Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 829168 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#578674 Ja särskilt hvo om den hade varit palmoljefri!

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-02  
#578675 De brukar vara mycket för den teknologiska utvecklingen.

Jag håller mig till en norsk miniräknare.....

En kulram....

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#587431 Nu kommer fler rapporter om att brytningen av sällsynta jordmetaller i och med elbilen popularitet skapar både miljöproblem och sjukdomar för människor.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7302098

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

JensSkoog  
#587434
Fredrik Reuter skrev:Nu kommer fler rapporter om att brytningen av sällsynta jordmetaller i och med elbilen popularitet skapar både miljöproblem och sjukdomar för människor.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7302098

Men kära dig, Fredrik, det där är ju så långt borta från Skandinavien att det spelar ju ingen roll så länge våra nollutsläppskompisar med Tesla får vara miljövänliga i Oslo :mrgreen: :mrgreen:
Men prata modern dieselteknologi med dom - då blir det liv :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#587440 Jo, ur led är tiden lär Hamlet ha sagt redan för flera hundra år sedan... 😉

Lagom till att folk dör som flugor i metallgruvorna blir säkert Norges oljeindustri cirkulär, och ingen kommer uppmärksamma det... 🙃

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Pannben  
#587443 Jag kommer osökt att minnas tillbaka till högstadiets lektioner om industrins barndom. Vi ruskade alla på huvudena åt den åtgärd som vi fick lära oss vidtogs för att komma till rätta med den dåliga luften i städerna som orsakades av koleldningen.

De hade byggt högre skorstenar så röken skulle driva iväg bättre.


Historien går igen och visst stämmer det på många områden som Shakespeare skrev att "Something's rotten in the state of Denmark".

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

halvproffs  
#587453 Och nu är skorstenarna så höga att vi inte får något kvävenedfall och med det växer skogen sämre 😢 😉

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#587454 Utdrag från FN klimatrapport från 2018. Här står det rätt upp och ner att det inte går att göra långtidsförutsägelser om klimatet. Jag gissar på att åtminstone 99% av Sveriges "klimatfoskare" är för obildade för att ta till sig sådan fakta.
Istället irrar dom runt och kollar på glaciärer som smälter utan att förstå att det är det naturliga scenariot när vi befinner oss mellan istider.

Här hittar du dokumentet https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads ... TAR-14.pdf

"Improve methods to quantify uncertainties of climate projections and scenarios, including development and exploration
of long-term ensemble simulations using complex models.
The climate system is a coupled non-linear chaotic system,
and therefore the long-term prediction of future climate states
is not possible. Rather the focus must be upon the prediction
of the probability distribution of the system’s future possible
states by the generation of ensembles of model solutions.
Addressing adequately the statistical nature of climate is
computationally intensive and requires the application of new
methods of model diagnosis, but such statistical information
is essential. "

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

rokon  
#589629
th skrev:Det har varit ovanligt tyst i den här tråden några dagar så här kommer mitt bidrag. Detta kan man också göra med en Tesla:


Kommer att ske om någon timma. Livesändning t.ex. på: https://www.cnet.com/news/spacex-falcon ... ll-happen/


Den här filmen gjordes vid uppskjutningen och under landningen av bärraketerna, den snyggaste landning jag skådat på Youtube, ingen avsaknad av entusiasm varken vid start eller landning, En bild av den Amerikanska Drömmen i vår tid.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

rokon  
#589648 Detta företag som Elon Musk startat är väl än mer revolutionerande än vad Tesla är
SpaceX: Revolutionizing the Space Industry

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

JensSkoog  
#589654 Är det inte underfullt vad en el-bil kan göra :d , och allt skedde säkert
utan att något als av förorening slapp ut i atmosfären :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

rokon  
#589656 How does SpaceX make money?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#589660 Visst är det lite roligt med Space X och tekniken men dom går inte med vinst och har aldrig gjort. Elon Musk har aldrig någonsin drivit ett företag med vinst.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#589663 Hur som helst måste var man/kvinna märka att klimatet har förändrats.
Bara en sådan sak som att man idag INTE kan dricka allt vatten som rinner, typ diken, detta kunde man när jag var ung utan att fara illa i magen.
All denna mossa som idag växer överallt, rengör stenplattorna och nästa höst/vinter börjar de bli gröna av mossa och alger.
I min ungdom när man kom ned till havet (utanför Karlskrona) såg man tång och kände lukten av tång, detta lyser idag med sin frånvaro.
SMHI har funnit att vintern (meteorologiska vintern) i Sverige har förkortats med en månad på en 50 års period.
Detta med mycket annat visar helt klart (för mig i alla fall) att klimatet, atmosfären idag har förändrats.
Tror inte man kan kalla det klimat/väder vi numera har är en naturlig företeelse.
Är det inte vi människor måste solinstrålningen ökats drastiskt, vilket jag inte blivit informerad om :oops:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

rokon  
#589664 Jo det här är faktiskt kul och mycket mer effektivt än ett statligt rymdäventyrsbolag.
Men han äger drygt 50% av SpaceX så garanterat bara där är han på ytterligare ett sätt till mångmiljardär, och det har inte med företagets nuvarande intjäningsförmåga att göra utan de som är villiga att lägga pengar i det, bland annat en av Japans rikaste person. Och här är nu USA på banan igen, och för den Amerikanska Drömmen Så passar ju denna privata satsning bättre som image

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).