Socialt (mer om oss)

Vilken bok läste ni senast?

150 inlägg 39160 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

sundelius  
#434273 Klämt några böcker till i gallringen :smile:

Kärlek sökes - Carin Hjulström 3 granar
Sluta aldrig gå - Christina Rickardsson 4 granar Självbiografi om ett gatubarn i Sao Paulo, intressant
Björnstad - Fredrik Backman 4 granar
Dödens plats - Stephen Booth 4 granar

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

totte  
#434324
sundelius skrev:Dödens plats - Stephen Booth 4 granar


Kul att du gillar Booth, han blir som bara bättre också efterhand som man blir mer bekant med personerna.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Erre  
#438828 Jag läser sällan någon "riktig" bok.

Så här är mitt tips. På andra böcker. :smile:






Avatar Fallback

Re: Vilken bok läste ni senast?

Blivande snickare  
#439207 [emoji38]

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Torbjörn Johnsen  
#442347 Jag hade nöjet att läsa igenom Sivert Noréns bok, eller kanske man snarare kan kalla det för hans memoarer?
"Livet i Finnskogarna, skogsbrukets mekanisering och stagnation" heter den. Måste säga att det var mycket intressant läsning!
Utan att avslöja för mycket kan jag ju säga att Sivert har haft en lång historia inom olika marknadsavdelningar under skogsbrukets mekanisering. Han har befunnit sig i händelsernas centrum under långa perioder, inom företag som Volvo BM, ÖSA och Bruun. Han var en av de första som fick se Sandahl & Pedersens (SP) nya uppfinning utanför Ljungby och han insåg direkt när han såg det första engreppsaggregatet att "det här är framtiden!". Aggregatet kördes så småningom på en Minibrunett och det väckte stor uppmärksamhet i det Sydsvenska skogsbruket. Dom flesta var imponerade över resultatet men SkogForsk dissade och Södra förbjöd maskinell fällning. Resten är som man säger...Historia. Lite som när lokaltidningen dissade Beatles när de uppträdde i Karlstad (första gången i Sverige) innan de blev riktigt kända :mrgreen:

För er som blir sugna att läsa så finns boken på ett litet förlag som heter Norlén och Slottner och som finns i Kristinehamn där även SIvert bor. Förlaget hittar ni här:
http://bokforlaget.com/produkt/1900-tal ... nas-sekel/
Livet i Finnskogarna, skogsbrukets mekanisering och stagnation av Sivert Norén.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

ThereseBlom  
#445877 Hallå I dag finns det naturligtvis en hel del städföretag, men personligen vänder vi oss till detta. Under året har jag vänt mig till detta städföretag, där jag beställer en service en gång i veckan - städning av min tre-rumslägenhet. Priserna i det här företaget är bra för mig, vilket är viktigt. Anställda i företaget kommer för städning alltid i tid, och det innebär att punktlighet observeras i detta företag flyttstädning stockholm. Här förra dagen satt vi i lägenheten en god tid med vänner och först när alla hade gått av, såg jag hur mycket smutsigt det var i lägenheten och ett röran. Jag ringde detta städföretag och chefen för företaget gjorde en ansökan om avgång för anställda. På morgonen kom killarna och började omedelbart sitt arbete. Borttagit lägenheten ännu snabbare än jag förväntade mig.
Senast redigerad av ThereseBlom fre 26 jul 2019, 22:36, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Vilken bok läste ni senast?

Hema  
#445968
ThereseBlom skrev:Hej,

Jag var sugen att läsa någon bok om skogen eller skogens liv. Hittade på nätet en bok som heter Skogen vi ärvde, den verkar att vara intressant. Författare är Maciej Zaremba, hon är en av Sveriges främsta journalister. Andra bok som jag har redan läst är Så länge skogen växer av Rolf Edberg. Han berätter om trädens betydelse. Vet inte vilken bok kommer att vara nästa, kanske om skogen igen. Kan någon tipsa var brukar ni beställa böcker på nätet? Kollade här http://www.bokus.com/b/9781425995683.ht ... erm=indigo och här http://promocodius.com/se/butiker/bokus-rabattkod dock osäker om den är bra eller inte? Tack :wink: :wink:

