Öppna kategorin

Klimathotet visavi växtproduktionen

42 inlägg 5668 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

Avslutat-02  
#594146 vad är en C3 växt?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594148
vinterrojarn skrev:vad är en C3 växt?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/C3-v%C3%A4xter
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

Avslutat-02  
#594150 Tyckte stycket längst ner var bäst....

"Denna växtartikel saknar väsentlig information. Du kan hjälpa till genom att tillföra sådan." :lol:

Användarvisningsbild

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594152 Bara att sätta igång då, Vinterröjaren... :grin:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

Avslutat-02  
#594153 knappast min sida.....

men vete och sojabönor är ju bra saker om det börjar växa som tusan...

Avatar Fallback

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

Avslutat-02  
#594155 koldioxiden skapar ju kolhydrater hos dessa genom fotosyntes... med hjälp av vatten och solljus....såklart

då binder de upp en hel del av koldioxiden alltså, vilket gör att om vi kan odla en hel del vete och soja bönor i Asien och Afrika, Syd amerika så minskar koldioxiden ytterligare medans mat bristen minskar den med....

Avatar Fallback

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

Bosse1  
#594182 https://www.dn.se/nyheter/sverige/vadja ... s-rapport/

"För att ge plats åt klimatskogen fördrevs småbönder."

Det är som vanligt, skumma affärer på myndighetsnivå :shock:

https://www.energimyndigheten.se/global ... uganda.pdf

svar-till-dagens-nyheter-angaende-cdm-projektet-i-kachung-uganda.pdf
Senast redigerad av Bosse1 tis 12 jan 2021, 10:39, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

Avslutat-02  
#594188 Så i sin strävan över att minska klimatbördan och kanske skapa mera mat på kontinenten så väljer man att driva bort bönder som bor på platsen... grattis vilken lysande ide.

om man istället hade valt att odla grödor som också binder koldioxid istället så hade ju bönderna kunnat sköta odlingen.

här hemma så tycker då jag att det gått till överdrift när det gäller sparande av skogsområden, det hade varit bättre att få fulla produktions skogar istället, det gynnar alla.

Avatar Fallback

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

isteskog  
#594194
Bosse1 skrev:https://www.dn.se/nyheter/sverige/vadjan-om-mat-och-vatten-tonades-ned-i-energimyndighetens-rapport/

"För att ge plats åt klimatskogen fördrevs småbönder."

Det är som vanligt, skumma affärer på myndighetsnivå :shock:

https://www.energimyndigheten.se/global ... uganda.pdf

Det brukar sällan gå bra när utomstående länder lägger sig i ett lands försörjning. De flesta projekt tas över huvudet på lokalbefolkningen ..... :???:

Avatar Fallback

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

alias  
#594206 Frågan är väl vad som är den begränsande faktorn för tillväxten?

Om det inte är vegetationssäsongens längd eller koldioxidhalten i atmosfären utan kanske vattentillgång, kväve eller t.ex. mineralnäringsämnen så borde väl inte biomasseproduktionen kunna öka till följd av höjd koldioxidhalt och temperatur om jag tänker rätt...

Jag har för mig att man på utbildningen illustrerade det hela med en bild på en trätunna med olika höga stavar inom tunnbanden och att vätskeytan i tunnan (representerande möjlig produktion) inte kunde höjas över den lägsta stapeln (begränsande faktorn, oavsett vad den bestod av). Tror det nämndes ett tyskt namn på principen.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

Kvelp  
#594209 Trådstarteren gjør den klassiske feilen som de fleste klimakrise tilhengerne. Han blander sammen klima og miljø. Det er kun miljøet vi kan gjøre noe med gjennom å ikke forurense og slippe ut farlige kjemikalier, tungmetaller, ikke drive overfiske, rovdrift på naturen etc. Klimaet styrer seg selv og er utenfor vår kontroll.

CO2 er ingen forurensing, men en forutsetning for alt liv. Faller nivået i atmosfæren til 150-200 ppm. dør plantene, dyrene og til slutt menneskene. CO2 fra mennesker er ikke årsaken til klimavariasjonene. De var her lenge før menneskene.

Klimaet bestemmes i første rekke av solen, kosmisk stråling og jordens hellingsvinkel m.m.

Användarvisningsbild

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594210 Alias! Det är ju det klassiska sättet att se på saken.

Vad gäller vattentillgången, så finns det ett tydligt samband. Ty det mesta vattnet försvinner via klyvöppningarna, samtidigt som koldioxiden fångas in via klyvöppningarna. Så när växten tvingas stänga klyvöppningarna på grund av vattenbrist, så kan ju inte heller någon koldioxid fångas in och därmed får vi ingen tillväxt.

Om växten tillfälligt stänger klyvöppningarna på grund av koldioxidmättnad till följd av hög koldioxidhalt i atmosfären, då spar ju också växten vatten, jämfört om det hade varit enlåg koldioxidhalt i atmosfären.

Sambandet mellan kvävetillgång och tillväxt är inte lika enkel, men det får andra reda ut.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

Sillero  
#594228
Fredrik Reuter skrev:Ja, ska man se till Skogskunskap (länk nedan) så kulminerar en G28 efter ca 120 år så sett ur ett CO2 perspektiv så borde LSÅ då vara 120 år för typ gran i Sverige (?). Utan att veta 100% så är röjning och gallring mycket bra för skogsskötsel och för att dana ett bestånd som man vill ha det till slutavverkning men inte så bra ur ett kolbindningsperspektiv.

https://www.skogskunskap.se/aga-skog/sk ... utavverka/


Kan du förtydliga dig! Vad är G28 och LSÅ? Jag har inte läst länken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

Avslutat-02  
#594230 Ståndort index G28
Lägsta slutavverknings ålder= LSÅ

Avatar Fallback

Re: Klimathotet visavi växtproduktionen

Avslutat-02  
#594232
1572937933_slutavverkning_lopande_tillvaxt.jpg

Maximera volymproduktionen
Skogen avverkas först när tillväxten kulminerar. Det är den tidpunkt när den löpande tillväxten blir lägre än medeltillväxten under hela omloppstiden.


Löpande tillväxt, medeltillväxt och lägsta slutavverkningsålder

Exempel på tillväxtkurvor från en granskog på ståndortsindex G28. När de båda gröna linjerna korsas kulminerar tillväxten. Det är normalt mycket senare än den lägsta tillåtna slutavverkningsåldern som är det röda strecket.


Då bör man avverka tidigare, ungefär vid högst 45 år gammal skog för att skogen då har bundit som mest med koldioxid inte vänta tills skogen har planat ut...

Jag håller inte med om att skog ska stå och trampa utan den ska avverkas så fort man sett att den gett maximalt med kubik.

Jag anser ytterligare att det är sämre att bara lämna skogar än att röja och gallra... även om detta kanske skulle vara lite sämre för upptagningen av koldioxid, men å andra sidan så har vi massor av stående skogar som inte bidrar för fullt för att binda koldioxid....
Senast redigerad av Avslutat-02 tis 05 nov 2019, 08:17, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).