större problem

jannee  
#596672 Man kommer inte åt dem som skräpar ned.
Socialfall ( lever av vad socialen betalar ut)
Kriminella, den gruppen som far runt om nätterna och ställer till med hyss
Knarkarna
Även om man med 99 % säkert vet vilka som gjort vad (slängt avfall, kapat vägbommar o.s.v) bryr sig myndigheterna ej nämnvärt, trots polisanmälan.
Dock kan man få kommunen till att städa upp när det finns miljöfarligt avfall, såsom batterier, bilar som läcker oljor eller andra kemikalier men övrigt avfall MÅSTE man själv forsla bort för att inte riskera bli anmäld för nedskräpning.
Bara till att gilla läget 😈

Avatar Fallback

Re: Dumpning av skräp i skogen ett allt större problem

uffejohan  
#596674 Håller med alla att det är för bedrövligt, idag har jag plockat upp en hel sopsäck som var tömd på en vändplan. Jag drog mej för att riva i skiten för att leta ledtrådar, leder sällan nån vart ändå...tog det i skopan och tömde i glömskans grop.
I kategorin ”bedrövligt beteende” kan jag berätta att priset på märkligt stöld upptäckte jag också idag. Någon hade helt sonika stulit en nästan ny vägbom och dessutom gjort sej besväret att lyfta upp stolpen rakt upp där bommen var fäst. Jag satte upp bommen på en ny skogsväg förra sommaren och göt fast stolpen med betong och procentade med en skopa sten så det måste vara en rejäl maskin som klarat detta. Där stolpen stått var det bara ett stort hål....
Nu blir det att svetsa ny bom, gräva nya hål med grävmaskinen och sätta upp en ny bom. Undrar vem man ska fakturera detta?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).