Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Usewood Combi Master

55 inlägg 24343 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Usewood Combi Master

anders@hemgren.se  
#549493 Jag har en Usewood Combi Master med rullmatare och mätutrustning. Fungerar mycket bra både som skördare och skotare. Filmen togs av Usewood när de levererade maskinen till mig november 2018. Första gången jag kör en sån maskin så det blev ibland lite långsamt manövrerande, det är ju många knappar att trycka på :smile:




   TS
Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

totte  
#549513 Behövde en egen tråd så jag delade den från Kranman-tråden.

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

Martin58  
#549571 Intressant, vill se mer av den.

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

Niklas berggren  
#593810 Funderar lite själv på en sådan, eller typ alstor. Har den fungerat bra? Mycket strul?

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

svampbob  
#593846
Niklas berggren skrev:Funderar lite själv på en sådan, eller typ alstor. Har den fungerat bra? Mycket strul?


Köp en röjsåg istället. det du upparbetar med det aggregaten och den maskinen är stammar som borde ha varit bortröjda.
Spelar pengar ingen roll för dig så unna dig istället en större maskin.

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

Niklas berggren  
#593942 Svampbob. Vi har redan röjsågar. Driver ett företag som sysslar med skog fastighet utemiljö. Vi kör med en polaris utv + en kranman t2000 vagn efter.

Då jobben blir mer inom 1 gallring samt mycket tomtavverkningar söker jag efter en bättre maskin som är lite mer ergonomisk så att säga. Suttit för väder och vind sedan 2012 och börjar tröttna på det :D det står mellan denna eller typ alstor. Det sjukt tråkigt ut med stegmatat dock.

Större maskin är inget alternativ då kunderna inte vill ha in en sådan på deras gräsmattor. + att det är lättare att kunna traila själv!

Avatar Fallback

Re: Usewood Combi Master

Cat554  
#593944 Har hatt Usewood i 5 år.
Aggeregatet er i en helt annen klasse enn stegmatet.
Ville tro du får den maskin du søker.
OH

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

Niklas berggren  
#593945 Cat 554. Härligt! Det finns inte så värst mycket info från ägaren av dessa maskiner! Har du lust att dela med dig lite? Vilken maskin du har och bra saker med den samt eventuellt strul du haft? :grin:

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

svampbob  
#593953
Niklas berggren skrev:Svampbob. Vi har redan röjsågar. Driver ett företag som sysslar med skog fastighet utemiljö. Vi kör med en polaris utv + en kranman t2000 vagn efter.

Då jobben blir mer inom 1 gallring samt mycket tomtavverkningar söker jag efter en bättre maskin som är lite mer ergonomisk så att säga. Suttit för väder och vind sedan 2012 och börjar tröttna på det :D det står mellan denna eller typ alstor. Det sjukt tråkigt ut med stegmatat dock.

Större maskin är inget alternativ då kunderna inte vill ha in en sådan på deras gräsmattor. + att det är lättare att kunna traila själv!


Jag har varit ute nu på förmiddagen och huggit drygt 15 fub mestadels björk och det är inte så roligt att försöka få igenom grov och grovkvistig björk genom aggregatet. Hugger med en Vimek 404SE. Jag har tidigare haft en maskin med stegmatare och den blev betydligt starkare och bättre på att kvista grov björk.
Är du på tomter är det väl oftast grovkvistig och det är jag säker på att Usewood aggregatet inte gillar.

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

Niklas berggren  
#593961 Svampbob, på tomtavverkningarna kör vi allt med motorsåg, där söker jag mest en bekväm maskin att sitta och arbeta i. Just nu sitter vi ute i väder och vind och spakar.

Har kikat lite på vimeks maskiner också. Men det hade ju varit trevligt att kunna använda en usewood till skotning på tomterna, och även med skördaraggregatet kunna köra lite mer 1 gallringar. Till 99 procent är det skotning vi har idag. Men jobben lär väll inte komma förens man har en bra skördare att visa upp.

Frågan är ju bara hur pass pålitliga maskinerna är, tycker det är väldigt dåligt med erfarenheter från ägare att kunna ta del av! Det är ju de recensionerna man letar efter och inte tillverkarens

Avatar Fallback

Re: Usewood Combi Master

Cat554  
#593964 Jeg har en maskin av gamle, gule utgaven, fra 2012. Den har nær innpå 1900 timer.
Jeg kan nok være enig i at grovkvistet virke ikke er favorittkost, slik Svampbob påpeker, men bruker den mest i tidlig førstegallring. Da går det utmerket, og med en helt annen hastighet enn stegmater. Hastigheten uppskattar jag, da jag anvender matningen til å bringe virket til basväg. Altså så att jeg kvister virket mot basvägen i flere omganger, men kapper først når det kan nås med skotarn.
Nye hvite maskinene er langt bedre enn de gamle, rent teknisk. Kapasiteten er også langt bedre, så mine erfaringer er ikke så relevante.
Oljemengden er økt, ventilutrustning er enklere og kranen er mye tåligare.
Forutom svetsning på kranen er det mest som skördare flest. Små elfel og hydraulikslanger.
Det jeg uppskattar mest er nettopp det du nevner med hytt og lettere jobb. Etter 60 år finner man alltids en ursjäkt for å utsette röjningen til i morgen, det være seg regnet eller myggen som er hinderet. Med Usewood gjør man det når man burde.

