Motorsåg och handhållet

Svåra beslut

19 inlägg 2825 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svåra beslut

christian.p  
#595155 Hej.

Vill börja med att tacka för ett kanon forum.
Jag har en liten hästgård med lite skog, och då menar jag lite, ca 0,5ha. Jag anväder ingen ved direkt utan rensar mest upp om något har trillat eller något träd står ivägen när hästhagar ska flyttas.

Jag har en gammal Echo motorsåg som börjar bli till åren.
Eftersom jag älskar motorer och verktyg så tänkte jag unna mig en annan såg (fast jag egentligen inte behövde) Tänkte det är väl inte så svårt, bara att köpa en, vad fel jag hade. Så mycket det fans att välja på och att tänka på vid val av såg.

Jag började googla och hamnade då på detta forum där jag tänkte att här kan jag säkert hitta lite info. Gösses vad mycket olika åsikter det finns. Vissa tycker att Hva är det enda som gäller och andra tycker Sthil. Kan säga att desto mer jag läste desto mindre blev jag säker på vad jag behöver. (villhöver)

Jag var säker på att jag skulle ha en begagnad såg då jag använder den så lite. Biltema, jula och liknande är inget alternativ för mig. Dom butikerna har mycket bra saker men inte maskiner.

Då började jag kolla runt på Blocket, där fanns inte mycket som jag ville ha. Antingen någon garagemekare som putsat upp någon gamal såg och begärde i princip ny pris. Eller så var sågen 50mil ifrån mig och jag vill provstarta innan jag köper.

Jag åkte till återförsäljaren för Husqvarna i Värnamo som ligger i närheten och tittade. Riktigt bra service och trevligt bemötande. Dock ingen såg som föl mig i smaken.

Då åkte jag till Bengt i Skeppshult som också ligger i närheten. Riktigt bra bemötande och väldigt hjälpsam. Jag gick runt och tittade lite och fastnade för en ny Husqvarna 543 xpg. Dom som känner till Bengt vet att han trimmar många Huskvarna sågar. Så var falet även med hans 543or.

Efter mycket fundering så slog jag till på en trimmad 543 xpg. Kan säga att hjärnan och magen var inte övernens. Att lägga så pass mycket pengar på något jag egentligen inte behöver var en inre strid. Men man lever bara en gång :d

I Söndags var premiären med nya sågen, vilken maskin, jag gick med ett stort leende hela söndagen. Startar bara man tittar pä snöret och svarar på gas som en ettrig getting. Ångrar mig inte en sekund, varken av valet av maskin eller handlare.

Men att en så enkel sak som att köpa en ny såg kunde bli så svårt.

Kommer fortsätta hänga på detta eminenta forum och försöka lära mig mer av allt.

Mvh Christian



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Svåra beslut

Björn T  
#595197 Bra investering. :-bd :-bd

Avatar Fallback

Re: Svåra beslut

torbjorn_2150  
#595198 Riktigt bra känsla att ha gjort rätt, du slipper fundera på såg ett bra tag framöver, och kniper det har du en bra kontakt. Nu är det bara att hålla kedjan/kedjorna vassa:-)

Användarvisningsbild

Re: Svåra beslut

christian.p  
#595200
torbjorn_2150 skrev:Riktigt bra känsla att ha gjort rätt, du slipper fundera på såg ett bra tag framöver, och kniper det har du en bra kontakt. Nu är det bara att hålla kedjan/kedjorna vassa:-)


Ja där kommer nästa sak. Fick med fil till kedjan. Jag har dock aldrig filat en kedja. Har kollat lite youtube för att försöka lära mig. Men inte provat än. Få se hur det går när det är dags :-ss

Hur ofta bör man slipa kedjan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Svåra beslut

Avslutat-02  
#595201 Jag filar varje gång jag tankar eller byter kedja.

byter helst kedjan, för det är oftast varmare hemma i verkstaden att fila upp kedjorna där.

men annars så varje tank.

Användarvisningsbild

Re: Svåra beslut

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595202 En motorsågkedja bör (liksom en röjsågsklinga) normalt slipas vid varje tankning, samt självfallet direkt vid varje stensågning.

Är det smutsigt virke, t.ex. om man fäller träd längs en vägkant, kan det dessutom vara motiverat att fila 1-2 gånger mellan varje tank.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Svåra beslut

christian.p  
#595204 Ojdå. Då behöver jag verkligen lära mig. Jag har ju kört tre tankar med den redan. Vad säger ni om såna mallar man använda?

   TS
Avatar Fallback

Re: Svåra beslut

Avslutat-02  
#595206 Jag använder sällan mall, antingen 5,5 mm fil eller så filar jag på frihand.

om jag ska använda mall så blir det husqvarnas enkla, med två rullar.

och var tredje gång så filar jag ryttarna. ( den framför tanden )

Användarvisningsbild

Re: Svåra beslut

Nyborg  
#595210 Skaffa rätt filmall samt ryttarmall, till den sågen är det väl en 0.325 kedja. Filen skall vara en 4,8 mm. Samt en flat fil till ryttarna. Finns färdiga satser hos din återförsäljare! När du lärt dig att fila med mallen så kanske du möjligtvis klarar viss filning utan. Övning ger färdighet! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Svåra beslut

christian.p  
#595211 Jo mall får det nog bli. Är det särskild mall till X cut kedjan? Flat fil får jag köpa. Rundfilen jag fick till var 4,8mm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svåra beslut

christian.p  
#595213 Hade varit skoj att jämföra mot en standard 543 och se skillnad mot den trimmade.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svåra beslut

Björn T  
#595218 Alltid roligt att jämföra men lär dig fila först. Annars vinner orginal sågen. Bett är livsviktigt. Kvittar vilken såg du än har om den har slö kedja.

Användarvisningsbild

Re: Svåra beslut

christian.p  
#595225
Björn T skrev:Alltid roligt att jämföra men lär dig fila först. Annars vinner orginal sågen. Bett är livsviktigt. Kvittar vilken såg du än har om den har slö kedja.


Så sant. Får sätta mig och prova, kan ju inte gå mer än åt hel... :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Svåra beslut

Avslutat-02  
#595226 Ta det bara lugnt och för filen med jämna drag över tanden så kommer det att ordna sig.

Det tar några kedjor innan det sitter i ryggmärgen men sen så kan du det i sömnen....

Avatar Fallback

Re: Svåra beslut

Tralsmo  
#595227 Håller med föregående,, lär dig fila annars ä allt annat onödigt.

Angående trimning, nu har jag ingen koll på 543 men har själv haft en 357 som Bengt trimmade åt mej.
Helt sanslöst stor skillnad blev det. Bästa såg ja haft om man ser till smidighet å effekt.
Lät ju en hel del mer men det va det värt å ja ä ändå halvdöv men me hörselkåpor spelar det ingen roll.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).