Avverkning (slutavverkning)

Granbarkborreangrepp i grov, fin granskog - bara brännved?

8 inlägg 2901 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Granbarkborreangrepp i grov, fin granskog - bara brännved?

jojo72  
#595034 Har fått ett granbarkborreangrepp på ett ca 2 ha gammal, grov fin granskog som såldes i våras men inte avverkats och uppköparen förstod inte att han skulle varan kunden och avverkade inte. Han har nu slutat som uppköpare.

Är allt barkborreangripet träd bara brännved eller kan man ha kärnan till nyligen angripet träd till virke eller massa?

Kan man kräva någon ansvartagande från företaget annat en moraliskt? Har någon erfarenhet? Detta gällde Sydved.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Granbarkborre

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595042 Har du sålt som avverkningsuppdrag så får du ta hela smällen själv. Har du sålt som leveransrotköp med fast netto så kan det bli kul att se hur köparen agerar. Industrin vill inte ha barkborregran hur som. Virket är iofs sågbart om man tar det i tid men flisen som blir vill inte massaindustrin ha.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre

jannee  
#595066 Om du sortera granbarkborrevirket, 18 eller 16+ för sig bör du kunna få runt 450 kr fub
Eller sälj allt osorterat till Södra, kan t.o.m totalt ge lite mer.
Egen erfarenhet

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595071 Men nu har han ju redan sålt till Sydved. Då är frågan vad Sydved vill eller måste betala.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre

jannee  
#595075 Det är nog inte helt omöjligt att göra en deal med Sydved, de är nämligen TOTALT fullsketna med barkborremassaved
För övrigt säljer Sydved allt timmer (bytesaffärer) med olika lokala sågverk.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#595137 Vad skulle den dealen handla om då? Att de betalar timmerpris för barkborreved eller river kontraktet helt?

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre

jannee  
#595149 Bara för att timret är barkborreangripet ska man inte acceptera att man får ett massavedspris för hela trädet.
Bergs för exempel har ställt om ett sågverk till att endast användas för att såga barkborretimmer, och Sydved säljer mycket timmer till just Bergs.
JGA sågar barkborretimmer och självfallet Södra.
Det är vad jag känner till om i mitt närområde.

Avatar Fallback

Re: Granbarkborre

jojo72  
#595153 Tack!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).