Brukar kolla med http://www.bokfynd.se

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Torbjörn Johnsen  
#456460 Skummade igenom boken "Logset 1992-2012 - Trägen vinner" i går kväll. Den handlar om utvecklingen från Norcar till Logset av idag och en minst sagt gropig resa. En resa där bl a Ponsse och Einari Vidgren fanns med på båten under en tid.
Berättelsen är inte helt olik historiken för flera andra skogsmaskintillverkare. Det som är slående är att verksamheten blomstrar och utvecklas när den drivs av folk med fötterna på jorden och stort hjärta för både företag och kunder. När ägarna blir för "anonyma" och hamnar för långt bort går det sällan bra. Och det gjorde det inte för Logset heller. Men ur askan så är man sen tillbaka i elden och det börjar rulla på igen när företaget återfår fotfästet med verkligheten. Jag vet inte exakt hur utvecklingen sett ut sedan 2012 då boken slutar men jag konstaterar att Tapio Nikkanen är tillbaka i en tredje VD-period. Annars verkar det vara Kristian Stén, Gustav Franzén och Seppo Koskinen som satt mest avtryck i Logsets positiva del av historien. Jag vet inte vart man kan få tag i boken men ett tips är ju att fråga Logset (på Elmia Wood t ex !)

Frågan om det inte borde vara varningstext på skogsmaskinföretag? Typ "Att driva ett skogsmaskinföretag kan bidra till stor ekonomisk ohälsa och långvariga fysiska och mentala problem". För att varna köpare vill säga :d
Logset 1992 - 2012 Trägen Vinner

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467031 Nu under sommaren så har det blivigt två deckare. :smile:

Det andra ansiktet av Mari Jungstedt.

Den sanna historien om Pinocchios näsa av Leif GW Person.

Avatar Fallback

Re: Vilken bok läste ni senast?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#467034
1502018526_elon_musk.jpg
1502018526_elon_musk.jpg (13.51 KiB) Visad 1255 gånger


Mycket intressant läsning :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Torbjörn Johnsen  
#594585 Har haft nöjet att äntligen få läsa igenom Gunnar Wetterbergs bok “Träd”. Den kan varmt rekommenderas. Det blir en snabbkurs om det svenska skogsbrukets utveckling från ”Hedenhös” fram till idag. Många mycket intressanta historiska tillbakablickar och man slås ofta under läsandets gång över att inget är nytt under solen.

Avsnitten som handlar om de olika kasten i skogspolitiken och inriktningarna av svensk skogsvårdslagstiftning kan stundom få dagens ”problem” kring äganderätt och naturvård att kännas hanterbara.

Hursomhelst så är det en imponerande faktaspäckad men lättläst bok.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Torbjörn Johnsen  
#594592 Det som var fascinerande var att situationen kring och under 2:a världskriget känns bekant

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594598 Den boken är läsvärd och i kväll skall jag höra en föreläsning av Gunnar om just denna bok han skrev. Ser fram emot det.

Avatar Fallback

Re: Vilken bok läste ni senast?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594657 Det svarta järnet.

En bok om Bergslagens vapenindustri under 1900-talet.

https://www.bokus.com/bok/9789197831895 ... ta-jarnet/

Användarvisningsbild

Re: Vilken bok läste ni senast?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595663
Bild

https://www.storytel.com/se/sv/series/23086-Virus

Tog en provtid med Storytel och lyssnade hela Virus-serien, jag är lite ovan med ljudböcker
men kämpade mig igenom alla böckerna på 1,75ggr hastighet.
Tyvärr var första delarna dåligt inlästa av en uppläserska som gjorde ett flertal fel
men de resterande var bra inlästa av en annan inläserska som bara hade några små fel
i uttal osv.
Serien var mkt bra och en viss lokalanknytning finns samt att jag är bekant med författaren
gör att jag måste ge en 5/5 och be er ha överseende med inläserskan.
Jag kommer nog att fortsätta med ljudböcker varvat med podcasts.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).