Föryngring

Åkerplantering hur tänker ni?

15 inlägg 4914 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Åkerplantering hur tänker ni?

nilsszzon  
#590126 Ska plantera igen 6 ha gammal bete och åker i vår.

Jag har tänkt stora björkplantor och gran men även börjat snegla på hybridasp. ( stängsling för aspen isf )

Det är mark i mitten av skåne, 4 område. tänker mig i slänter där det är torrt och hyfsat "hårt" i marken blir det gran.
där det är som blötast björk men sen vad tänker ni angående marken som är torr men platt?
jag har ganska mkt löv redan så är inne på en del gran, hur ska marken vara för att den ska trivas på åker? ( när jag harvat får jag en blandning av svart mylla och till lite mer sandiga hållet på backarna )

har gått får och hästar på betet de sista 5 åren enbart lite harvning då och då , nu har jag talriksharvat för att komma igenom svålen och låta det ligga tills våren.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Åkerplantering hur tänker ni?

nilsszzon  
#590127 till svar för de som inte gillar åkerplantering så är det åkrar jag inte kommer åt på enkelt sätt själv utan bygga större skogsväg och det är inget alternativ , detta pga avstyckad gård och gården haft arrendet hittills men inte gjort de åtgärderna på betet för att hålla detta snyggt och växande utan helt struntat i det

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkerplantering hur tänker ni?

jannee  
#590135 Försök att bearbeta jorden djupt = komma djupt under det gamla plogdjupet.
Gran på gamla åkermarker riskerar växa väldigt bra men även risk för rotröta, granrötterna kommer att få problem med att tränga ned djupare än det gamla plogdjupet, därför vill jag rekommendera dig en verklig djupbearbetning.
Åkerbjörk riskerar även den att betas, dock inte i samma grad som hybridasp.
Bäst är nog att hyvla av 20 cm den översta matjorden därefter djup markberedning.
Du minimerar risken för röta hos granen och kommer under det gamla plogdjupet.

Användarvisningsbild

Re: Åkerplantering hur tänker ni?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590137 Jannee har ett mycket bra svar tänkte mest komplettera med att är det så blöt att granen inte gillar området då det är för fuktigt gör vårtbjörken det med och inte heller hybridaspen! Är det svartjord är det nästan bara gran och glasbjörk som gäller får du undan vattnet och det finns lera under är ek och al med ett alternativ.

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering hur tänker ni?

nilsszzon  
#590150 jag har tänkt göra högläggning med grävmaskin, om jag gör djupare hål i höst och låter högen ligga till sig tills plantering kan det göra nytta? dvs gräva 50 djupt och vända på tiltan ( invers eller högläggning )

   TS
Användarvisningsbild

Re: Åkerplantering hur tänker ni?

källshult  
#590157 Vi plöjde med en vanlig plog och planterade gran uppe på tiltan och det var 1996 har gallrat två gånger och det växer som bara den och det är svart jord. Rotsystemet blir väldigt ytligt på granen när det är på sån jord

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering hur tänker ni?

nilsszzon  
#590158 jag är lite rädd för alltför ytliga rötter då 2 av områdena kommer vara i vindutsatta område med omgivande hagar och åkrar.

tål björken svartjord bättre? eller det blir lika ytliga rötter med allt på åkerplantering?

det gör inte mig ngt att det ser "för jävligt ut" efter högläggningen så om det kan funka med djupare gropar så kommer jag prova detta. en ide kanske är att höglägga på våren och plantera direkt efter? istället för att låta vältan ligga till sig?

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkerplantering hur tänker ni?

jannee  
#590185 Betänk att det näringsrika jordskiktet är överst, ganska självklart att då rötterna vill hålla sig där näringen finns men även fukten. Kan du vända ned det näringsrika skiktet och få upp sand överst kommer automatiskt rötterna att dra sig längre ned.
Experter förordnar att man sätter plantan högt (varmare och då bättre klimat).
Jag i min enfald markbereder djupt och sätter plantan längst ned i spåret som då blir och för mig fungerar det ypperligt.
Jag vill ned i alven och där sätta plantan, trots att experterna avråder mig har det fungerat ypperligt.
Bästa beviset fick jag i fjol.
Planterade knappt 10 000 gran hösten 17, hade en extrem torka sommaren 18 och avgången på plantor var i princip noll - ja förutom dem grisarna rotade upp :mrgreen:
De som plantade våren 18 och gjorde som man ska :?: , en del av dem håller nu på med att plantera om (hjälpplantera).
"Tror" att s.k. svartjord lätt torkar ur (för mycket med humus) men kan du få ett lager av sand överst skyddar det jorden från uttorkning.
Tror inte på att bara gräva hål med en grävare för att därpå bara vända på allt. Fungerar kanske bra tills plantorna kommer till gallringsåldern men sedan?
Rota i stället om åkrarna så att de ser ut som ett månlandskap, plantera längst ned i hålen så ska du se på f*n.
Lövinslag kommer du få så att du gråter :smile:

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering hur tänker ni?

Banuso  
#590186 Har du inte mycket sork på svartjorden?

De har iaf vi, å dom käkar gärna upp hela rotsystemet på småplantorna!😕

Vet inte va som håller dessa filurer tillbaka, 20-30 katter kanske?😉

Användarvisningsbild

Re: Åkerplantering hur tänker ni?

halvproffs  
#590187
Banuso skrev:Har du inte mycket sork på svartjorden?

