Skördare

skördare VS grävmaskin

77 inlägg 40509 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Bonden/Ramnäs  
#13740
Johan_84 skrev:Han verkade ju å andra sidan inte va nån hejare på att köra



kan jag faktist hålla med om :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: skördare VS grävmaskin

skogsjan695xl  
#58516 Skrämmer liv i en gammal tråd,

Banden på en grävmaskin håller mycket längre om man kör i skogen då marken i regel är mjukare. Prata med en som körde grävskördare.
Man tar bort stubbar i vägen om de var förstora, och banden höll längre än banden till en skogsmaskin och kostar mindre.
En grävare har ju ena jäkla hydraulpumpar så det finns potential om man kan köra, sen så på grävare går det i regel inte några slangar så ofta, vet ej hur detta kommer sig, har mycket rör iof.
En jag känner med grävare han förbruka 20L om året utöver när den byts helt.
Det är vad man får fylla i när en tryckslang går till aggregatet.
Men jibb ska det ju vara iaf så man kan ha skopan kvar och dra sig upp och få bort stenar och skit.
Kranen/bommen är ju fruktansvärt stark på en grävare, så den hanterar ju stora stammar utan problem.
Men som sagt den bli ju inte lika effektiv som en vanlig skördare men bra komplement på vintern.

Användarvisningsbild

Re: skördare VS grävmaskin

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58613 Å andra sidan så är väl badnslitage en minimal grejj på en skördare åxå. Du tar ju lätt ut de gottaste och lite till ur en skördare innan det är dax för nya band!
Kommer ihåg en grävskördare hemma för bra många år sedan,de hade problem med att bomen sprack,blev helt annorlunda påkännigar än när man gräver med den.

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58631 Volvo skulle visa en häftig grävskördare på Elmia.Fc 2421c heter den visst.

Användarvisningsbild

Re: skördare VS grävmaskin

stegmaster  
#58652
Engstrand skrev:Å andra sidan så är väl badnslitage en minimal grejj på en skördare åxå. Du tar ju lätt ut de gottaste och lite till ur en skördare innan det är dax för nya band!
Kommer ihåg en grävskördare hemma för bra många år sedan,de hade problem med att bomen sprack,blev helt annorlunda påkännigar än när man gräver med den.


Det kan vel inte vara någon tvekan om at en gravebom er mycket stärkare en en skördarkran, oavsett vilket håll man lyfter med den, den er ju konstruerat för påfrestningar at alla håll.
Sett på en gravskopa från en 24t gravere på en skördare och gräv med den, så får vi se hur lenger den blir kvar?

Her er en video från demo i canada i somras, av volvos nya gravskördare 2421c
Efter min mening måste man ha jibb med skopa på en gravskördare, ellers blir framkomligheten för dårlig.

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

495 xl  
#58654
stegmaster skrev:
Engstrand skrev:Å andra sidan så är väl badnslitage en minimal grejj på en skördare åxå. Du tar ju lätt ut de gottaste och lite till ur en skördare innan det är dax för nya band!
Kommer ihåg en grävskördare hemma för bra många år sedan,de hade problem med att bomen sprack,blev helt annorlunda påkännigar än när man gräver med den.


Det kan vel inte vara någon tvekan om at en gravebom er mycket stärkare en en skördarkran, oavsett vilket håll man lyfter med den, den er ju konstruerat för påfrestningar at alla håll.
Sett på en gravskopa från en 24t gravere på en skördare och gräv med den, så får vi se hur lenger den blir kvar?

Her er en video från demo i canada i somras, av volvos nya gravskördare 2421c
Efter min mening måste man ha jibb med skopa på en gravskördare, ellers blir framkomligheten för dårlig.


känner att jag måste lägga mig i här :smile: motsvarande vridkraft som du får när du fäller/matar-kvistar med en skördare.
Ska man få till den på en standard grävare blir det nog till att svänga full fart och sopa ner skopan i backen :???: hur många grävmaskinister gör det :?:

Personligen så tror jag problemet med sprickbildning i grävskördaren ligger i att bommen/armen är för kraftig och inte ger med sig nånting överhuvud taget. Sen finns det ju inget utskjut att dra inn så vipparmen får en större hävarm att bryta och bända i bommen med. Och därför kan den spricka av vridkraften den konstant utsätts för från ett eller annat håll som skördare.

Användarvisningsbild

Re: skördare VS grävmaskin

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58699 Jo det är ju just i sidled jag menar. En grävare är ju rätt svag i svängen jämfört med en skördare!

Användarvisningsbild

Re: skördare VS grävmaskin

stegmaster  
#58706
Engstrand skrev:Jo det är ju just i sidled jag menar. En grävare är ju rätt svag i svängen jämfört med en skördare!


Verkar ju lite konstigt då, när dom största skördaraggregaten som logmax 12000 og andra liknande, nästan alltid er monterad på en
gravere. Detta e vel presis för att je dom den kraft som behövs, eller?

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58710
stegmaster skrev:
Engstrand skrev:Jo det är ju just i sidled jag menar. En grävare är ju rätt svag i svängen jämfört med en skördare!


Verkar ju lite konstigt då, när dom största skördaraggregaten som logmax 12000 og andra liknande, nästan alltid er monterad på en
gravere. Detta e vel presis för att je dom den kraft som behövs, eller?


Sökte på youtube på Logmax 12000 och alla som fanns där var monterade på skördare.

Kör lite markberedning här hemma med bandgrävare just nu och skulle aldrig vilja köra en sån i skogen, står ju jämt och vippar bara, och det är ett jäkla kasande och hasande för att komma fram. Kanske skulle funka på granåkrar och liknande men hur ofta har man det?

