Virkesmätning och Matrisfub

Matrisfub kanske snart försvinner som mätmetod, eller?

5 inlägg 6164 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Matrisfub kanske snart försvinner som mätmetod, eller?

Fredrik Reuter  
#591070 Matrisfub är en mätmetod för att bestämma fastvolymen av en stock som utgår från stockens toppdiameter och längd. Volymen i toppmätt matas in i en matris som är framtagen av skogsbranschen och genom detta får man en tänkt fastvolym för stocken (alltså inte bara cylindervolymen i topp utan även förtjockningen av stammen).

Problemet är bara att matrisen fungerar bra på en "ideal" skog men relativt liten avsmalning. Skog med större avsmalning kommer inte fungera i matrisen och systematiskt kommer matrisen att ge för låga volymer.

Matrisfub har även gått under namnet Fuskfub och som du kanske vet vid det här laget är den största motståndaren till matrisfub virkesmätningsexperten Lennart Bertilsson. Sedan några år tillbaka så är även Biometria och Bertilsson överens - matrisfubben kan slå så fel att den överstiger de gränser som finns i Virkesmätningslagen.

Matrisfub bör alltså tas bort och sedan ett år tillbaka jobbar Biometria med att lobba för att matrisfub ska tas bort och istället ska en ny förbättrad variant av topprotmätning användas.

Men sågverken som använder matrisen har inte lyssnat och använder fortsatt matrisfub. På frågan om varför Biometria inte tvingar sågverken att byta mätmetod så svarar Jacob Edlund att Biometria tror och hoppas på att sågverken själva ska anamma topprotmätningen och några sågverk ska enligt Edlund nu börja med den.

Men, så länge det inte finns några krav så är det enkelt att köra på i gamla vanor. Att byta mätsätt kräver ingen ny teknik men förfarandet och rutinerna måste ändras.

Men någon form av kärna i hela denna mångåriga surdeg måste ändå vara;

- Biometria vill gå över till en bättre mätning.

- Biometria är satta att som oberoende tredjepart mäta virket.

- Varför mäter då industrin i matrisfub åt(?) Biometria?

Del av artikel i Tidningen Skogen: https://www.skogen.se/nyheter/kritisera ... ortfarande



   TS
Användarvisningsbild

Re: Matrisfub kanske snart försvinner som mätmetod, eller?

Torbjörn Johnsen  
#591073 Om det bryter mot virkesmätningslagen är det väl i så fall för tillsynsmyndigheten som är lagansvarig (Skogsvårdsstyrelsen) att se till så att de som fortfarande mäter matrisfub nu ändrar?

Sen infinner sig den nödvändiga frågan: Är det sågverken som mäter? Är det inte Biometria?

Avatar Fallback

Re: Matrisfub kanske snart försvinner som mätmetod, eller?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591182 Bertilsson har aktualiserat detta i sina senaste månaders blog.

Användarvisningsbild

Re: Matrisfub kanske snart försvinner som mätmetod, eller?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#591185 Visst är det bra om det mäts rätt, men tro inte att du får mer betalt för virkrestraven, bara för att sågverket/biometria skulle gå över från matrisfub till topprotmätning.

Ty om volymen skulle öka någon procent i genomsnitt, så lär ju priset per volym sjunka i motsvarande grad. Så det lär fortfarande bli ungefär samma summa på kontot, oavsett mätform.

F.ö. tycker jag att öknamnet "fuskfub" är direkt olämplig och borde inte användas över huvud taget på skogsforum. Matrisfub är ju faktiskt den korrekta benämningen på mätformen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Matrisfub kanske snart försvinner som mätmetod, eller?

ÅsaNisse  
#591305
Torbjörn Johnsen skrev:Om det bryter mot virkesmätningslagen är det väl i så fall för tillsynsmyndigheten som är lagansvarig (Skogsvårdsstyrelsen) att se till så att de som fortfarande mäter matrisfub nu ändrar?

Sen infinner sig den nödvändiga frågan: Är det sågverken som mäter? Är det inte Biometria?


Denna frågan har jag ställt ett antal gånger till de sågverk jag levererat till. Jag kan omöjligen se hur en mätare kan förbli opartisk när han jobbar på samma ställe i 20 år och sitter i samma fikafum. Detta tillsammans med att det är så många parametrar som finns exakta mått att gå på, men som vid mätningen bara uppskattas okulärt. Exempel 5% röta i centrum när jag mätt tilll4, 5 eller 4,8 och får vrak. 1,20 utbytesförlust vid krök vrakas när snöret säger 1 m.
Biometrias mätare borde gå på ett rullande schema så de aldrig är på samma mätstation mer än högst 6 månader åt gången för att sedan inte återkomma på 1-2 år.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).