Skogsnyheter

Ökad risk för hot från skogsägare när nyckelbiotop avslutas

17 inlägg 3517 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ökad risk för hot från skogsägare när nyckelbiotop avslutas

Fredrik Reuter  
#595305 Skogsstyrelsen har vid en intern riskvärdering kommit fram till att det kommer finnas en ökad risk för hot och hot om våld från skogsägare om nu registreringen av nyckelbiotoper avslutas, detta under övergångsperioden vid ett eventuellt avslut.

Det är en låst artikel från Altinget som tar upp denna interna riskvärdering som gjorts.

Anledningen till den ökade risken är att det kommer finnas en mellantid precis innan verksamheten avbryts där de skogsägare som kommer få de sista nyckelbiotoperna registrerade kan känna sig orättvisa när "grannen slipper".

Är detta något du reflekterat över?




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Ökad risk för hot från skogsägare när nyckelbiotop avslu

isteskog  
#595336 Skogsstyrelsen får väl se till att det finns pengar avsatta till biotopskydd, naturreservat m.m för de som får de sista nyckelbiotoperna registrerade.

Avatar Fallback

Re: Ökad risk för hot från skogsägare när nyckelbiotop avslu

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595380 Om man har tänkt sig att prygla upp en eventuell biotopspanare? Personligen avstår jag för det leder antagligen till andra tråkiga konsekvenser. Men tanken är god.

Användarvisningsbild

Re: Ökad risk för hot från skogsägare när nyckelbiotop avslu

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595422 Prygel förtjänar de förvisso, men är det värt några år i fängelse för det?

Hoppas att berörda myndigheter lägger pengarna på att vårda de områden de redan har, istället för att stjäla nya områden.
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 13 nov 2019, 09:47, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Ökad risk för hot från skogsägare när nyckelbiotop avslu

Avslutat-02  
#595423 spöa upp en tjänsteman på skogsstyrelsen?
nä vad är det för idé med det? inte tusan lär de sig något av att få stryk. menar inte fan sparkar du hunden för att den pissar inne, det gör ingen skillnad för utom att hunden blir rädd, samma här förutom att farbror blå ska ha sitt att säga till om också och då blir det bara tråkigheter.

betala ut ersättningar för de områden som dessa stymmeltomtar har bråkat åt sig, sedan kan de lägga sig på vinden och sova....

Användarvisningsbild

Re: Ökad risk för hot från skogsägare när nyckelbiotop avslu

Vardon  
#595441 Räcker att läsa här så verkar det finnas stöd för farhågan . Det är säkert inte svårt att hitta folk som anser att en skördarförare förtjänar stryk om man letar under de stenarna.....
Personligen anser jag att ingen som gör sitt jobb förtjänar hot eller våld sånt anser jag bara normaliserar hot som verktyg. Som sagt det är nog inte svårt att hotta någon som avskyr det man själv håller på med....

Det är ett samhällsproblem i stort och jag ser även oroa att hotenmot markägare kan öka finns redan en stor hotbild mot lantbtukare , politiker, universitetspersobal etc. fins många som borde agera tillsammans mot hot.

Avatar Fallback

Re: Ökad risk för hot från skogsägare när nyckelbiotop avslu

Bosse1  
#595447 Känns ju mer som ss hotar skogsägare :-o

Användarvisningsbild

Re: Ökad risk för hot från skogsägare när nyckelbiotop avslu

anersimyra  
#595454 Då kan den ” drabbade ” hoppas på att få ut den ” Biogeovetare ” som jag har det tvivelaktiga nöjet att ha fått på halsen den sista tiden, karln är en biologisk analfabet vilket har medfört att jag tvingas undervisa ” Biogeovetaren ” i de rudimentära grunderna inom det vi för närvarande är sysselsatta med.. :(( :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ökad risk för hot från skogsägare när nyckelbiotop avslu

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595483 En biologisk analfabet går väl an, under förutsättning att denne är intresserad och verkligen vill lära sig hur verkligheten fungerar.

Men fy farao för en biologisk analfabet, som inte vill lära sig biologi, utan envetet fortsätter att demonstrera sin okunskap.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ökad risk för hot från skogsägare när nyckelbiotop avslu

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595485
Bosse1 skrev:Känns ju mer som ss hotar skogsägare :-o


Inte bara skogsstyrelsen, utan även en del "ideella" s.k. miljöorganisationer också. :((
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ökad risk för hot från skogsägare när nyckelbiotop avslu

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595495 Vem hotar vem? https://www.skogsaktuellt.se/artikel/35509/delad.html och https://www.dt.se/artikel/skogsaktivist ... k-i-traden

Visst 10 år gammal nyhet, men ändå.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Ökad risk för hot från skogsägare när nyckelbiotop avslu

Vardon  
#595503
Niking skrev:Vem hotar vem? https://www.skogsaktuellt.se/artikel/35509/delad.html och https://www.dt.se/artikel/skogsaktivist ... k-i-traden

Visst 10 år gammal nyhet, men ändå.
/Niklas

De tyckte säkert de förtjänade det tror du inte?

Avatar Fallback

Re: Ökad risk för hot från skogsägare när nyckelbiotop avslu

Bosse1  
#595509
Niking skrev:
Bosse1 skrev:Känns ju mer som ss hotar skogsägare :-o


Inte bara skogsstyrelsen, utan även en del "ideella" s.k. miljöorganisationer också. :((
/Niklas


Ja dom jagar i flock,ofta med ett eller flera gråben i statliga organisationer :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ökad risk för hot från skogsägare när nyckelbiotop avslu

Avslutat-02  
#595549 Är det bara jag som fått en känsla och uppfattning om att SS styrs och agerar som en förlängd hand åt miljölobbyns olika organisationer?

De enda som hotar och stökar runt är väl de, vi skogsägare brukar få höra att om vi inte faller in i leden så blir vi anmälda och bötlagda. Om man nu tänker den tanken att man möter en argsint skogsägare som myndigheterna hotar att ta dennes mark, så har jag förståelse för att denne uttalar hot, men jag tycker inte att det är rätt väg att gå.

Användarvisningsbild

Re: Ökad risk för hot från skogsägare när nyckelbiotop avslu

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595556
Vardon skrev:
Niking skrev:Vem hotar vem? https://www.skogsaktuellt.se/artikel/35509/delad.html och https://www.dt.se/artikel/skogsaktivist ... k-i-traden

Visst 10 år gammal nyhet, men ändå.
/Niklas

De tyckte säkert de förtjänade det tror du inte?

Må vara så, men inte ska väl skogsägarna stillatigande behöva se på medan sina skogar hux flux blir värdelösa på oftast godtyckliga grunder?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).