Skogsnyheter

Jägareförbundet: Skjut inte älgkor vid årets älgjakt

7 inlägg 1756 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jägareförbundet: Skjut inte älgkor vid årets älgjakt

Fredrik Reuter  
#590116 Uppmaningen från Jägareförbundet inför årets älgjakt i Värmland är att spara de stora produktiva hondjuren. Anledningen är att de torra somrarna kan ha gjort att de inte gått i brunst.

Det finns alltså en stor risk att man skjuter älgkor i sin mest produktiva ålder, och därför är det viktigt att fokusera på fjolårets småttingar, menar Jägareförbundet i Värmland.


För dig som ska jaga älg stundande vecka, finns några strategier?

Huruvida detta är en uppmaning som från början kommer från Länsstyrelsen vet jag inte, men det är kanske något vi kan diskutera.

Nyheten kommer från SVT Värmland.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Jägareförbundet: Skjut inte älgkor vid årets älgjakt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590117 Hur kommer denna uppmaning att påverka de framtida betesskadorna? :((

Mitt förslag: Skjut extra mycket älgkor i år, så att viltstammarna kan komma ner till en mer rimlig nivå.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet: Skjut inte älgkor vid årets älgjakt

isteskog  
#590121 Låter som Jägarförbundet vill öka älgstammen ..... 👎

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet: Skjut inte älgkor vid årets älgjakt

tallen100  
#590130 Den behöver säkerligen ökas på vissa ställen, mycket lite med älg på vissa platser.

Avatar Fallback

Re: Jägareförbundet: Skjut inte älgkor vid årets älgjakt

Alvarsson  
#590131 Kom ihåg.Den allt för stora klövviltstammen kostar oss över 20 miljarder kronor årligen!

Användarvisningsbild

Re: Jägareförbundet: Skjut inte älgkor vid årets älgjakt

gonzzos  
#590133 Här nere i Småland är nästan tomt på älg på våra 750ha har ett hon djur och kalv tilldelat och d kommer inte att va lätt att hitta så vi skiter i jakten i år, fick inget förra året heller trots hundar som funkar så nu lägger vi ner tills d finns något att jaga på. Känns helt meningslöst att lägga en semester vecka på detta.Bättre då på jakten i jämtland. För dom som undrar är vi 4 jägare i laget och samtliga skogsägare.

Avatar Fallback

Härnere Re: Jägareförbundet: Skjut inte älgkor vid årets älg

Tralsmo  
#590139 Härnere, ochså i Småland. Noga räknat 3 mil öster om Värnamo.

Laget brukar ha 2 stora å 2 små. Ibland får dom extra kalv som dom ochså skjuter.
Dom brukar alltid skjuta dom stora första veckan.

Här är det mycket älg, en del jägare ä ju oroliga för att det blir för lite. Har inte hänt än, sen 80tal.
Verkar va mycket lokalt det där med älgpopulation. Vissa lag i öster om mej påstår att det är lite
Älg där.
Om det stämmer har ja ingen uppfattning om.

Nu verkar ja va rätt förskonad från älgbete på tall. Va det nu kan bero på?
Rådjuren ä nog värre.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).