Skogsmiljö och Trädlära

Totalt osaklig debatt

40 inlägg 7030 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Totalt osaklig debatt

Torbjörn Johnsen  
#594220 Man kan tycka att en riksdagsledamot som dessutom företräder ett regeringsparti (MP) kunde vara lite mer nyanserad i sin debatt om skogsskydd och nyckelbiotopsinventeringar:

Världens naturliga skogar försvinner i ett alarmerande tempo. Som jag skrev i min första artikel så anger FN att en miljon växt- och djurarter hotas av utrotning och att 50 procent av alla djur har försvunnit från jorden sedan 1970. Sveriges skogsbruk är en bidragande orsak till denna globala katastrof då inventeringar av artdatabanken visat att över 2 100 arter i de svenska skogarna är rödlistade.


Det finns säkert goda skäl att diskutera hur det ska inventeras och vad som ska skyddas men dessa fullständiga överdrifter driver ingen seriös process framåt.

Läs hela inlägget av Rebecka le Moine här.



   TS
Avatar Fallback

Re: Totalt osaklig debatt

Avslutat-02  
#594223 Ja vad ska man säga...
Har man bjudit in ett av världens största pajas parti till att få sitta i ledande positioner och fatta miljö beslut så har man verkligen gjort bort sig.

Undersökning hit och dit, de är gjorda i städerna och vridna frågor så att folk svarar som dessa människor vill.

Nä sparka ut partiet till sandlådan, för på den nivån är deras utveckling.

Avatar Fallback

Re: Totalt osaklig debatt

isteskog  
#594227 Hon är sig lik! Debatterade i Ljusnan mot henne och några andra likar för några år sedan och det var ett liknande tugg....... 🙃

Användarvisningsbild

Re: Totalt osaklig debatt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594234 Men sluta citera och debattera med slikt folk. Leder inget vart förutom att stärka deras egna prategon och generera "likes" från gelikar.

Avatar Fallback

Re: Totalt osaklig debatt

Avslutat-02  
#594236 Det är alltid viktigt att bemöta dessa människor med sina skeva världsbilder och uppfattningar.
Skulle vi inte göra detta så skulle vi få en kraftig part som fick härja fritt och styra för att folk inte orkar eller vågar säga ifrån.

Att bjuda in fan i båten det kan sossarna hålla på med och leka i sin ankdamm men ska man ha en verklighetsuppfattning som skulle kunna gynna Sverige då behöver man lämna lekplatsen och börja agera som en ledare med ett fokus på ekonomi och välfärd för alla som har betalat och betalar för den på skatten.

Stärka äganderätten och nyttjanderätten.
Minska insynen från allmänheten i skogliga ärenden för det rör inte allmänheten när jag ska avverka, markberedda.

Minska granskningar över hur vi sköter våra skogar och fokusera mera på att värna om att det städas i skogarna med röjsåg och skördare.

Användarvisningsbild

Re: Totalt osaklig debatt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594239
vinterrojarn skrev:Det är alltid viktigt att bemöta dessa människor med sina skeva världsbilder och uppfattningar..


Nej det är det inte. Aldrig.

Bättre lägga sin energi på att göra något konkret i det lilla själv, samt stödja människor och organisationer som sakligt och kunskapsbaserat lyfter fram något.

Avatar Fallback

Re: Totalt osaklig debatt

Avslutat-02  
#594241 Där är vi olika, för jag knyter inte näven i fickan för dessa människor utan slå de hellre på käften tills de tystnar.

De använder sig av lobbyister och andra mindre trevlig till tag som att utnyttja personer som inte förstår, allt för att vinna sin sak. Det är samhällsvidrigt att vissa kan få driva sina tilltag framåt så långt det går.

sitter ofta och lyssnar på riksdagsdebatter... blir lika full i skratt varje gång en Mp talare ska tala i riksdagen...
det är nästan bättre än komedi....

Avatar Fallback

Re: Totalt osaklig debatt

Alvarsson  
#594245 Vi har nog inte samma humor, du och jag. 😀

Avatar Fallback

Re: Totalt osaklig debatt

Avslutat-02  
#594248 Nä. Men om man inte visar att de har en total fel bild av allt de säger så godkänner man att mp politiker sitter och får fram mera dumheter om avverknings stopp pga fåglar eller diesel/bensin förbud mm.

Vi ska öppna gränserna över det mesta, fast vi inte ens har råd med en tredjedel.
Politiker som dunkar varandra i ryggen....

Jösses.....

