sön 03 nov 2019, 17:26#593983
Knappast att köpa ny tändspole i första vändan.
Det är ganska SANNOLIKT är bränslesidan/förgasaren. Slang från tank till förgasare ska vara perfekt. Kolla det NOGA. Det är ingen förmögenhet att byta heller. Kolla att förgasaren är tät mot cylindern så att det inte kommer tjuvluft eller läcker "pumpluft" innan förgasaren. Inte heller att ev kanal är annat än öppen/ren som den ska. Inte täcks av packningen.
Blandar man själv eller kör man med alkylat? Det kan vara värt att prova alkylat om man inte gör det. Bränslet är viktigt. Gammal bensin ska man inte ha stora föväntningar på . Det är färskvara med en massa flyktiga tillsatser som sannolikt även migrerar genom plastdunkar.
Förgasarjusteringen är alltid kinkig. Man kan skruva och det går bra i STORT SETT alltid. Men att det funkar bra ALLTID är en annan sak.
En gissning är att den får för mycket soppa när den är varm. När den är kall behövs det men när den är varm blir det för fett. Eller att det blir övertryck när varm eller ånglås eller att det blir tjuvluft pga dålig tätning.
Luftfilter och tankluftning ska funka som det ska också.
Helt och rent och sen får man se till att förgasarjusteringen blir rätt.
Beroende på såg och ålder/bruk kan en ny förgasare/eller ompackning behövas med tiden. Tanklock kan man byta.
En förgasare får jobba i spjällaxel och membran under en dag. Säten/munstycken och nålar/justerskruvar är ju urmakarprecision som ska funka i samspel i skogen i -10 och i +50-60 eller vad det kan vara under kåpan...
Naturligtvis kan man byta tändstift också. Det är en billig pryl som bara blir sämre från första gnistan. Sen kollar man om man har gnista vid varm/nykörd såg. Har man det så har man ju det liksom. Sen behöver man inte djupborra i det så mycket mer.
En kass tändspole har jag haft bara en gång, och då började sågen "tvåtakta" och bluddra på högvarv. Ungefär som man dödade och slog på direkt igen. Annars vet jag inte mer om det.
Är en såg riktigt gammal och sliten kan man misstänka kompression, en viktig tätning på en såg är vevaxeltätningarna och förstås kolv/cyl. Men detta med svårstartad varm kan ju även drabba nyare grejer och då lär knappast tätningarna åldrats.
Frustrerande fel, men det brukar gå att få det att funka.
Partner xx, HQ 240, 242, 356, 550 + röjsågar xx, 252, 240, 244, 545 är mina erfarenhetsobjekt.