Traktorer och processorer

Vreten kran och Patu stegmatare

351 inlägg 104367 visningar 34 följer Svara, dela mm...  
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vreten kran och Patu stegmatare

JohannesG  
#589288Går framåt sakta men säkert.

TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

ss0803  
#589294Förlängningarna var ju snygga.

Förtjänar några detaljbilder (även i hytten).

Användarvisningsbild

källshult  
#589295Du kan sänka ner processorn lite till och dra in slangarna så det inte är så stor båge på dom

Användarvisningsbild

hlb  
#589301Den yngsta sonen har kommit ungefär lika långt med en Patruuna stegmatare på Patruuna vagn/kran. Kranens räckvidd 6.60(Patruuna 860). Han har stegmataren rätt mycket lägre och planerar en skiva formplyfa under bakdelen,så inte slangarna hänger upp sig i bultar på vagnen. Kan man "förflytta" manöverpaketet med typ bromswire från Biltema och få ett lätt paket in i traktorn? Dubbelkommando inne/ute. Vad tror ni?

Användarvisningsbild

källshult  
#589304Det får du ta en bild och visa upp på forumet hlb

Användarvisningsbild

hlb  
#589307Lite kanske, men inte för mycket, då kanske han från Lönsboda blir sur.

Hema  
JohannesG skrev:Går framåt sakta men säkert.

Riktigt snyggt, bra jobbat! 👍

Användarvisningsbild

JohannesG  
källshult skrev:Du kan sänka ner processorn lite till och dra in slangarna så det inte är så stor båge på dom

Tror också jag kan sänka mer. Ser ganska högt ut. Gick på de 65cm du angav. Men kan vara så att min boggi sitter infäst annorlunda. Tror nästan det går sänka 10cm. Ska dock ut och prova lite i skogen först.

Vajerstyrning går absolut men fungerar inte med bromsvajer. Måste vara betydligt kraftigar då den behöver trycka också om du inte ska ha två vajrar till varje funktion.

Paketen ser ganska jobbiga ut att montera på/av, men allt lyfts rakt upp med hjälp av någon form av vinsch i taket. Eller nu innan det är färdigt lyfts den med kranen på skogsvagnen. Lyftöglorna syns på bilden.

TS

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589352Oie har vajrar till sån styrning, men de är relativt dyrt, iaf om du ska ha så många

Användarvisningsbild

hlb  
#589365Två Biltema bromswire Art. 27-803 med ett litet linhjul i var ända skulle nog funka för 1,6 m förflyttning. Räcker nog för tandem mellan vagnsgrind och traktorhytten. 35:- /st för wiren ger 70:- per funktion plus linhjul som man kanske kan svarva till i ur en rundstång i lämplig självsmörjande plast. Linhjulen så breda att man kan borra in manöverspaken bredvid wiren och alla hjulen trädda på en gemensam axel.
Lite pyssel,men kunde nog bli ett väldigt lätt och smidigt paket i hytten. Vår stegmatare skall ju enkelt kunna lyftas av när man skall skota med vagnen. Att gå och fundera ut stolligheter är rätt kul.

Användarvisningsbild

Ängagärdet  
#589455Jag kör wirestyrning på min kesla, funkar bra, lite trögare bara. Att man slipper lyfta in det astunga ventilpaketet är toppen!

Användarvisningsbild

källshult  
1570129849_img_20170724_204717.jpg
1570129812_img_20170719_193946.jpg
Jag har det fast installerat med snabbkopplingar och det funkar bra till mig jag är nöjd med det

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589473Med bra märkningar på slangarna är säkert smidigt att slippa lyfta ventilen, blir de mkt oljesöl när du delar?

Användarvisningsbild

källshult  
#589477Nej lite blir det men mindre än en vanlig snabb koppling och mycket mindre om jag skulle lossa på slang kopplingen och dom jag har är bra för jag skruva på dom för det kan bli tryck i slangarna när processor är från kopplad. Det är ju en viss strypning i snabbkopling men inget som jag upplever som något problem med och har inga bekymmer med varmgång i hydrauloljan

Användarvisningsbild

JohannesG  
#589481Blev en provsväng i skogen idag och tog några vindfällen. Måste flytta bak boggin lite. Onödigt lågt tryck på draget. I övrigt känns det mycket bättre att köra än i trepunkten. Kränger inte lika mycket och inget överhäng att tänka på. Största nackdelen är ju att den som alla vagnar utan drift gör att man kan behöva lite mer fart vid stubbar och stenar, men man kan inte få allt. Borde ändå rimligen rulla lättare än Hypro 755HB då det är boggi och lite högre hjul.

Skall göra ett hål bak i ramen för att kunna fästa brytblocket i och på det viset kunna vinscha upp mig själv bakåt i de värsta passagerna. För det är väl inte möjligt att dra vajern runt under maskinen och dra sig framåt? Eller är det lösbart?

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).