Virkesmätning och Matrisfub

Volymberäkning

4 inlägg 5416 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Volymberäkning

Filip_95  
#590101 Hej! Jag har ska prisberäkna en tallstock men har helt fastnat på volymberäkningen. Toppdiametern är 28,1 cm ub men om jag har förstått det rätt ska klassmitten användas för diametern. Vad är detta och hur kommer jag fram till den diametern?

Tacksam för svar.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Volymberäkning

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590104 Bror på en det är en eller cm intervall det kan vara 28,5 eller 29cm är inte vanligt med större klasser. Men jag fattar inte varför du ska räkna med klassmitt när du har en exakt siffra.

Avatar Fallback

Re: Volymberäkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590143 Har du en stock så räknar du på den diametern du har. Har du typ elvatusen stockar så räknar du alla mellan 28 och 29 som 28,5 för att göra livet lite enklare.

Användarvisningsbild

Re: Volymberäkning

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590148 Det fattar jag och flera av dagen mätramar mäter tre dimensionielt så de kan var ovala ändytor och ändå bli rätt och huvudsaken är väl att man kan mäta volymen vilket blir toppmätt! Det låter lite 90 tal att nu fortfarande mäta klassmitt och ännu mer toppmätt.

Men jag har nog fått saker och ting om bakfoten. Det är väl m3toub som gäller!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).