Motorsåg och handhållet

Startar inte när den är varm!!

54 inlägg 38401 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Startar inte när den är varm!!

Avslutat-02  
#593977 det där med att prima hjälper ibland men det som är oftast problemet är förgasaren.

prova med en till en annan såg, har du tillgång till en jonsered eller annan hva såg...
2152-346...353-351 osv

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Startar inte när den är varm!!

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593983 Knappast att köpa ny tändspole i första vändan.
Det är ganska SANNOLIKT är bränslesidan/förgasaren. Slang från tank till förgasare ska vara perfekt. Kolla det NOGA. Det är ingen förmögenhet att byta heller. Kolla att förgasaren är tät mot cylindern så att det inte kommer tjuvluft eller läcker "pumpluft" innan förgasaren. Inte heller att ev kanal är annat än öppen/ren som den ska. Inte täcks av packningen.
Blandar man själv eller kör man med alkylat? Det kan vara värt att prova alkylat om man inte gör det. Bränslet är viktigt. Gammal bensin ska man inte ha stora föväntningar på . Det är färskvara med en massa flyktiga tillsatser som sannolikt även migrerar genom plastdunkar.
Förgasarjusteringen är alltid kinkig. Man kan skruva och det går bra i STORT SETT alltid. Men att det funkar bra ALLTID är en annan sak.
En gissning är att den får för mycket soppa när den är varm. När den är kall behövs det men när den är varm blir det för fett. Eller att det blir övertryck när varm eller ånglås eller att det blir tjuvluft pga dålig tätning.

Luftfilter och tankluftning ska funka som det ska också.
Helt och rent och sen får man se till att förgasarjusteringen blir rätt.
Beroende på såg och ålder/bruk kan en ny förgasare/eller ompackning behövas med tiden. Tanklock kan man byta.
En förgasare får jobba i spjällaxel och membran under en dag. Säten/munstycken och nålar/justerskruvar är ju urmakarprecision som ska funka i samspel i skogen i -10 och i +50-60 eller vad det kan vara under kåpan...

Naturligtvis kan man byta tändstift också. Det är en billig pryl som bara blir sämre från första gnistan. Sen kollar man om man har gnista vid varm/nykörd såg. Har man det så har man ju det liksom. Sen behöver man inte djupborra i det så mycket mer.
En kass tändspole har jag haft bara en gång, och då började sågen "tvåtakta" och bluddra på högvarv. Ungefär som man dödade och slog på direkt igen. Annars vet jag inte mer om det.

Är en såg riktigt gammal och sliten kan man misstänka kompression, en viktig tätning på en såg är vevaxeltätningarna och förstås kolv/cyl. Men detta med svårstartad varm kan ju även drabba nyare grejer och då lär knappast tätningarna åldrats.

Frustrerande fel, men det brukar gå att få det att funka.
Partner xx, HQ 240, 242, 356, 550 + röjsågar xx, 252, 240, 244, 545 är mina erfarenhetsobjekt.

Avatar Fallback

Re: Startar inte när den är varm!!

Avslutat-02  
#594004 Det som är lite för mig vägledande var att dessa fel funnits sedan sågen var ny....

Förgasare, på hva 346 så har hva bytt 4 gånger.
Tändspole bytt åtskilliga gånger...

Munstycket mellan förgasaren och cylindern.
tankavluftningen som gjordes om runt den här tiden.....

alla dessa tål att kollas upp...

Användarvisningsbild

Re: Startar inte när den är varm!!

Nyborg  
#594006 Gör lite försök nästa helg och återkommer...

Avatar Fallback

Re: Startar inte när den är varm!!

Sagabo  
#594009 Jag har en 242,a som sen den var ny ibland varit omöjlig att få igång efter tankning utan att låta den kallna. Den blir aldrig sur utan den får inget bränsle. Har provat att byta membran och dylikt i förgasaren. Men det enda som brukar hjälpa är att öppna tanklocket och sätt munnen emot och blåsa som fan. Då startar den som vanligt. Den verkar inte få bränsle, varför vet jag inte... 🤔

Avatar Fallback

Re: Startar inte när den är varm!!

Avslutat-02  
#594012 det där låter som tankavluftningen....

501 87 31-01 tankavluftning...

Avatar Fallback

Re: Startar inte när den är varm!!

Sagabo  
#594015 Tack vinterröjarn. Det där verkar troligt 👍👌

Användarvisningsbild

Re: Startar inte när den är varm!!

Nyborg  
#594016 Även om man precis haft av tanklocket?

Användarvisningsbild

Re: Startar inte när den är varm!!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594017
Sagabo skrev:Jag har en 242,a som sen den var ny ibland varit omöjlig att få igång efter tankning utan att låta den kallna. Den blir aldrig sur utan den får inget bränsle. Har provat att byta membran och dylikt i förgasaren. Men det enda som brukar hjälpa är att öppna tanklocket och sätt munnen emot och blåsa som fan. Då startar den som vanligt. Den verkar inte få bränsle, varför vet jag inte... 🤔

Är den nytankad eller öppen ska den få bränsle oavsett tankventilations funktion.
Går den tills tom så släpps luft in.

Istället för o blåsa kan du vrida sen från sida till sida 6-7 gånger så trycket byggs upp i tanken.
Eller så justerar du in bränslenålen rätt så slipper du problemet.

Avatar Fallback

Re: Startar inte när den är varm!!

Sagabo  
#594025 Det verkar bli stopp på bränslet. Går alldeles riktigt annars, svarar på gasen och inga tjyvstopp. Men när den har tankats efter att ha körts slut på bränsle är det tji. Det spelar ingen roll om jag chokar eller inte, det kommer inget bränsle, den blir inte sur hur jag än gör. Antingen låter jag den stå ett tag eller så blåser jag i tanken då startar den igen och går som om ingenting hänt 🤔

Avatar Fallback

Re: Startar inte när den är varm!!

Avslutat-02  
#594026 jag står kvar vid min tanke....

Användarvisningsbild

Re: Startar inte när den är varm!!

totte  
#594031 Om det var tankluftningen så skulle den starta som den skall så fort man lättat på tanklocket. Dessutom skulle du höra hur luften pyser in så fort du lättar på locket.

Den pumpar alltså fram dåligt. Kan vara impulskanalen som inte är helt tät eller så är pumpmembranet inte riktigt bra och något gör att det blir värre när den är varm. Andra saker att kolla: Att förgasaren är ordentligt fastdragen och att det inte finns någon som helst luftläcka mellan förgasare och cylinder. Att cylinderskruvarna är ordentligt dragna. Små sprickor på bensinslangen kan ställa till det också.

Avatar Fallback

Re: Startar inte när den är varm!!

Avslutat-02  
#594037 Byter hellre ett filter för 10 kr än att meka i förgasaren när sågen går bra i övrigt, hade den inte gjort de så hade jag övervägt annat.

Men efter många byten av just tankavluftningen så står jag kvar där.

Hade det varit problem med att starta sågen innan,eller att den tjuvade javisst kolla förgasaren,packningar.

Men nu går sågen och startar normalt förutom den lilla detaljen att man är tvungen att tillföra tryck i tanken....

Ta en lång näbbtång lägg sågen på sidan, kolla efter svart rör längst upp i tanken.

Nyp fast tången i röret och knacka till på tången.
Ta sedan och ta bort svärdskåpan, och nu ser du en liten svart bit sticka fram strax under styrbågen på svärdssidan.

Ta tag i den med en tång och dra.
Ta en liten skruv eller en bit styv tråd och plocka bort filtret, montera ett nytt och sätt ihop sågen igen..

Avatar Fallback

Re: Startar inte när den är varm!!

Sagabo  
#594056 Lite konstigt det där med att fenomenet i stort sett bara infinner sig när sågen varm efter att jag kört slut på bränsle. Jag undrar vad som gör att den inte verkar suga i sig bränsle... stopp i sugslangen eller att den inte pumpar riktigt 🤔

Avatar Fallback

Re: Startar inte när den är varm!!

Avslutat-02  
#594058 Om beteendet har funnit från första början sedan sågen var ny så tror jag då inte på slangen, jag tror inte på membranen heller för de var ju bytta och sågen går bra.

vaccum möjligt, där är det ju lite så också att bara för att man lyfter på locket så släpper inte trycket i filtret eller slangen utan det tar en liten stund...

är nålen kollad när du bytte membran?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).