Skogsnyheter

SCA Q3 2019: Östrand visar vägen

7 inlägg 2334 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SCA Q3 2019: Östrand visar vägen

Fredrik Reuter  
#593404 Skogsindustrikoncernen SCA rapporterade igår sitt finansiella resultat för tredje kvartalet 2019 och till skillnad från övriga aktörer inom skogsindustrin så får rapporten anses stark. Anledningen stavas megabruket Östrand som nu börjat leverera volym efter ombyggnad.

Troligtvis är SCA den enda skogsindustrikoncern som visar tvåsiffriga vinstmarginaler för tredje kvartalet 2019. Detta då de hade en omsättning på 4,975 miljarder sek och en vinst på 955 miljoner kronor.

Massabruket Östrand i Sundsvall ska när det levererar fullt kunna producera 1 miljon ton massa per år och tredje kvartalet är fabriken för första gången uppe och nosar på årsbetinget med 205.000 ton producerad avsalumassa.

Värderingen i samband med försäljningen av Bergvik Skog Öst som BillerudKorsnäs genomförde tidigare i år ser ut att bli någon form av de-facto standard då också nu SCA följer denna värdering och skriver upp sitt värde på sina 2,6 miljoner hektar skogsmark de äger.

De skriver också i rapporten att:

Betydelsen av skogstillgångar ökar. Efterfrågan på produkter baserade på förnybar fiber växer
snabbare än avverkningspotentialen


En spännande framtid kanske?

#q3rapport2019




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: SCA Q3 2019: Östrand visar vägen

Camaro1969  
#593413 Vad värderar de skogen till, per m3sk? Har inte hittat det nånstans

Användarvisningsbild

Re: SCA Q3 2019: Östrand visar vägen

svampbob  
#593431 Hur bra ska då inte Q4 bli då man nu på stoppet har byggt om så att man ska kunna köra full kapacitet på bruket.

Avatar Fallback

Re: SCA Q3 2019: Östrand visar vägen

mooos73  
#593476 Gårdagens vinnare på börsen och som aktieägare säger man tack, tack.....

Användarvisningsbild

Re: SCA Q3 2019: Östrand visar vägen

Camaro1969  
#593484 Samma här:) mitt näst största innehav.. efter essity då😂

Avatar Fallback

Re: SCA Q3 2019: Östrand visar vägen

mooos73  
#593739
Camaro1969 skrev:Samma här:) mitt näst största innehav.. efter essity då😂

Vill du utveckla valet av Essety?? Lite för låg direktavkastning för att locka mig.......

Användarvisningsbild

Re: SCA Q3 2019: Östrand visar vägen

Camaro1969  
#593771
mooos73 skrev:
Camaro1969 skrev:Samma här:) mitt näst största innehav.. efter essity då😂

Vill du utveckla valet av Essety?? Lite för låg direktavkastning för att locka mig.......




Ägt sca sedan, hmm -95 typ..
Att man sen fick essity vid splitten kan jag inte göra så mkt åt.. men jag behåller dem.. kan va bra å ha:)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).