Arbetskläder för skogen

Visir för röjning, vad använder ni?

7 inlägg 5987 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Visir för röjning, vad använder ni?

RTH  
#589387 Hej
Började fundera på lite alternativa visir för röjningen. Använder huggarhjälm med vanliga nätvisiret eller vanliga skyddsglasögon. Imma är ett problem med skyddsglasögonen. Finns ju hjälmar med typ "hockey" visir men har aldrig prövat. Vad används och vad kan ni rekommendera?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Visir för röjning, vad använder ni?

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589388 Har sedan några månader tillbaka gått över till huggarhjälm från Protos istället för Peltors hjälm. Tycker att den nya hjälmen är suverän för röjning av två skäl - ett utmärkt visir som går långt ner över ansiktet och möjligheten till integrerade och uppfällbara skyddsglasögon.

Har aldrig brukat ha skyddsglasögon vid röjning tidigare (med spån i ögonen som straff) eftersom de immar igen men de som sitter i Protos hjälm funkar faktiskt riktigt bra.

Så byt inte bara visir - byt hjälm! ;-)

Avatar Fallback

Re: Visir för röjning, vad använder ni?

mikael_s  
#589396 Peltor hjälm med integrerade 3M ”glasögon” (finns på Swedol) och visir. De integrerade skyddsglasögonen utan skalmar gör att hörselskydden håller bättre tätt. Finns transparenta, gula, solglas etc.

Användarvisningsbild

Re: Visir för röjning, vad använder ni?

Badger  
#775902
mikael_s skrev:Peltor hjälm med integrerade 3M ”glasögon” (finns på Swedol) och visir. De integrerade skyddsglasögonen utan skalmar gör att hörselskydden håller bättre tätt. Finns transparenta, gula, solglas etc.


Det här var intressant. Plexiglasögon låter intressant för att slippa få in smått sågspån i ögonen, men varför finns det inte som tillval på vanliga huggarhjälmar? Är det något med skydd mot fallande träd eller så som inte duger på vanliga skyddshjälmar?

Avatar Fallback

Re: Visir för röjning, vad använder ni?

jannee  
#775903 Jag säger, bara lycka till ni som både kan nyttja visir och glasögon, av vilken sorts det än månde.
Själv har jag endast använt mig av glasögon de senaste 60 åren, ytterst sällan jag fått något spån i ögonen.
Provat att även nyttja visir dock immar glasögonen direkt igen, trots alla dundermedel jag försökt smörja dem med.

Användarvisningsbild

Re: Visir för röjning, vad använder ni?

anersimyra  
#775905
jannee skrev:Jag säger, bara lycka till ni som både kan nyttja visir och glasögon, av vilken sorts det än månde.
Själv har jag endast använt mig av glasögon de senaste 60 åren, ytterst sällan jag fått något spån i ögonen.
Provat att även nyttja visir dock immar glasögonen direkt igen, trots alla dundermedel jag försökt smörja dem med.

Gnid in glasögonen med en redig spottloska..🤤 det är det absolut bästa mot imbildning i dykmasken och det borde funka lika bra för landbruk.

Användarvisningsbild

Re: Visir för röjning, vad använder ni?

JensSkoog  
#775979 Mina nya skyddsglasögon från "Specsavers" funkar faktiskt mycket bra, utan visir.
Slutar bra båda på sidorna och ôver/under.
Men spottloskan som du rekommenderar, @anersimyra, får jag
låta bli - åtminstone fick jag bli av med snuset först :D

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).