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

Niklas berggren  
#593968 Härligt tack för svar! Får bli att åka och prova känna och klämma :D

Användarvisningsbild

Re: Usewood Combi Master

Kryssfeldt  
#594123
Cat554 skrev:Jeg har en maskin av gamle, gule utgaven, fra 2012. Den har nær innpå 1900 timer.
Jeg kan nok være enig i at grovkvistet virke ikke er favorittkost, slik Svampbob påpeker, men bruker den mest i tidlig førstegallring. Da går det utmerket, og med en helt annen hastighet enn stegmater. Hastigheten uppskattar jag, da jag anvender matningen til å bringe virket til basväg. Altså så att jeg kvister virket mot basvägen i flere omganger, men kapper først når det kan nås med skotarn.
Nye hvite maskinene er langt bedre enn de gamle, rent teknisk. Kapasiteten er også langt bedre, så mine erfaringer er ikke så relevante.
Oljemengden er økt, ventilutrustning er enklere og kranen er mye tåligare.
Forutom svetsning på kranen er det mest som skördare flest. Små elfel og hydraulikslanger.
Det jeg uppskattar mest er nettopp det du nevner med hytt og lettere jobb. Etter 60 år finner man alltids en ursjäkt for å utsette röjningen til i morgen, det være seg regnet eller myggen som er hinderet. Med Usewood gjør man det når man burde.

Intressant hur tycker du att den funkar i röjning, jag gissar att den funkar bäst i riktigt täta bestånd?
Upplever du att det blir effektivare och grovt räknat hur många timmar går åt för att röja ett hektar?

Avatar Fallback

Re: Usewood Combi Master

anders@hemgren.se  
#594159
Niklas berggren skrev:Härligt tack för svar! Får bli att åka och prova känna och klämma :D

Hej Niklas, du är välkommen att provköra min Usewood Combi master med skördaraggregat. Du kan nå mig på 070-5113057.

   TS
Avatar Fallback

Re: Usewood Combi Master

Cat554  
#594173
Kryssfeldt skrev:
Cat554 skrev:Jeg har en maskin av gamle, gule utgaven, fra 2012. Den har nær innpå 1900 timer.
Jeg kan nok være enig i at grovkvistet virke ikke er favorittkost, slik Svampbob påpeker, men bruker den mest i tidlig førstegallring. Da går det utmerket, og med en helt annen hastighet enn stegmater. Hastigheten uppskattar jag, da jag anvender matningen til å bringe virket til basväg. Altså så att jeg kvister virket mot basvägen i flere omganger, men kapper først når det kan nås med skotarn.
Nye hvite maskinene er langt bedre enn de gamle, rent teknisk. Kapasiteten er også langt bedre, så mine erfaringer er ikke så relevante.
Oljemengden er økt, ventilutrustning er enklere og kranen er mye tåligare.
Forutom svetsning på kranen er det mest som skördare flest. Små elfel og hydraulikslanger.
Det jeg uppskattar mest er nettopp det du nevner med hytt og lettere jobb. Etter 60 år finner man alltids en ursjäkt for å utsette röjningen til i morgen, det være seg regnet eller myggen som er hinderet. Med Usewood gjør man det når man burde.

Intressant hur tycker du att den funkar i röjning, jag gissar att den funkar bäst i riktigt täta bestånd?
Upplever du att det blir effektivare och grovt räknat hur många timmar går åt för att röja ett hektar?


I röjning funkar den best genemot manuell såg, i täta bestånd, som du gissar. Och ennu bettre om man er lite for sent. Når det er på nivån da det er mer jobb å få skiten overende enn å kapa den, da er man riktig glad for kranen.
I tett skog med 2-3 meter gran og 3-5 meter bjørk kan det bli 0,1 ha pr. time. Er det normalt röjbestånd øker det jo på. Jeg har nog aldri notert noen "rekord". I ideelle bestånd kan nog en god man gjøra henimot like mye de første 3 timmarna på dagen, men neppe den 8. och 9.
Det jeg var mest tveksam overfor var avstandsregulering, altså utglesning i alfor tätt självforyngad gran, men det går langt bettre en väntad. Man ser plantan gjør et litet "hopp" upp når den kapas. Min klinga kan da stannas på ögonblicket, så man inte kapar i den bak man vil ha igjen. Jag har UW40 med den saktagåande klingan. Vet inte om det er lika lett med UW50, men den har større kapasitet.

OH

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).