Bilar

Låsbultar?!

22 inlägg 6753 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Låsbultar?!

mooos73  
#594768 Råkade ut för samma sak på förra Volvon, slutade med att jag fick ta fram tigersågen och kapa sönder fälgen. Provade det mesta först, svetsa fast en till mutter utanpå.... borra....hylsor.....jätterörtång.

När jag bytte bil var det första jag gjorde att ta bort låsbultarna och kommer aldrig mer återmontera dem.

Var tack och lov vinterfälgarna som var en vanlig modell så en ny från skroten gick bra att få tag på. Hade det varit sommarfälgarna hade jag fått problem....

Användarvisningsbild

Re: Låsbultar?!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594875 Jag kan definitivt förstå folk som har låsmuttrar på dyra fälgar, jag hade original SS-fälgar på GMC;n och på den tiden
kostade ett hjul 10000:-/st så man var lite nervös när man var i Luleå över natten och bilen stod utomhus.
Förmodligen nervös i onödan men låsmuttrarna gjorde att jag kunde sova åtm oavsett deras funktion eller ej.
Förhoppningsvis har samhället utvecklats såpass positivt så risken för fälgstöld minskat?
Nån som har aktuell statistik?

Användarvisningsbild

Re: Låsbultar?!

Erre  
#594920 En bekant var uppe i Stockholm i somras för att besöka sin dotter.
Han har en Volvo V90.
Vid 06.30 får han larm i telefonen från bilen.
Han vaknar och kvitterar larmet i tro att det är något fel. Vid 09.00 när han kommer ut till bilen står den på underredet.
Parkerad längs gatan. Helt galet.

Avatar Fallback

Re: Låsbultar?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594925 Hade han låsbultar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Låsbultar?!

totte  
#594934 Problemet med låsbultar är att själva konstruktionen i första hand är optimerad för att det skall vara problematiskt att lossa bultarna utan specialnyckeln. Att det sedan blir synenrligen suboptimalt med hänseende på att överföra nyckelns moment till bultarna blir tyvärr sekundärt. Tråkigt nog verkar det dessutom förekomma en förfärande mängd bultar gjorda av undermåligt material.

Om jag inte var tvungen att parkera nattetid på stadens bakgator så skulle jag aldrig ens dröma om att använda låsbultar. Skulle jag vara tvungen till det så skulle jag försäkra mig om att det var av toppkvalitet. Endast en åsikt.

Användarvisningsbild

Re: Låsbultar?!

Erre  
#594943
Mangan skrev:Hade han låsbultar?

Jepp. Hade inte skrivit om det här annars.

Användarvisningsbild

Re: Låsbultar?!

halvproffs  
#594956 Är det inte bara att lämna in för byte på en däcksverkstad för inte ens tjuvarna lär väl få bort hjulen 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).