De har iaf vi, å dom käkar gärna upp hela rotsystemet på småplantorna!😕

Vet inte va som håller dessa filurer tillbaka, 20-30 katter kanske?😉


Vibrationspinnar.

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering hur tänker ni?

nilsszzon  
#590191
Banuso skrev:Har du inte mycket sork på svartjorden?

De har iaf vi, å dom käkar gärna upp hela rotsystemet på småplantorna!😕

Vet inte va som håller dessa filurer tillbaka, 20-30 katter kanske?😉


har sork på ett skifte där har jag plöjt och harvat och ska låta det självföryngra , dock har jag märkt att varje gång jag varit där och gjort ngt har rovfåglarna suttit och plockat sork så tror att de har bra koll på det skiftet nu som legat i träda i 20 år och därför varit ett sorkparadis utan dess like......

har börjat slänga ut räntan på skjutet vilt där med så ev orkar räven göra ngn nytta innan han kommer i hårkorset.

jag tänkte plantera där med men efter jag såg sorkar då jag dikade och körde med plogen så backa jag och tänkte se vad naturen kan få fram istället, går inte detta så får det bli viltvatten och viltåker

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkerplantering hur tänker ni?

nilsszzon  
#590192
jannee skrev:Betänk att det näringsrika jordskiktet är överst, ganska självklart att då rötterna vill hålla sig där näringen finns men även fukten. Kan du vända ned det näringsrika skiktet och få upp sand överst kommer automatiskt rötterna att dra sig längre ned.
Experter förordnar att man sätter plantan högt (varmare och då bättre klimat).
Jag i min enfald markbereder djupt och sätter plantan längst ned i spåret som då blir och för mig fungerar det ypperligt.
Jag vill ned i alven och där sätta plantan, trots att experterna avråder mig har det fungerat ypperligt.
Bästa beviset fick jag i fjol.
Planterade knappt 10 000 gran hösten 17, hade en extrem torka sommaren 18 och avgången på plantor var i princip noll - ja förutom dem grisarna rotade upp :mrgreen:
De som plantade våren 18 och gjorde som man ska :?: , en del av dem håller nu på med att plantera om (hjälpplantera).
"Tror" att s.k. svartjord lätt torkar ur (för mycket med humus) men kan du få ett lager av sand överst skyddar det jorden från uttorkning.
Tror inte på att bara gräva hål med en grävare för att därpå bara vända på allt. Fungerar kanske bra tills plantorna kommer till gallringsåldern men sedan?
Rota i stället om åkrarna så att de ser ut som ett månlandskap, plantera längst ned i hålen så ska du se på f*n.
Lövinslag kommer du få så att du gråter :smile:


stort tack för dina intressanta svar Jannee det uppskattas!

jag håller med dig ang plantpunkterna, satte själv björk förra året och trots läst på ordentligt så kände jag där och då på just den marken att nej jag sätter plantan djupt i hålet och det har fungerat bra , det var ngn känsla jag hade som verkar fungera.

jag har en fundering på att sätta både gran och björk med och undrar isf vilket avstånd man måste hålla på plantorna för att det ska bli optimalt, ev kommer jag hägna men kan även bli att jag använder trico lite oftare det har fungerat hittills

   TS
Avatar Fallback

Re: Åkerplantering hur tänker ni?

uffejohan  
#590195 Apropå plantpunkt har jag en princip som funkat bra i alla år, är det torra marker sätter jag lågt, är det blött sätter jag högt. I övrigt intressant resonemang av jannee beträffande djupplöjning. Jag ser nu resultatet efter många igenplanterade åkrar från 60-talet på mina marker. Min far harvade åkrarna före plantering och satte granplantorna högt i det tunna matjordsskiktet vi har på småländska höglandet. Idag dör granarna med ytliga rötter p.g.a. vattenbrist....Rotvältorna ser ut som flata tallrikar...

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering hur tänker ni?

jannee  
#590200 Har ingen aning om vattentillgången är på dina f.d. åkrar.
Har planterat igen några mossodlingar (verkligen svartjord), dessa har dock varit så fuktiga (blöta) att det till slut blev nästan omöjligt att bruka dem.
Jag roundupbehandlade först mossarna, därefter planterade jag STORA barrotsplantor (gran) med ett STORT avstånd mellan plantorna (ca 15 till 1600/ha).
Har fått mycket lövuppslag som jag undan för undan röjt bort, det sista var så grovt att det även blev lite ved.
Har idag ett slutet bestånd av endast gran men granrötterna ligger delvis så högt att man nästan snubblar på dem när man går igenom beståndet = omöjligt att köra där utan att skada några rötter.
Räknar lugnt och kallt med att bestånden ska stå orörda tills slutavverkningen äger rum.
Planteringarna är idag runt 40 år och peppar peppar ta i trä men ännu ingen varken barkborre eller storm har skadat beståndet.
Problemet med mossarnas vattensjuka har helt avtaget, dessutom har mossarna slutat sjunka lika fort.

Avatar Fallback

Re: Åkerplantering hur tänker ni?

nilsszzon  
#590212 ang vatten , så där det är som blötast där kan stå vatten när det är riktigt blött ute under en period.... men står aldrig vatten i vanliga fall.. så ingen mosse det är tal om
jag har talriksharvat områdena nu när det regnat med min 2wd lantbrukstraktor
exakt så blött är det =) haha

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).