ATV och UTV i skogen

Vilken ATV kör ni med?

920 inlägg 596718 visningar 165 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548810 Vet att det här inte är en säljtråd, men jag har ju skaffat mig en Bison så behöver inte min ATV längre. Ska skaffa mig en mindre för enbart gård och transport ut i skogen. (Kranvagnen är redan avyttrad.)
Så jag kommer byta in min men vet att jag kommer få larvigt dåligt betalt för anpassningarna för vagn på den. Lite synd när jag vet det finns många här som behöver en sådan och jag dessutom är lite nostalgisk, den borde få fortsätta i skogen! Än har den många goda mil i sig!
Går den via handlaren så får den sluta sin dagar som plogfyrhjuling någonstans.
Så om någon är intresserad av min gamla ATV med allt som ingår (läs i min, numera lite avsomnade, blogg och i en del trådar här) så skicka ett pm så berättar jag mer.
(går jag över reglerna kring sälja och sånt så är det förstås helt ok för mig om någon moderator tar bort inlägget)
Senast redigerad av Uvskogen lör 02 feb 2019, 03:50, redigerad totalt 1 gång.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hema  
#548811 En bild är alltid helt rätt. 👍

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#548820
Hema skrev:En bild är alltid helt rätt. 👍



Tar det via pm bara så det inte blir fel på något sätt. :smile:

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Robertberg  
#584721 Bytte drag på Hondan idag, ville få ut kulan mer så dragstången inte tar i bakdäcket lika lätt.
Ett hål passade inte riktigt men efter lite slips och borrning satt det på plats.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

BM Buster  
#592545 Bytte bort min gamla grizzly mot en ny i veckan, och det lilla jag kört har gjort mej imponerad.
Kort sagt det är rätt stor skillnad när man byter upp sej 13 årsmodeller!

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Bibliofilus  
#623830 Can-Am Outlander Xmr 1000R 2016
1581198043_canam1.jpg

Året runt leksak som går med bandsats när det blir mycket snö. Blev en värsting då jag ville ha en som skulle fungera med bandsats som skoterersättare då mina knän sätter stopp för skoteråkande.

Inte direkt en driftsäker arbetsmaskin, snarare motsvarigheten till exklusiv sportbil då jag renoverat och förstärkt bakdiffen och monterat en omsvetsad och balanserad bakaxel för att förhoppningsvis klara bakdiffen framöver. Monterat en större vattenpump, öppnare avgassystem med bränslebox för mer bränsletillförsel för att få ner värmen i avgassystemet, satt in en mekanisk Torq-locker istället för viscon i framdiffen och en 10mm heltäckande hasplast under. Enda som eventuellt återstår är att uppgradera primär variatorn för att klara remmen och få mer fart med bandsatsen på. Den väger ju trots allt med bandsatsen närmare 600kg, har också en löstagbar vinsch som passar i 2" dragfästet bak för när man fastnar..
Den är dock otrolig att ploga snö med på vintern, med den vikten och bandsats som gör att man kan ploga upp snön på och översnöhögarna

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

fendt311  
#623842
Bibliofilus skrev:Can-Am Outlander Xmr 1000R 2016
1581198043_canam1.jpg

Året runt leksak som går med bandsats när det blir mycket snö. Blev en värsting då jag ville ha en som skulle fungera med bandsats som skoterersättare då mina knän sätter stopp för skoteråkande.

Inte direkt en driftsäker arbetsmaskin, snarare motsvarigheten till exklusiv sportbil då jag renoverat och förstärkt bakdiffen och monterat en omsvetsad och balanserad bakaxel för att förhoppningsvis klara bakdiffen framöver. Monterat en större vattenpump, öppnare avgassystem med bränslebox för mer bränsletillförsel för att få ner värmen i avgassystemet, satt in en mekanisk Torq-locker istället för viscon i framdiffen och en 10mm heltäckande hasplast under. Enda som eventuellt återstår är att uppgradera primär variatorn för att klara remmen och få mer fart med bandsatsen på. Den väger ju trots allt med bandsatsen närmare 600kg, har också en löstagbar vinsch som passar i 2" dragfästet bak för när man fastnar..
Den är dock otrolig att ploga snö med på vintern, med den vikten och bandsats som gör att man kan ploga upp snön på och översnöhögarna


Du har gjort rätt mycket förbättringar. Otroligt innovativt. Dig skulle man haft som mekaniker. snyggt

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Ent  
#623851 Hur funkar en sån där torq locker? Är det helt enkelt en ombyggnad till manuellt inkopplad diffspärr, eller är det nån form av automatiskt aktiverad diffspärr?

