Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14502 inlägg 3586105 visningar 220 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

molnia  
#591575 Ja jag skulle nog glädjas över en skogsdag med barnen om jag var med. Brukar engagera mig i ett barnläger på vårkanten och det är oerhört givande se deras glädge och engagemang i aktiviteter vi gör.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#591879
” fångade in ” fem estländska fornminnesplundrare i dag, tyvärr fick jag bara en bra bild på två av dem. Men bakom den vänstra göken syns kläderna på en liten fet kärring i 25-30 årsåldern. Så ser ni bilen så är det plundring av våra kulturskatter på gång.
Ps: samtliga fem hade rätt flådiga metallsökare. 😡

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

isteskog  
#591880 Bra Myra! Men den där lilla feta käringen måste ha varit liten så det gick att stoppa henne i fickan .... 😉
Antar att de inte gillade att bli dokumenterade.....

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

anersimyra  
#591883
isteskog skrev:Bra Myra! Men den där lilla feta käringen måste ha varit liten så det gick att stoppa henne i fickan .... 😉
Antar att de inte gillade att bli dokumenterade.....

Man kan säga att de inte gillade frågan om vilket universitet de representerade.. =)) efter att jag ställt frågan så spred idioterna ut sig i terrängen. Men det hjälpte föga då vi blockerade ” flyktbilen ” och ringde snuten, men snuten verkade också vara ” utspridda ” då de i stället för att genast skicka en patrull förhörde sig över signalementet under nära 25 minuter., :shock:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

JensSkoog  
#592980 Nästan fyra timmar på en låååång och hög thujahäck som står i
gränsen om en diger villatomt - bara härligt att
ha jobbet gjort och att kundens fru drar i hop själv :wink:

Med nyslipad häcksax gick jobbet undan som en dröm :-bd

Men jag har observerad båda här och i andra trädgårdar
att det inte bara är skogen som mådde illa av sommaren
i fjol och av att årets sommar absolut inte har varit optimal.
Ojämn växt och många halvsjuka plantor hittar jag.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Grålle52  
#593159 Rensar lite kanter. Mer än en tank gick åt på den här drygt 40åriga pattagran

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Avslutat-02  
#593160
JensSkoog skrev:Nästan fyra timmar på en låååång och hög thujahäck som står i
gränsen om en diger villatomt - bara härligt att
ha jobbet gjort och att kundens fru drar i hop själv :wink:
1572300721_kv_tbg_28.10_(1).jpg

Med nyslipad häcksax gick jobbet undan som en dröm :-bd

Men jag har observerad båda här och i andra trädgårdar
att det inte bara är skogen som mådde illa av sommaren
i fjol och av att årets sommar absolut inte har varit optimal.
Ojämn växt och många halvsjuka plantor hittar jag.


årets sommar var ingen hit för växterna eller skogen, det ända sommaren lyckades med var att väcka längtan till en kall öl.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Avslutat-02  
#593162
Grålle52 skrev:Rensar lite kanter. Mer än en tank gick åt på den här drygt 40åriga pattagran


den där höll du på och kvistade en bra stund med.... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

Grålle52  
#593172 Otroligt vilka grenar. Nästan en massavedsbit i varje kvist.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

Avslutat-02  
#593173 grymt bra tändved.... :-bd nöff

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

jannee  
#593227 I min ungdom gick mormor och tog reda på grangrenar (efter vinterns avverkning) dessa använde hon till att elda med i köksspisen och enligt henne fanns det ingen ved som värmde så bra som just grangrenar. lätt att få fyr på, brann bra och gav perfekt värme till både baket och kaffet.
Är väl något som knappt förekommer idag :?:

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#593240 Det minns jag också att många samlade grangrenar till ved.

Avatar Fallback

Re: Dagens prestation

tallen100  
#593247 Det är riktigt bra ved, ger mycket värme :-bd

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

totte  
#593252 Ja, och det här var ju på den tiden när många hade en vedspis i köket. Det var ju inte främst till pannved man samlade grenar, men åtgången på klenved för matlagning kunde vara avsevärd. I synnerhet på sommaren, när man eldade minsta möjliga och enbart för matlagning så var det barrved, gärna tall, med snabb förbränning man ville ha, "sommarved" sas det i mina trakter.

På vintern när man eldade för värme så var det lövved men också grangrenar som brinner mer som löv än som typisk barrved.

Användarvisningsbild

Re: Dagens prestation

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593266
jannee skrev:I min ungdom gick mormor och tog reda på grangrenar (efter vinterns avverkning) dessa använde hon till att elda med i köksspisen och enligt henne fanns det ingen ved som värmde så bra som just grangrenar. lätt att få fyr på, brann bra och gav perfekt värme till både baket och kaffet.
Är väl något som knappt förekommer idag :?:


Hon hade rätt! Det är högre energiinnehåll i grenar än i stammved.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).