Grävmaskiner

Minigrävare startar ej

21 inlägg 12967 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Minigrävare startar ej

Xyla  
#591626 Hej,

Köpte minigrävare från Energishop.se i april och har använt den max 10 timmar.
https://www.energishop.se/product/microgravare-es2000
Motor: 6,5 HK diesel, Yanmar-L70N6

Grävde för att lägga ner pemslang inför fiberdragning.
Skulle gräva ca 40 mtr men efter ca 20 mtr luktade något bränt och tänkte maskinen var överansträngd och det var ändå sent. Dagen efter när jag skulle starta så hördes bara ett klick. Efter lite egen felsökning hittade jag att en glassäkring gått sönder. Bytte denna men den gick sönder direkt. Efter lite mer felsökning trodde jag att startmotorn gått sönder. Idag monterade jag bort den och provade. Startmotorn snurrar. Monterade allt igen och provade igen och ser att den försöker starta motorn men motorn rör sig bara lite. Håller jag kvar nyckeln så går säkringen igen. Ska gå att dra igång motorn med dragsnöret men den är så trög eller så är jag väldigt svag :wink: . Sliter jag som ett djur kan jag få den att snurra nåt varv men inget händer. Har kontaktat energishop men vem vet hur länge det kommer att ta om man ens får någon hjälp. Grävaren står riktigt dåligt till och måste få igång den och flytta den.

Här är en video som jag gjorde till Energishop som de bad om:
https://kilp.one/video/20191019_142104.mp4

Nån som har någon aning om vad som skulle kunna vara fel?
Eller är det typ du får vad du betalar för? :smile:

/Xyla



   TS
Avatar Fallback

Re: Minigrävare startar ej

Avslutat-02  
#591632 Kolla oljestickan.... Det låter lurt som om den antingen fått dåligt med olja eller att du har någon stopp av något slag i....

Avatar Fallback

Re: Minigrävare startar ej

Avslutat-02  
#591634 När jag läser och hört hur den slår emot så misstänker jag att den antingen är fel tankad eller att oljan saknas...

Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar ej

Erre  
#591647 Att startmotorn går runt i bänk obelastat betyder inte att den är frisk.

Avatar Fallback

Re: Minigrävare startar ej

jannee  
#591650 Är batteriet verkligen ok?
Varför inte prova med att också koppla till ett garanterat friskt batteri.
Har du tur har en cell mer eller mindre lagt av i startbatteriet.
Jag hade i alla fall provat med att parallellkoppla på ett batteri till.
Min åkgräsklippare reagerade ungefär likadant, trots att batteriet var "fulladdat" så bara klickade det = batteriet kass

Avatar Fallback

Re: Minigrävare startar ej

tallen100  
#591652 När du drar i snöret så ska du inte "känna efter" för då blir det stopp, prova att göra ett kraftigt ryck utan att tveka..

Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar ej

Xyla  
#591653 Har kollat oljan och olja finns. Hittade en liten bild på sidan av motorn att man skulle vrida en liten spak åt sidan om man ska dra igång den för hand. Gjorde det och fick igång den :-bd . Typiskt, har grävt 20 meter för hand nu. Spaken återgår sen till sitt ursprungsläge. Så skulle tro ändå det är något med startmotorn, eller vad tror ni? Snurrar när jag demonterade den men orkar inte dra runt motorn och glassäkringen går sönder. Dock så rykte det ganska mycket när jag fick igång den men tror typ motorn låter likadant som tidigare, vågade inte köra så långt så flyttade den bara så den inte står i vägen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigrävare startar ej

Avslutat-02  
#591656 Låter som solenoid fel...

Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar ej

Xyla  
#591658 Solenoid? Det har jag ingen aning om vad det är.

   TS
Avatar Fallback

Re: Minigrävare startar ej

Avslutat-02  
#591660 Den delen som leder ström från startnyckeln och batteriet ner i startmotorn..
Väldigt enkelt förklarat,,, väldigt men det brukar räcka..

Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar ej

totte  
#591662 Solenoiden är en spole som sitter på startmotorn. Den har en rörlig järnkärna inuti. När den får ström från startnyckeln dras järnkärnan in, för fram drevet på starrmotorn så det kommer i ingrepp och så sluter det strömmen från batteriet till startmotorn.

Eftersom säkringen går så är det möjligt att det är solenoiden som fått inre kortslutning. Det här borde väl vara ett garantiärende om du köpte maskinen i april.

Avatar Fallback

Re: Minigrävare startar ej

Avslutat-02  
#591664 Tack Totte för din utomordentliga förklaring av en solenoid... :-bd

Jag orkade inte skriva så mycket.... :oops: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar ej

Vardon  
#591665 Pröva sluta stiften på solenoiden med en skruvmejsel klassiskt trick

Från batteriet ner mot startmortorn stiften. Gnistrar som ett tomte bloss

Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar ej

Xyla  
#591666 Ja, får verkligen hoppas att de fullföljer sina förpliktelser. En annan undran, Finns 2 oljestickor, 1 på framsidan och 1 på baksidan av motorn. Är det vanligt? Är van med motor som bara har 1. För det är väl ändå troligt att båda går till samma oljetank? Hur som helst så visar båda att olja finns.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Minigrävare startar ej

Xyla  
#591668
Pröva sluta stiften på solenoiden med en skruvmejsel klassiskt trick
Från batteriet ner mot startmortorn stiften. Gnistrar som ett tomte bloss


Vad ska detta ge för resultat?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).