Avatar Fallback

Re: Totalt osaklig debatt

isteskog  
#594250
Uvskogen skrev:
vinterrojarn skrev:Det är alltid viktigt att bemöta dessa människor med sina skeva världsbilder och uppfattningar..


Nej det är det inte. Aldrig.

Bättre lägga sin energi på att göra något konkret i det lilla själv, samt stödja människor och organisationer som sakligt och kunskapsbaserat lyfter fram något.

Där tror jag du har fel Uven! Tror faktiskt det är viktigt att den "lille" skogsägaren också hörs i debatten och får ge sin syn på saken. När de stora elefanterna bråkar så får allmänheten en skev bild av hur verkligheten ser ut för den vanlige skogsägaren.

Användarvisningsbild

Re: Totalt osaklig debatt

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594266
isteskog skrev:
Uvskogen skrev:
vinterrojarn skrev:Det är alltid viktigt att bemöta dessa människor med sina skeva världsbilder och uppfattningar..


Nej det är det inte. Aldrig.

Bättre lägga sin energi på att göra något konkret i det lilla själv, samt stödja människor och organisationer som sakligt och kunskapsbaserat lyfter fram något.

Där tror jag du har fel Uven! Tror faktiskt det är viktigt att den "lille" skogsägaren också hörs i debatten och får ge sin syn på saken. När de stora elefanterna bråkar så får allmänheten en skev bild av hur verkligheten ser ut för den vanlige skogsägaren.

Okej, nu ska jag låta dryg och säga att jag har helt rätt. Men jag tror att vi tycker nästan lika egentligen.
Jag vill att vi ska debattera och framförallt föra fram vad vi tycker. Sakligt, underbyggt och gärna med passion. Vi ska också ta debatten med andra som gör samma sak. Däremot ska totalt nochalera den typen av debattörer som nämndes inledningsvis i tråden. Vi har inget att vinna på det, bara förlora. Det enda vi gör är att vi ger den sorten en uppmärksamhet som de inte ska ha.

Användarvisningsbild

Re: Totalt osaklig debatt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594267 Debatten blir ju ett samspel mellan de olika debattörerna. Om den ena sidan vinglar ut rejält, så är det den andra sidans skyldighet att föra tillbaks debatten till rätt spår igen.

Å när det gäller stollar som den där Rebecka le Moine, så är det viktigt att svara med sakligheter för att påvisa att hennes argument är irrelevanta för nordiskt skogsbruk. Det gäller inte minst när main stream media tenderar att presentera hennes åsikter som en objektiv sanning.

Hur det kan gå när man inte tar debatten, finns ju ett tydligt exempel på när det gäller SD. Hade de legat på ca 20% i opinionen, om sjuklövern hade tagit debatten från början, tror ni? Jag vill då inte se Mp runt 20% om några år, för att vi inte orkade bemöta debatten.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Totalt osaklig debatt

Bosse1  
#594269 "Rapparn" vill ha mer skyddad skog,det enda hon åstadkommer är ett välstädat intensivskogsbruk.
Ingen vill väl ha en nyckfullbiotop,med statligt övertagande.

Användarvisningsbild

Re: Totalt osaklig debatt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594271 Bosse! Det är ju ett sakligt inlägg i naturvårdsdebatten, som vi borde lägga mycket fokus på. Alltså att särskilt de privata markägarna idag har ett stort incitament, med dagens regelverk och dess praktiska tillämpning, att städa undan all potentiell naturvård i skogen i preventivt syfte.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Totalt osaklig debatt

Avslutat-02  
#594286 Ibland så funderar jag om vissa verkligen begriper hur farliga dessa människor och deras åsikter egentligen är...

Det är en sak att vilja värna om vår natur och jord och en helt annan att vilja tvångsomhänderta skog och mark i myndigheters namn.

Det är där vi står idag, inte med att välja om MP ska vara 10-15% utan just hur pass mycket vi är villiga att sova medans dessa makter härjar i städerna och försöker underminera hela landsbygden.

Att sedan bara hålla käften medans skog och pengar låses upp av myndigheter som leds av tjänstemän som mer eller mindre är inkompetenta.
Dessutom när vissa makter i EU börjar att ha synpunkter på vårat sätt att bruka skog, då är det ännu sämre..

Nä, jag tar då och talar om för dessa personer som både röstar på MP och som sympatiserar med miljölobbyn precis vad jag tycker om dem.... och det är inte positivt.

kom inte och gnäll sen när det är försent bara.... Den som hugger bort det som inte ger avkastning, den tjänar på hela slanten, den som sitter ned och väntar ut stormen har förlorat hela skiftet....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).