Socialt (mer om oss)

Slurfi i Uppdrag Granskning

19 inlägg 5956 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slurfi i Uppdrag Granskning

Fredrik Reuter  
#588312 SVT Uppdrag Granskning har varit och gjort ett reportage i Masungsbyn med avseende på den svåra dödsolyckan där sju personer miste livet i en ökänd kurva. Eftersom @slurfi är med i programmet så tycker jag detta förtjänar en egen tråd.

Starkt jobbat @slurfi!

https://www.svt.se/nyheter/granskning/u ... t-at-vagen



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Slurfi i Uppdrag Granskning

JerryH  
#588331 Deprimerande med sådana program. Det är inte första och absolut inte sista gången det behövs dödsolyckor innan de ansvariga lyfter ett finger. :(

*edit*

Rättning, de var sex turister som miste livet, den sjunde överlevde.

Användarvisningsbild

Re: Slurfi i Uppdrag Granskning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588436 Tack, jo det här blev värre än värst, jag kontaktade Trafikverket pga att de grävt igen ett dike för mig och skogen översvämmades.
Sen kompletterade jag med bilder på bilar i diket på fel sida vägen osv osv. De fixade diket efter lite påstötning så det blev bra. Resten struntade de i och använde de öronmärkta pengarna till helt onödiga skadestånd och till helt andra vägprojekt. En skandal helt enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Slurfi i Uppdrag Granskning

JerryH  
#588457 Var ju pinsamt att höra Trafikverkets ursäkter i inslaget med, "Ne, det är inget fel på våran väg. Hade de hållit hastigheten hade det inte varit några problem."

En av avfarterna ifrån motorvägen var rätt så skadedrabbad här i Halmstad förr, det var ofta skriverier i tidningarna om att de måste göra något åt den innan det händer något värre än en bucklad bil. Tror det var en MC-förare som kördes ihjäl sen tog det dock inte lång tid innan det blev en rondell där.

Där hemma i byn går det en lite större o bredare väg rakt igenom byn. Det är 50km på större delen men även 30 förbi förskolan. Dock är det en hel del som inte håller de där 50 och med brist på trottoarer och gångvägar i byn så behöver barn gå längs med denna vägen när de ska till skolbussen. Vi har försökt påtala detta, men svaret vi fick var bara att "Det går inte att sätta upp farthinder överallt hursomhelst." "För lite trafik" etc. Till detta hör också att om man följer denna vägen åt ena hållet till nästa samhälle, då har de byggt avsmalningszoon precis innan samhället.. På samma väg.. Men uppenbarligen är invånarna i det samhället mer värda än de i vår by...

Visst, kan förstå att de får många klagomål/önskemål och måste prioritera, men hade de gjort rätt ifrån början hade de haft bra mycket mindre att göra..

Avatar Fallback

Re: Slurfi i Uppdrag Granskning

Avslutat-02  
#588463 Såg på löpsedeln imorse att så många som 15.000 kurvor ligger fel i lutning och sträckning....

De bör nog börja ta detta på allvar, att akadumikerna som ritat och räknat ut allt, kanske inte var så skarpa, som deras kurvor är.....

Avatar Fallback

Re: Slurfi i Uppdrag Granskning

tallen100  
#588467 Det finns så många dåliga och farliga vägsträckor som borde göras om och rättas till, men chikaner och andra dumheter i varje samhälle och stad ska tydligen gå i första hand 😡

Bra gjort slurfi, synd bara att dom inte lyssnade.

Avatar Fallback

Re: Slurfi i Uppdrag Granskning

Avslutat-02  
#588471 Hade de gjort de, så hade det varit första gången staten fått erkänna ett misstag....
Och ta konsekvenserna av det.

Japp bra gjort Slurfi för att du gjorde det rätta.
Men staten hade ingen avsikt att ta ansvar, för staten är helt utan både ansvar och skuld, som vanligt.....

Lättare att skylla på förare eller underlag,hastighet... Då kan tjänstemän komma undan sitt ansvar, och myndigheten slippa utredning.

Än idag så är det vansinne på gång vid väg byggen.

Allt ska lösas med cirkulationsplatser...

Avatar Fallback

Re: Slurfi i Uppdrag Granskning

torpöbo  
#588534 När det ska byggas vägar runt storstäderna finns det pengar. I Norbotten finns det inga pengar.

Avatar Fallback

Re: Slurfi i Uppdrag Granskning

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588555
torpöbo skrev:När det ska byggas vägar runt storstäderna finns det pengar. I Norbotten finns det inga pengar.

30miljarder för förbifart Stockholm, inga problem.
Men att bygga förbifart i min hemby Kisa a 250miljoner det går inte 😡
Räknade till 20 tunga lastbilar på 25min på en krokig genomfartsgata.

Användarvisningsbild

Re: Slurfi i Uppdrag Granskning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589014 Med tanke på att bilisterna betalar in si sådär 80 miljarder kr/år i diverse skatter och avgifter till staten, men bara får tillbaks 15-20 miljarder per år för vägunderhåll och nya vägar, så är det nog inte så märkligt att vi har dessa 15.000 felaktigar vägkurvor i Sverige...

Vad skulle det kosta att rätta till dessa 15.000 kurvor?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Slurfi i Uppdrag Granskning

Avslutat-02  
#589015 Tack för infon Niklas....
då får jag direkt en fundering......

vad hade det kostat oss på skattsedeln att bygga dessa kurvor "rätt" från början emot att börja om med upphandling av renovering av vägar och nybyggnationer....?

jag undrar jag om det inte blivit bättre och billigare att strunta i någon generation av akadumikerna.......

Användarvisningsbild

Re: Slurfi i Uppdrag Granskning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589048 Angående kurvan på väg 395 så är den nyss ombyggd till det sämre och sedan oskyltad. Det är TRV som har hela ansvaret men de menar att förarna ska anpassa farten, men efter olyckan tog det bara nån månad så skyltade farten ner till 70 och stora varningsskyltar sattes upp. TRV är skyldiga till slarv och medvetet fusk och är oerhört pinsamt medvetna om det.

Avatar Fallback

Re: Slurfi i Uppdrag Granskning

Avslutat-02  
#589051 Då är det väl ännu jävligare om man dessutom har renoverat kurvan fel och sedan anser att folk ska veta detta i ryggmärgen...

Förbannade idioter.
Tjänstemanna ansvar NU.
Ställ skiten inför rätta.

Användarvisningsbild

Re: Slurfi i Uppdrag Granskning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589154 Exakt så, därav mitt arbete med att informera om problemet.

Avatar Fallback

Re: Slurfi i Uppdrag Granskning

Avslutat-02  
#589160 Det är ett riktigt modigt och starkt beslut du har tagit här Slurfi, om flera i vårt samhälle tog sådana beslut så skulle vi ha en mycket säkrare värld. Det är inte mycket när det kommer ifrån mig, men tack för din insats och tack för att du visat svenska folket hur lama och slöa våra myndigheter är.

detta blev tyvärr nu ett tragiskt slut på 6 personers liv, men det belyste för många människor vilket fult spel som sker runt om på våra vägar och hur pass dåliga ingenjörer vi har på fel platser som ritar vägar och vilka dåliga entreprenörer som anlitas för byggen av vägar.


strongt gjort, än en gång Slurfi. :-bd :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar