Skogsnyheter

Mellanskog Q3 2019: 20 miljoner i förlust

23 inlägg 4594 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mellanskog Q3 2019: 20 miljoner i förlust

Fredrik Reuter  
#593402 Skogsägarföreningen Mellanskog redovisar idag sitt finansiella tredje kvartal för 2019 och det är ingen munter läsning. Från att ha gjort en vinst första kvartalet 2019 på 40 miljoner kronor så gör föreningen nu en förlust på nästan 20 miljoner kronor för tredje kvartalet.

Till skillnad från övriga aktörer på marknaden som rapporterat sina tredje kvartal så skriver nu Mellanskog att anledningen till tappet i tredje kvartalet beror på en snabb konjunkturavmattning för skogsindustrin. I kombination med upparbetning av barkborreangripen skog har detta gjort att Mellanskog visar röda siffror.

Sett till helåret så är det fortfarande vinst på 37 miljoner i rörelsen men mycket kan här tillskrivas första kvartalet 2019. Frågan är om föreningen klarar sig undan förlust för helåret 2019 om nu konjunkturen fortsatt viker nedåt.

Både omsättning och levererad volym virke sjönk under tredje kvartalet och resultatet före skatt hålls uppe av en utdelning från Setra Group om 56 miljoner kronor.

#q3rapport2019




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Mellanskog Q3 2019: 20 miljoner i förlust

axwell  
#593500 I den här artikeln var det mest muntra miner "det går bra för Mellanskog". :surp:

https://www.landskogsbruk.se/ekonomi/st ... 3-60668623

Avatar Fallback

Re: Mellanskog Q3 2019: 20 miljoner i förlust

isteskog  
#593501 Gäller att hålla skenet uppe så att nyteckningar av AU inte minskar ..... 🙃

Avatar Fallback

Re: Mellanskog Q3 2019: 20 miljoner i förlust

Avslutat-02  
#593504 Ja vad är det man brukar säga? den siste leende idioten är inte född.....

Användarvisningsbild

Re: Mellanskog Q3 2019: 20 miljoner i förlust

JerryH  
#593512 Som med foton... Blev du inte bra på bilden? Zooma ut och flytta fokus till omgivningen :)

Han var ju uppenbarligen noga med att inte nämna Q3 separat i intervjun utan pratar om årsbasis trots att det är Q3 som redovisats :)

Avatar Fallback

Re: Mellanskog Q3 2019: 20 miljoner i förlust

Alvarsson  
#593578 Inte nog med att företaget går dåligt. Dom betalar uruselt för virket oxå!

Avatar Fallback

Re: Mellanskog Q3 2019: 20 miljoner i förlust

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593579 Många som gillar kvartalsekonomi här, eller? 🙂

Avatar Fallback

Re: Mellanskog Q3 2019: 20 miljoner i förlust

Avslutat-02  
#593581 Mellanskogs ekonomi kunde jag inte bry mig mindre om, men när man står inför medlemmar som troget levererar virke och inte säga något uns om att kvartalsrapporten är illa, ger en äcklig smak i munnen. Säg som det är och att man trots detta har kapital och att allt fortsätter som vanligt...det ger högre förtroende och mer medlemmar.

Användarvisningsbild

Re: Mellanskog Q3 2019: 20 miljoner i förlust

halvproffs  
#593589
vinterrojarn skrev:Mellanskogs ekonomi kunde jag inte bry mig mindre om, men när man står inför medlemmar som troget levererar virke och inte säga något uns om att kvartalsrapporten är illa, ger en äcklig smak i munnen. Säg som det är och att man trots detta har kapital och att allt fortsätter som vanligt...det ger högre förtroende och mer medlemmar.


Äcklig smak i munnen ?
Jag slår på aktivitetscentrumet i hjärnan (även om det inte är så enkelt :d :-b ) och försöker tänka rationellt. Varför är det så här? Hur kommer det att bli? Vad kan jag som skogsägare göra annorlunda för att få bättre ekonomi?
Mellanskog gör nog det dom kan men det är mäktiga industrier dom kämpar mot för att få upp priserna.
Sen att det finns konstiga uttalanden det får vi nog leva med

Användarvisningsbild

Re: Mellanskog Q3 2019: 20 miljoner i förlust

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593593
vinterrojarn skrev:Mellanskogs ekonomi kunde jag inte bry mig mindre om, men när man står inför medlemmar som troget levererar virke och inte säga något uns om att kvartalsrapporten är illa, ger en äcklig smak i munnen. Säg som det är och att man trots detta har kapital och att allt fortsätter som vanligt...det ger högre förtroende och mer medlemmar.


Nu säger man väl det mesta som kan sägas till sina medlemmar (som jag) Nyhetsbrevet som vi får i bl.a appen innehåller en riklig uppräkning av ekonomiska nyckeltal där det väl framgår såväl året som kvartalet. Även i text så lyfter de fram avmattning men balanserar det med att över året tycks det bli hyfsat ändå.
Så helt ok redovisning till medlemmarna tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Mellanskog Q3 2019: 20 miljoner i förlust

surjämten  
#593609 Konsum har också svårt att konkurrera mot ICA, Willys, City Gross o andra.
EMELLANÅT känns medlemsägt TYVÄRR tungrott med personal som inte brinner för det man gör
på samma sätt som hos privata företag?

Användarvisningsbild

Re: Mellanskog Q3 2019: 20 miljoner i förlust

Göt  
#593612 Som tur är det frivilligt att vara med i mellanskog själv är jag medlem sedan 1982, och vet att föreningen långsiktigt arbetar för mej och mina kollegor, ett sämre kvartal inträffar då och då ävenså långa lågkonjungturer. Är det något annat skogsbolag som har redovisat, vet att den lokala sågverks koncernen ska dra ner med 40 personer efter sammanslagning.

Avatar Fallback

Re: Mellanskog Q3 2019: 20 miljoner i förlust

Avslutat-02  
#593614 Surjämten har en rejäl och bra poäng där.

I mellanskogs väggar kan man hitta en attityd på vissa kontor att, nja vi kan ju ta detta nu och förskottet hit och dit.
sen finns den inspektorn som är på tå och hjälper skogsägaren att komma runt vissa delar av miljöavsättningar och att hjälpa skogsägare städa sin skog.

visst det är väl bra för de, men inte på det stora hela.
Privata bolag har en ganska hög tröskel som man ska prestera emot hela tiden, annars får man leta nytt jobb, det som är ett sattyg där är att de oftast kör slut på folk eller har konstiga idéer för sig.

Användarvisningsbild

Re: Mellanskog Q3 2019: 20 miljoner i förlust

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594024 Gick ur i samband med fusionen västra -mellanskog för i slängen 15 år sedan. Det har ändrats mycket sedan dess, speciellt på personalsidan som nu är mycket mer på hugget(!) ...Gick in tillbaka för ett tag sedan så får vi se om det håller vad som lovas. :-b

Användarvisningsbild

Re: Mellanskog Q3 2019: 20 miljoner i förlust

Camaro1969  
#594051
Göt skrev:Som tur är det frivilligt att vara med i mellanskog själv är jag medlem sedan 1982, och vet att föreningen långsiktigt arbetar för mej och mina kollegor, ett sämre kvartal inträffar då och då ävenså långa lågkonjungturer. Är det något annat skogsbolag som har redovisat, vet att den lokala sågverks koncernen ska dra ner med 40 personer efter sammanslagning.


sca visade ju riktigt bra rapport, samma sak med holmen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).