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

495 xl  
#58723 dom som jag hört talas om med grävskördare har provat på ett tag men sen gett upp. Så nån riktigt höjdare är det nog inte för normal körning det kan vi nog säga, Men det är klart att det kan finnas speciella poster där en grävskördare gör sig bra.

Någonting jag tror grävskördaren har som fördel är driftsäkerheten (förutom kranen). Men som sagt ett stort minus poäng på komforten och körbarheten i terräng. Jag har en hitachi bandgrävare och jag har helt ärligt aldrig rört en skruv på den förutom oljepluggarna :grin: lite skillnad mot det man har varit i kontakt med på skogsmaskins sidan
:???:

Användarvisningsbild

Re: skördare VS grävmaskin

stegmaster  
#58750
Jesper skrev:Sökte på youtube på Logmax 12000 och alla som fanns där var monterade på skördare.

Kör lite markberedning här hemma med bandgrävare just nu och skulle aldrig vilja köra en sån i skogen, står ju jämt och vippar bara, och det är ett jäkla kasande och hasande för att komma fram. Kanske skulle funka på granåkrar och liknande men hur ofta har man det?


Av dom videoer du såg var det bara hjulgåande skördare som valmet .ponsse, eco log o.s.v?
Nei, dette er store gravere modifisert til skörderaggregat, och grunner er vel at en gravere har motvekt bak för at balansera
maskinen med et så tungt aggregat, en ordinär skördare ville nok haft stora problem med dessa tunga aggregat.
Men jag håller helt med alle her om at effektiviteten säkert er mycket högre på en vanlig skördare, och bettre på alla sett, men
det jag fastnad på var dette med styrken på en gravebom vs en skördarkran, och håller nog fortfarande på en gravebom er stärkare, inntil någon bettre dokumentasjon dyker upp.

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58866
Jesper skrev:
stegmaster skrev:
Engstrand skrev:Jo det är ju just i sidled jag menar. En grävare är ju rätt svag i svängen jämfört med en skördare!


Verkar ju lite konstigt då, när dom största skördaraggregaten som logmax 12000 og andra liknande, nästan alltid er monterad på en
gravere. Detta e vel presis för att je dom den kraft som behövs, eller?


Sökte på youtube på Logmax 12000 och alla som fanns där var monterade på skördare.

Kör lite markberedning här hemma med bandgrävare just nu och skulle aldrig vilja köra en sån i skogen, står ju jämt och vippar bara, och det är ett jäkla kasande och hasande för att komma fram. Kanske skulle funka på granåkrar och liknande men hur ofta har man det?


Jag tror inte du hittar nån film på en hjulskördare med en LM 12000 monterat på den...
tycker också det verkar konstigt att inte en grävare skulle hålla? Alla riktigt svinstora agg yggs ju för att sitta på en grävare...

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58939 Nej de var förstås monterade på bandskördare, men det är rätt stor skillnad på en sån och en standard grävmaskin. Titta noga på bommen till exempel, den ser rätt så annorlunda ut. Sen har de väl nivellering osv.

Men jag menar alltså inte att en grävmaskin inte håller eller så, jag menar att de riktigt stora aggregaten sitter på bandskördare oftast, Lm9000,10000, 12000 osv. Mellanklassen (svinstora för oss i Swe :o ) LM 7000 och dyl. sitter på grävare.

Användarvisningsbild

Re: skördare VS grävmaskin

stegmaster  
#58950 Vis man tittar på denna sidan til AFM, så ser man at det största aggregatet(afm 85) er monterat på bandskördare eller vanliga gravere(med vanlig gravebom), se video av Daewoo och volvo. Lite konstigt när dom er så svaga i bommen och svängen som nån her sier. Dette aggregatets vekt er 2900kg.
http://www.afm-forest.fi/en/gallery/modelsvideo.htm

Avatar Fallback

Re: skördare VS grävmaskin

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58953 Hej!

Om man jämför en Valmet 941 med en Volvo EC235C, båda väger runt 23 ton på pappret:

Volvo EC235C
http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/43471 ... 200712.pdf
Vridmoment, sväng: 76,6kNm (sid 6)
Lyftkraft vid 8,8m: 4000kg respektive 2640kg, beroende om man lyfter framför maskin eller vid sidan. 4000kg är begränsat av hydrauliken. (sid 12)

Valmet 941:
http://www.komatsuforest.se/default.asp ... s&id=10900
Vridmoment, kran: 51kNm
Lyftkraft: 273kNm. Detta skulle motsvara 2730kg vid 10 meter, men då är kranens vikt inte inräknad. Vad det blir med kranen inräknad vet jag inte, men man lär väl få dra bort drygt 1000kg eller?

I vilket fall så är grävmaskinen i ovanstående exempel starkare.

Vad man kan notera är att svängen på en grävmaskin är något starkare, men också att den är svag i förhållande till hur mycket massa den måste accelerera. Större delen av grävmaskinens vikt måste ju svängas medan, skördaren bara svänger hytt och kran. Mitt erfarenhet är också att skördaren är kvickare i kranrörelserna än en grävmaskin, särskilt när det gäller svängen.

För övrigt skulle jag inte vilja åka runt bland stenar och stubbar utan att ha en pendlande axel med låsning. Det måste ju bli outhärdligt att alltid vara tvungen att hitta en jämn plats eller att gräva bort stubbar så fort man ska arbeta med maskinen.

Som processor eller för övergrova träd eller som tillfällig vintersyssla kan en grävskördare dock säkert funka fint.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).