Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Green master Black bull skotare

6 inlägg 3982 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Green master Black bull skotare

Schmidt  
#590894 Hej! Är en trogen läsare av allehanda trådar (mest skogsägarrelaterat) men inte så intensiv på att skriva. Inser att intresset börjar ta överhanden och det är dags att engagera sig!

Snubblade över denna video med det finska vidundret Black Bull från Greenmaster. Verkar vara en ombyggd lastmaskin med huggarvagn modell mindre och kran från Farma. Jag tycker personligen den känns väldigt... klent? Någon som vet mer om denna maskin? Motor? Hydraulik? Känns avlägset för mig (jag är trogen min 6400 och huggarvagn) men maskinintresset gör mig nyfiken.
Önskar också lite input från er mer rutinerade rävar i branschen.

Så... Någon som vet mer? Jag har googlat lite men finner endast detta youtube-klipp.



Allt gott! //S



   TS
Avatar Fallback

Re: Green master Black bull skotare

Schmidt  
#590896 Efter inte alltför intensiva efterforskningar:

Motor från kinesiska Xinchai som levererar 37 kw. Hydraulik som levererar 60 l/min.
Mycket riktigt en lastmaskin som byggs om på "en timma". Med band går det i hisnande 15 km/h (på väg gissar jag då).
All info från youtube-klippet.

Mina funderingar sträcker sig också till hur stabil denna skapelse kan vara? Ingen midjelåsning vad jag kan se?

Allt gott! //S

   TS
Avatar Fallback

Re: Green master Black bull skotare

valtra a 72  
#590898 Verkar jobbigt att man måste backa hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: Green master Black bull skotare

Torbjörn Johnsen  
#590934 Här finns lite mer bilder mm från Metko-mässan i Finland i fjol. Verkade inte vara en färdig maskin utan bara ett "ihopslängt koncept". I alla fall det som visades på mässan i fjol.

Torbjörn Johnsen - FinnMetko 2018 - årets nyhetsmässa i skogen?

Användarvisningsbild

Re: Green master Black bull skotare

HannuRöj  
#590945 Den här maskin skulle utrustas med röjningaggregat. Typ Usewood eller Risutec.
Bra sikt framåt, hytten är hög.
Dock kan man ha vagn och grip med.

Avatar Fallback

Re: Green master Black bull skotare

Schmidt  
#591051
Torbjörn Johnsen skrev:Här finns lite mer bilder mm från Metko-mässan i Finland i fjol. Verkade inte vara en färdig maskin utan bara ett "ihopslängt koncept". I alla fall det som visades på mässan i fjol.

Torbjörn Johnsen - FinnMetko 2018 - årets nyhetsmässa i skogen?



Tack Torbjörn, tyckte jag sökte på forumet innan trådskapande - men inte tillräckligt :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).