Motorsåg och handhållet

Svärd utan topptrissa går varmt i sågverk

15 inlägg 2724 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svärd utan topptrissa går varmt i sågverk

dhaglund  
#595268 Hej.

Efter att ha fått problem med mitt gamla svärd som jag har till min Solosåg så köpte jag ett nytt (och nya kedjor). Ett Stihl Duromatic. Det är ett solitt svärd som saknar topptrissa. Logosol säljer endast solida svärd utan topptrissa nu för tiden. Varför vet jag inte. Jag tycker att det borde ge mer värme och mindre kraft än om man har en rulle som hjälper kedjan runt toppen.

Så nu när jag sågar så sitter kedjan bra när jag börjar mitt snitt men 30 - 60 sekunder senare när jag är klar med snittet så kommer kedjan ut ganska ordentligt slak. Inte så illa att den ramlar ur spåret men det känns inte alltför långt borta. Det här problemet har jag inte haft tidigare. Kedjan, en Stihl PMX, är det för övrigt bra bett i så det är inte den som är fel. Att kedjan är slak beror på att den blir varm. När den har svalnat av en minut är den sträckt och fin igen.

Har någon annan samma erfarenhet eller fungerar det bra för er med svärd utan topptrissa?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Svärd utan topptrissa går varmt i sågverk

lidköping  
#595272 Ja sågar också med Stihl Duromatic och det fungerar bra, men ja har sågkedjan

hårt spänd när ja startar, jag har snart slitit ut 2 duromatic svärd, ja sågar med 40 cm svärd.
Senast redigerad av lidköping tis 12 nov 2019, 09:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Svärd utan topptrissa går varmt i sågverk

Kse  
#595273 Har testat att köra utan noshjul på skördare för många år sen men det ville gå varmt så det var inget jag fortsatte med.

Kan du ställa upp smörjoljan för att minska varmgången?

Användarvisningsbild

Re: Svärd utan topptrissa går varmt i sågverk

dhaglund  
#595274
Kse skrev:Har testat att köra utan noshjul på skördare för många år sen men det ville gå varmt så det var inget jag fortsatte med.

Kan du ställa upp smörjoljan för att minska varmgången?

Oljan är på max är jag ganska säker på. Jag tycker också att den smörjer bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svärd utan topptrissa går varmt i sågverk

gonzzos  
#595276 Har testad jag med med samma resultat som dig bara å kasta kör med oregon svärd och stihl kedjor å d funkar bäst

Användarvisningsbild

Re: Svärd utan topptrissa går varmt i sågverk

dhaglund  
#595304
gonzzos skrev:Har testad jag med med samma resultat som dig bara å kasta kör med oregon svärd och stihl kedjor å d funkar bäst

Vilket svärd kör du med?

   TS
Avatar Fallback

Re: Svärd utan topptrissa går varmt i sågverk

Ferguson system  
#595311 Sverd uten trinse krever mer smøring og kjøling enn sverd som har trinse. Sagkjeden må også ha mer slakk på sverd uten trinse.

Användarvisningsbild

Re: Svärd utan topptrissa går varmt i sågverk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595316 Det finns andra som säljer svärd med topptrissa....

Går det varmt så kedjan sträcker sig är nåt fel och risk för kedjebrott är uppenbar.
Överdrivet slitage blir det garanterat.
Rätta till felet snarast möjligt.

Ser ingen vits med att köra utan noshjul i sågverk alls...
Däremot i dynga, sand, lera, etc kan det vara bra.

Användarvisningsbild

Re: Svärd utan topptrissa går varmt i sågverk

dhaglund  
#595317
Mange skrev:Det finns andra som säljer svärd med topptrissa....

Går det varmt så kedjan sträcker sig är nåt fel och risk för kedjebrott är uppenbar.
Överdrivet slitage blir det garanterat.
Rätta till felet snarast möjligt.

Ser ingen vits med att köra utan noshjul i sågverk alls...
Däremot i dynga, sand, lera, etc kan det vara bra.

Jag är helt inne på din linje. Jag kan bara inte förstå varför Logosol verkar tycka annorlunda. För övrigt försöker jag undvika att såga i både dynga, sand och lera. Speciellt med sågverket! :!:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svärd utan topptrissa går varmt i sågverk

totte  
#595327 Gör en ordentlig koll av smörjningen, varmgång av kedja är i väldigt många fall beroende på för lite olja.

Användarvisningsbild

Re: Svärd utan topptrissa går varmt i sågverk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595352 Kan vara för lite olja av olika orsaker men även för dålig för arbetet i fråga.
Svärds smörjhål, spårvidd, oljetyp/produkt, belastning, skärpa mm, allt påverkar

Användarvisningsbild

Re: Svärd utan topptrissa går varmt i sågverk

dhaglund  
#595420 Tack för olika tips. Om man ska sammafatta lite så ska jag nog dubbelkolla att smörjningen verkligen fungerar som den ska. Det skulle också vara intressant att testa en annan kedjeolja. Nästa gång jag köper ett nytt svärd får det kanske bli ett Oregon Power Match som har noshjul, bara jag kan hitta ett som är 20 tum och har 1,3 mm spår. Just nu har jag inte sett något sådant till salu men enligt Oregons katalog ska det gå att få fram.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svärd utan topptrissa går varmt i sågverk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595438 Finns rätt många aktörer på marknaden som kan skaka fram svärd till dig.

Avatar Fallback

Re: Svärd utan topptrissa går varmt i sågverk

lidköping  
#595442
Mange skrev:Finns rätt många aktörer på marknaden som kan skaka fram svärd till dig.


Fördelen med svärd utan noshjul är att det går att köra med både 0.325 och 3/8 kedjor,
ja håller på att slita ut mina 0.325 klyvkedjor. Var kan man få tag i 16 tums svärd
med 1,3 spår, det har ingen betydelse för mej om det är stora Jonsered/ Husqvarna eller Stihlfäste.

Användarvisningsbild

Re: Svärd utan topptrissa går varmt i sågverk

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595491 .325 16" 1,3 laminerade svärd med noshjul finns hos de flesta som säljer svärd. Massivt lite ovanligare kanske men de kan säkert ta hem om de inte har hemma. 13, 15, 16, 18 är vanligast.
Har du samma drivlänksantal på Stihl o Husqvarnas 16" svärd?

Jag säljer nästan bara 1,5 men kan nog ta hem till dig om du vill.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).