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Bibliofilus  
#623862
Ent skrev:Hur funkar en sån där torq locker? Är det helt enkelt en ombyggnad till manuellt inkopplad diffspärr, eller är det nån form av automatiskt aktiverad diffspärr?


Man river ur spindeldreven och sätter in en liten klump av 4 konstant kopplade drev som är aktiva när 4-hjulsdriften är i och som kan kugga över när du svänger. Så man kör på 4-hjulsdriften när man behöver den annars inte, och för att man ska kunna köra sakta med band i djupsnö utan att gräva ner sig.
Först så ska man dock riva ur Visco-kopplingsdelarna och göra rent från kletet:



Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Ent  
#623885
Bibliofilus skrev:
Ent skrev:Hur funkar en sån där torq locker? Är det helt enkelt en ombyggnad till manuellt inkopplad diffspärr, eller är det nån form av automatiskt aktiverad diffspärr?


Man river ur spindeldreven och sätter in en liten klump av 4 konstant kopplade drev som är aktiva när 4-hjulsdriften är i och som kan kugga över när du svänger. Så man kör på 4-hjulsdriften när man behöver den annars inte, och för att man ska kunna köra sakta med band i djupsnö utan att gräva ner sig.
Först så ska man dock riva ur Visco-kopplingsdelarna och göra rent från kletet:




OK, intressant grej! Verkar kosta runt 6000:- om det inte går att hitta billigare? Om viscon börjar krångla kanske torq lock kan vara ett alternativ :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Bibliofilus  
#623890 Förr eller senare så havererar ju visco-kopplingen ändå och dessa håller ju på bilar och gör en otrolig skillnad så 5500:- fick det vara värt.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

tjärn  
#637557 Söker info om någon åker Polaris 570 X2 och har något att säga om den? Har sålt min grizzly i protest till att återförsäljaren är ett skämt. Tycker X2an verkar praktisk för mina behov på gården men att köra runt grejer, ploga snö, mindre gallringar/röjningsar. Kanske den tyngsta delen blir att dra ut några älgar varje höst som ligger lite sämre till då man går med hund.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Stampep  
#637598 Har en X2 2017, gått 240 timmar ungefär. Är kanonnöjd med min, perfekt med flak och att kunna fälla upp en sits extra när sambon vill åka med.
Har bytt batteri annars har den funkat fint.
Ställt på fjädringen max bak då jag kör med huggarvagn rätt bra lastad ibland.
Nåt särskilt du funderar över?

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

tjärn  
#637683
Stampep skrev:Har en X2 2017, gått 240 timmar ungefär. Är kanonnöjd med min, perfekt med flak och att kunna fälla upp en sits extra när sambon vill åka med.
Har bytt batteri annars har den funkat fint.
Ställt på fjädringen max bak då jag kör med huggarvagn rätt bra lastad ibland.
Nåt särskilt du funderar över?

Det låter ju bra. Nä det var väll mest om det fanns något som var mindre bra med dom. Iom att vi är fler i familjen som skall kunna åka med ifall det blir skogsturer med svamp och bärplockning så är även en cam am 570 pro+ max också inräknad.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Ent  
#637687
tjärn skrev:
Stampep skrev:Har en X2 2017, gått 240 timmar ungefär. Är kanonnöjd med min, perfekt med flak och att kunna fälla upp en sits extra när sambon vill åka med.
Har bytt batteri annars har den funkat fint.
Ställt på fjädringen max bak då jag kör med huggarvagn rätt bra lastad ibland.
Nåt särskilt du funderar över?

Det låter ju bra. Nä det var väll mest om det fanns något som var mindre bra med dom. Iom att vi är fler i familjen som skall kunna åka med ifall det blir skogsturer med svamp och bärplockning så är även en cam am 5 delar mot45070 pro+ max också inräknad.


Va!? Hörde jag Can-Am 🤗 Kan inget om Polaris men om man ska uträtta något av värde med Can-Am är det som du säkert redan vet Pro-modellerna med sin lägre lågväxel som gäller :-bd

Personligen anser jag att det för arbete räcker med en 450. Det är fästet och inte motorstyrkan som avgör. Sen är det förstås roligare med en 570 vilken dessutom kan mappas till samma prestanda som 650. En grej på 450 är att motor och låda delar på samma olja. Har väl inte nån avgörande betydelse eller orsakat problem vad jag vet, men nog känns det mer seriöst med separata oljor som på 570 och uppåt.

Traktor a eller b är en smaksak men med a slipper man besiktning och vägskatt. Båda har släpvagnskontakt och man får dra 750 Kg lagligt! Det är väldigt mycket tryggare att färdas efter vägen med blinkers och backspeglar vilket terrängare saknar.

Till Can-Am köper man lämpligen has-plast från gooffroad.se. Dessa skyddar bättre än original.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).