Uppvärmning

Baxi Excellent 40

88 inlägg 55708 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

j.pripp  
#580992 Jag har 5x750liter hade varit skönt med en stor istället, får inte in större till rummet dom står i källaren. Tidigare stod tankarna i pannrummet men nu Ökar jag upp vedutrymmet så jag kan klämma in nästan hela års veden 👌🏻👌🏻

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

beas  
#581002 Har man bara utrymme så är det inte svårt att hitta tankar billigt.
Köpte mina bägge för 3000
Ligger en likadan 2.5 m3 på blocket för 1500

Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

Arvid0  
#581010
beas skrev:Har tänkt sätta in en 50kw exellent nu innan vintern.
Har 2 acktankar på tillsammans 5,3 m3 på våningen ovanför pannan.
Har enkel kulvert med två rör i till två hus på totalt ca 450 m2.
Var i kontakt med Baxi och förstod att det kan bli skiktningsproblem i acktankarna då ena fastigheten har en värmeväxlarcentral dvs att det bara går igenom växlaren och tillbaka för varmt vatten till tankbotten och stör skiktningen.
Vete tusan hur man ska göra då?
Ser i alla fall fram emot att få komma igång med Baxin.
Hur stora tankar har ni?
är returen från huset med värmeväxlare för kallt för att leda in i det andra huset? en shunt annars i pannrummet som skickar det varma returvattnet vidare och kallt in till tank.

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

beas  
#581031 Det låter vettigt.
Utan att ha mätt upp returtemp från växlaren anar jag att vattnet stora delar av året är varm nog att leda till stora huset där vi har grundvärme på i källaren och förbrukar mer.
Tack för goda råd

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

j.pripp  
#586207 Idag tog jag premiären på min excellent 50. Kan bara konstatera.. vilken jäkla effekt [emoji1360][emoji1360][emoji1360]

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

beas  
#586271 Va roligt att höra, planerar själv för en likadan här i höst

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

beas  
#588783 Är nyfiken på hur det funkar med Exellent 50 pannan nu när du har kört ett tag .

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

j.pripp  
#589008 Funkar riktigt bra! Bättre en väntat faktiskt ett fullt ilägg och jag värmer 3750l från 30grader i toppen till 80-85 och 20 i botten till ca 40-45. Såhär långt väldigt nöjd 👍🏼 Men ska väl tilläggas att jag bytt ut en gammal Albin panna med -10 i verkningsgrad också 🙈

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

odd  
#596923 Någon har i forumet nämnt att effekten på pannan spelar mindre roll och att vedvolymen är det som är intressant. Jag håller till 100 % med. Att få ut antal kW på kortast tid känns mindre intressant. Att kunna lägga i en stor mängd ved mer sällan känns bättre än att lägga i en mindre mängd oftare. När jag tänker mer sällan tänker jag varannan dag eller mer. Detta kräver såklart större ackar.
Baxi 50 (solo innova) har en vedvolym å 185 L. Vilket anses som mycket. Jag sneglar dock på större pannor.
Cranp-Kovo ett tjeckiskt företag som har pannorna "Orlan super" och "Orligno 200" dessa pannor har vedvolymer mellan 310 till (60kW) 600 liter (96kW)
Dessa pannor har en verkningsgrad på 91% och tycks helt okey.
Någon som har synpunkter?
Senast redigerad av odd mån 08 feb 2021, 12:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

Hansson  
#604346 Glöm Orlan pannorna. Det finns spaltmeter skrivna om dom på andra forum hur dom skall bygga om dom så dom inte får gengas smällar.
Skräp.

Avatar Fallback

Re: Orligno 200

odd  
#790751 Jag skaffade en Orligno 200 96kW. Har nu kört den 2 säsonger och är numera väldigt nöjd med den. Jag kör den mot en slavtank på 12m3, samt en tekniktank på 500 (inkl 120 varmvatten)
Det tar ca 10 h att fylla tanken från 35 grader (medel) till 85 grader. Det går åt ca 1m3 ved (staplad). Vedmagasinet i pannan tar ved på 1 meter. Totalt 0,6 m3
Jag eldar i snitt med 5 dagars mellanrum.
Första tiden, vid några tillfällen uppstod "eldpuffar" ut från övre eller undre luckan då jag öppnade allt för fort, svedde ögonbrynen 😮. Numera har man lärt sig hur man skall gå till väga. Öppna försiktigt, ha inte för bråttom. Numera aldrig några puffar.
Det enda problemet jag har är att Laddomat 21-100 inte hinner pumpa bort det heta vattnet tillräckligt fort när acktankens bottentemperatur hamnar runt 75 grader. Returen in i pannan blir då 75, vilket gör att pannan (96kw) slår i taket vid 95 hela tiden då cirkulationen är för långsam mellan panna och tekniktank-slavtank. Vilket resulterar i en dålig förbränning i slutfasen om man vill få upp botten på acken till 85-90 gr.

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#790757 Stort system, @odd. Kan du berätta lite om vad du har för värmebheov, och hur systemet är uppbyggt?

Avatar Fallback

Re: Baxi Excellent 40

odd  
#790772 Bor i en fastighet där vi nu utnyttjar 200m2. Finns möjligheter att utöka boytan/fler lägenheter.
Vedpannan: Orligno 200 96kW
Laddomat 21-100
Tekniktank: 500 liter, 120 liter VV
Laddomat MR 50
Slavtank: 12000 liter (12m3)

Slavtanken är 5,5 meter hög och 1,8 diam. Jag har byggt ett eget hus till den, där halva delen är under mark. Huset är 2,4 x 2,4 meter invändigt. 6,2 meter högt. Utvändiga mått är 3 x 3 meter. Väggarna består av 100 mm EPS ytterst, 100 mm gjuten betong sen 100 EPS invändigt. Invändigt har jag fyllt med lösull. Så minst 500 mm iso.
Kulverten som är ca 12 meter, är isolerad med 200 mm EPS samt en stenull närmast rören som är 100 mm. Jag har använt 60 mm blårör i kulverten. Kulverten är skyddad med fuktisoleringsmattor som ligger som ett täcke över.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar