Föryngring

Ruskhöstplantering

13 inlägg 2574 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ruskhöstplantering

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589083 Höstplantering kallas det väl när från augusti och framåt. Men planterar man på senhösten också eller är det bara dumt? Tycker det vore trevligt att gå och plantera runt allhelgona och slippa vårstress och insekter. Inser att jag inte riktigt klarar av vårplantering pga jobb.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Ruskhöstplantering

isteskog  
#589088 Jag ska sätta 1000 tall den här veckan. Inga problem så länge det inte fryser .... 🌲

Avatar Fallback

Re: Ruskhöstplantering

Avslutat-02  
#589089 Höstplanteringar är kanon..

men som Iste skrev, går bra tills det börjar tjäla på.

Avatar Fallback

Re: Ruskhöstplantering

jannee  
#589095 Se bara till att du får tag i viltbeskyddade plantor.
Om inte så käkas de upp direkt på vårkanten :mrgreen:
Personligen har jag uppfattat det som att man får ett bättre resultat med höstplantering än med vår, framförallt om våren blir torr.
Ex, jag plantade 10 000 hösten 17 har i princip ingen avgång trots den extremt varma och torra sommaren 18, medan många som planterade våren 18 nu får plantera om.

Användarvisningsbild

Re: Ruskhöstplantering

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589134 Det är skillnad på sensommar plantering och höst plantering. Fram till 10/9 i södra Sverige har man normalt rottillväxt och plantorna hinner rota sig. Sedan är planteringen mer en vinterförvaring med risk för upp frysning och viltbete. Men jag höstplanterar gärna och viltbehandlar. Kan man få plantorna ner i augusti är det att föredra. I år satte jag 1600 tr tall och gran. Viltbehandlade från plantskolan..

Avatar Fallback

Re: Ruskhöstplantering

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589142 Jag tänker plantera gran barrot i månadsskiktet okt-nov (Ö Götaland) och räknar med att de ska ta fart innan ormbräken hinner växa till. Det blir nog också en liten dusch Trico på topparna.

Avatar Fallback

Re: Ruskhöstplantering

jannee  
#589163 Hjorthornsolja (https://www.p-lindberg.se/djur/gris/val ... thornsolja) minst lika bra som Trico

Avatar Fallback

Re: Ruskhöstplantering

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589219
jannee skrev:Hjorthornsolja (https://www.p-lindberg.se/djur/gris/val ... thornsolja) minst lika bra som Trico


Jag ska testa det, räknar med att det bara behövs en liten dusch på toppen. Kanske billigare än Trico??

Avatar Fallback

Re: Ruskhöstplantering

Avslutat-02  
#589222 Jannee använder du den där själv?
Tänkte bara för det stod att den var bra emot gnagande insekter,,,, men den nämnde inget om skadedjur.....älg,rådjur,hjort, hare.....

Avatar Fallback

Re: Ruskhöstplantering

axwell  
#589228
jannee skrev:annee » Igår, 20:04
Hjorthornsolja (https://www.p-lindberg.se/djur/gris/val ... thornsolja) minst lika bra som Trico


@jannee , är också inne på hjorthornsolja men okunnig om hur det sitter kvar efter regn, frost och snö. ?!

Avatar Fallback

Re: Ruskhöstplantering

jannee  
#589272 Köp hem en flaska. Duscha lite på din hand, vänta någon timme, skölj handen i rinnande vatten.
Be sedan frugan eller någon annan lukta på handen och hör på deras utlåtande.
Själv tycker jag man doftar nikotin i flera dagar men det är jag det.
När jag höstplanterat obesprutade tallplantor har jag tagit för vana att bespruta plantorna i kartongen innan jag planterar och för mig har det fungerat.
Ha även i åtanke att djurens luktsinne är mångfalt känsligare än vad vi människor normalt har.
Blodmjöl borde också fungera, dock tvättas det bort vid första regn.
Frugan strör ut blodmjöl i landen så fort tulpanerna börjar visa sig och rådjuren skyr sedan detta, å andra sidan gör frugan detta regelbundet för annars äter rådjuren upp både rosor, nattljus och inte minst atlasknopparna.

Avatar Fallback

Re: Ruskhöstplantering

Avslutat-02  
#589279 Tack för tipset jannee.
Om det funkar för dig så funkar det för mig.
:-bd

Avatar Fallback

Re: Ruskhöstplantering

axwell  
#589316
jannee skrev:Ha även i åtanke att djurens luktsinne är mångfalt känsligare än vad vi människor normalt har.
Blodmjöl borde också fungera, dock tvättas det bort vid första regn.


Jag har testat i begränsad skala, drog en sträng runt postlådan och några meter på garageplan längs gatan.

Efter nån timme promenerade grannens katt över strängen utan minsta synliga tecken till reaktion.
Funkar kanske inte på köttätare. :???:

Eller så är katten så smart att den vill tona ner vittringen av katt. :lol: :P

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).