Sågtimmer

Timmer vrakat pga föroreningar.

23 inlägg 12725 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timmer vrakat pga föroreningar.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588849 Har jag fått och det vet jag inte att jag har fått förut. Inga jättemängder men 9 av 450 tallstockar och någon enstaka av 1500 granstockar. Avverkning sommartid men vi har inte kört över det. Köparen är Svedenträ i Vansbro. Vad tror vi om det?
A. Mätbestämmelserna om föroreningar har skärpts.
B. Det blir så om man hugger på ofrusen mark.
C. Mätaren har varit ovanligt vrång.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmer vrakat pga föroreningar.

Fredrik Reuter  
#588852 Jämndragning av knippe i marken i blötväder? För denna avverkning gjort av timmerbilschaffisen... 😉

Jag vet inte om det kan ha bidragit men är det geggigt och blött så kan ändarna se hemska ut.

Användarvisningsbild

Re: Timmer vrakat pga föroreningar.

skogsjan695xl  
#588855 För att en stock ska vrakas för nersmutsning ska ena ändytan vara lortig plus minst halva stockens längd.
Så i ditt fall skulle jag tro att timmerbilar har slagit i backen för att ändslå. För intryckt grus får det inte vara.

Avatar Fallback

Re: Timmer vrakat pga föroreningar.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588862 Ena ändytan må vara men halva stockens längd är mycket. Då måste man trycka ändarna djupt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmer vrakat pga föroreningar.

Tralsmo  
#588864 Timmer bilarna slår ändarna jämnt i virket som ligger kvar.
Har aldrig sett att dom slår det i backen.
Som skotarförare så gör man ju det titt som tätt men då ä man rätt medveten om det problemet.
Tror inte att det är vanligt att det blir vrak på grund av det

Användarvisningsbild

Re: Timmer vrakat pga föroreningar.

Benniej  
#588873 Det kan även vara att de är metallföremål i de, typ gammalt stängsel.

Avatar Fallback

Re: Timmer vrakat pga föroreningar.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588876 Skulle kunna vara så. Kreativa sommarstugeägare eller jägare som haft något för sig. Men ska inte metallvrak redovisas särskilt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmer vrakat pga föroreningar.

svampbob  
#588877 En tanke som slog mig. Skulle det inte vara väldigt enkelt med en digitalkamera som fotar varje stock när den passerar virkesmätaren och att klassningen läggs in i bilden sedan kan säljaren få en länk och titta på sina stockar.

Jag tror det skulle vara intressant och lärorikt att få sina synder på pränt.

Avatar Fallback

Re: Timmer vrakat pga föroreningar.

Axl  
#588879 Kol, sot, sten och metall har jag för mig går under samma orsakskod. Så det är inte omöjligt att det är spik. För du har väl inte satt vältlapparna med stålstift?

Avatar Fallback

Re: Timmer vrakat pga föroreningar.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588888 Skulle kunna vara stålstift! Men det diskuterades i en annan tråd här att metalldetektorn ska larma för en 17 mm stålkula och släppa igenom en 10 mm och då ska stiften klara sig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmer vrakat pga föroreningar.

ananders  
#588891
Skogsola skrev:Skulle kunna vara stålstift! Men det diskuterades i en annan tråd här att metalldetektorn ska larma för en 17 mm stålkula och släppa igenom en 10 mm och då ska stiften klara sig.


Jag fäster mina vältlappar med stålstift och jag har även använt häftstift och aldrig fått vrak på grund av metall.

Avatar Fallback

Re: Timmer vrakat pga föroreningar.

Håkan A  
#588904
Skulle kunna vara stålstift! Men det diskuterades i en annan tråd här att metalldetektorn ska larma för en 17 mm stålkula och släppa igenom en 10 mm och då ska stiften klara sig.


Har vid några olika tillfällen blivit uppmanad av olika virkesköare att inte använda stålklammer, då det tydligen kan förekomma att enskilda stockar vrakas pga vältlappar fasthäftade med stålklammer. Därför köpte jag en förpackning godkända klammer för ett antal år sedan, och den kommer att räcka hela min skogsägartid. Skall dock sägas att jag inte drabbades av något sådant vrak så länge jag använde stålklammer heller.

Avatar Fallback

Re: Timmer vrakat pga föroreningar.

Axl  
#588905 Då sätter jag mina slantar på att det är stiften som är boven. Det är säkert olika på olika sågar men jag vet att på vissa räcker stiften för att det ska bli metallvrak. Måste vara aluminium om det ska gå igenom.

Avatar Fallback

Re: Timmer vrakat pga föroreningar.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588909 Jag tigger aluminiumklammer av Södra, köpt en egen häftapparat.

Användarvisningsbild

Re: Timmer vrakat pga föroreningar.

Kan_allt  
#588941 Hej
Jobbar som virkesmärare och vrakorsak 8 är förorening, sten, sot, metall osv. Förekommer 98or som vi säger så händer det att det är sot av blixtnedslag eller brand men i 95% av fallen skulle jag hävda är automatvrakad metall. Stockar i vraktimmervältorna med vältlappar eller id lappar brukar man ha varit flitig med stifthammaren på men oftast är det stockar utan lappar, alltså inväxt metall är orsaken till vrak i de flesta fall under orsak 8. Mäter man på en såg som har problem med slöa sågband så kan man bli mer noga med om att titta efter smutsiga stockar med inträngd sten. För det mesta då intryck i änden och full i smuts. Förmodligen pga ändjämnat genom knack i backe. Men ändå som sagt 95% är metall. Mätte in ca 15 bil med släp lass från skjutfält för nått år sedan... Det tjuter rätt bra i operatörsstolen då.lika om det är mindre leveranser så förstår man att det kan vara från stugtomt eller liknande då brukar det också tjuta rätt bra pga Spik. Rekommenderar att försöka styra virket mot såg som saknar metalldetektor eller en icke godkänd metalldetektor som inte vrakar mot leverantör men sorterar ur stocken så den inte går in på sågen.
Hoppas infon här är till nytta. Mvh

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).