tis 19 nov 2019, 12:21#596557
gnisten83 skrev:Förutom om motorn är bränd ökar förbrukningen ordentligt om tex klyvens retur går mot ändläge utan att den avlastar sen dvs ventilen går tillbaka i mittläget
Ok, intressant, tack för svaret.
Kommer då och tänka på trasig överströmningsventil, inte alls omöjligt.
De jag har talat med hittills om ett sådant problem där något hydrauliskt (cylinder, ventil, motor, spak, gränsläge, osv) som i sig orsakar att elmotorn som driver själva hydraulpumpen börjar dra för mycket ström har sagt det att hydraulpumpens "normala" överströmningsventil, dvs den man justerar in arbetstrycket/systemtrycket med, att den så att säga "kliver in" och "på det viset" förhindrar att pumpen jobbar mot någonting som är helt stängt.
En annan fråga jag undrar över i sammanhanget är vad händer om det motsatta inträffar, dvs att någon ventil pga något fel inuti själva ventilen gör så att den öppnar helt och hållet mellan trycksidan och retursidan, dvs att det inte är någonting som drivs av oljan över huvud taget, utan att oljan bara går obehindrat över från trycksidan ner i retur till oljetanken, skulle det i sig då kunna orsaka att elmotorn som driver hydraulpumpen börjar dra allt för mycket ström bara därför?
Är tyvärr inte allt för varm i kläderna vad gäller hydraulik, har "bara" stött på sådana problem där någonting inte rört på sig som det normalt brukade göra och där orsaken suttit i att någon ventil inte öppnat ordentligt, de felen har varit förhållandevis enkla att hitta.