Traktorer och processorer

Hitchkrok

24 inlägg 26267 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hitchkrok

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59413
Henrik K skrev:Vad har du för mått på nedan bild?
Avstånnd i U:et och diametern på själva kroken.
krok1.jpg

Tror Henrik K är inne på rätt spår med att mäta kroken..
Borde det inte finnas specifikationer på hur hårt sliten kroken får bli, innan den börjar bli bristfällig i sin funktion??
Mvh. Ulf

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hitchkrok

Maja  
#59510 Här kommer måtten då: röda måttet är 4,3 cm å blå är 5 cm. Men vid gult streck är det bara 3,5 cm och godstjockleken mätt på smalaste stället (grönt) är 4 cm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hitchkrok

massa-ved  
#59516 Om jag fattat rätt är det de röda måttet som är förlitet på axladraget jag tittade på var det nästan 6 cm och ett som jag inte vet fabrikat på var det 5.5 cm. Så 4.3 cm verkar lite trångt men de flesta dragöglorna ligger på 30-40mm i godstjocklek. Är det nåt gammalt lastbilsdrag på de andra ekipagen då blir det lite problem för de har lite större mått på godset runt öglan.

Användarvisningsbild

Re: Hitchkrok

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59594 Som det verkar så skulle du nog behöva ta å karva bort lite i framkant på din krok för att öka på det röda måttet till ca 50mm. där har det inte någon större påverkan på hållfasthet så länge man inte går på djupet utan endast tar för att öka gapet lite.
Bild nedan på två normala öglor.
Bild000(24).jpg

Avatar Fallback

Re: Hitchkrok

Maja  
#59620 Undrar om det är lämpligt det, för ringen kommer inte att lägga sej i botten på kroken utan fastna lite halvvägs. Hur bra är det? Det är ju bara 3,5 i botten på kroken och slipa bort en hel cm där verkar inte så hållbart, både bildligt och bokstavligt talat. Tänker jag fel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hitchkrok

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59647
Maja skrev:Undrar om det är lämpligt det, för ringen kommer inte att lägga sej i botten på kroken utan fastna lite halvvägs. Hur bra är det? Det är ju bara 3,5 i botten på kroken och slipa bort en hel cm där verkar inte så hållbart, både bildligt och bokstavligt talat. Tänker jag fel?



Man får prova sig fram.
Tycker man att tar jag så ögla ska gå ner riktigt och beräknar att det blir för tunnt så får man nog börja leta en annan krok.
får nog mäta lite mer och kalkylera på hur mycke kan jag ta bort utan att försämra krokens hållfasthet.
Mät å prova dig fram.

Avatar Fallback

Re: Hitchkrok

Dunken  
#283910 Hej sparkar liv i gamla tråd hur löste det sig i detta fallet har liknande problem på en case 4210

Avatar Fallback

Re: Hitchkrok

Maja  
#283917 Det slutade med vinkelslip en gång när det blev akutläge. Det var ju inte i botten på kroken det behövde slipas utan i bakkanten av kroken, in mot traktorn. Har fungerat bra sen, men vissa ringar är fortfarande tjuriga så välsmort gäller.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hitchkrok

Dunken  
#283918 Okej har nämligen köpt en ny som var 30 mm i hålet och kroken 50 och drag öglan är 40 mm

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).