Föryngring

Åkerplantering

38 inlägg 34535 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Åkerplantering

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#551 Hej!

Har ett par ha gammal åker där inget växer. Funderar på att plantera igen med stora granplantor. Några tips på lämplig markbehandling skulle uppskattas.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#552 Var i landet håller bor du?, är det frostlänt mark och god gräsväxt på tegen?.
Gran är nämligen inget "pionjärträd" och känsligt för frost och konkurrerande växtlighet i plantstadiet.
Harvning och större/omskolade barrotsplantor framför fläckberedning och "vanlig plant", borde dock bättra på oddset???,,, eller vad säger den övriga panelen?.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#558 Vill göra ett litet instick till i ämnet,,,,,,

Första generation av gran på nerlagd åker ger tydligen högre andel rotröta än vad som är brukligt enligt expertisen.

Avatar Fallback
Fredrik  
#559 Hej,

Ja, jag håller med, stora plantor ökar chansen.
Läste även i nån tidning att det är ödesdigert att plantera gran på åker med styv lera, tror det var så att risken är överhängande att granen stagnerar i höjdtillväxt vid ca 40 års ålder, kort därefter dör den!

Men stora plantor som sätts i rejäla tiltor på mark som inte innehåller styv lera, då borde det funka.

MvH Fredrik

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#561 Tackar för svaren. Marken är belägen i AC-kust.Den är ordentligt gräsbevuxen och troligen ngt frostlänt. Vet faktiskt inte vilken marktyp det är. Hade funderat på att låta tiltplöja och sätta gran, men det kanske vore bättre att försöka få till en självföryngring av löv först?
Då jag inte har någon erfarenhet av jordbruk så undrar jag vad det kostar att låta ngn plöja och harva/ha?

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#564
Fredrik skrev:Hej,

Ja, jag håller med, stora plantor ökar chansen.
Läste även i nån tidning att det är ödesdigert att plantera gran på åker med styv lera, tror det var så att risken är överhängande att granen stagnerar i höjdtillväxt vid ca 40 års ålder, kort därefter dör den!

Men stora plantor som sätts i rejäla tiltor på mark som inte innehåller styv lera, då borde det funka.

MvH Fredrik


Hej!

Har sett gran på gammal inägomark som varit relativ grov i medeldiam men kort i längd och risigt grenverk i princip från rot till topp.
De ser ut som om toppen "torkat av", och att trädet bara växer på bredden istället för på längden för att helt plötsligt bli stendött inom loppet av 1-2 år.
Det är inte rotröta alla gånger så visst undrar man om det kan ha något med jordarten att göra?.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#567
nisse skrev:Tackar för svaren. Marken är belägen i AC-kust.Den är ordentligt gräsbevuxen och troligen ngt frostlänt. Vet faktiskt inte vilken marktyp det är. Hade funderat på att låta tiltplöja och sätta gran, men det kanske vore bättre att försöka få till en självföryngring av löv först?
Då jag inte har någon erfarenhet av jordbruk så undrar jag vad det kostar att låta ngn plöja och harva/ha?


AC Kustland, du har aldrig funderat på alternativt trädslag mot granen?.
Har sett väldigt väutvecklade tallbestånd på torra/magrare fd inägomarker.
Gran trivs som sagt bra under självföryngrad lövskärm men då har du 2 problem.
1, vänta tills dess du får upp något löv 2. problem med maskinell markberedning.

Plöja och harva all åkermark är kanske inte nödvändigt.
En skogsmaskin med harvnings/markberedningsaggregat dyp "Donaren" borde räcka gott.
Har du någon avverkning på gång?, så brukar det inte vara några problem att få billig eller gratis markberedning inkluderat i köpet av uppköparen.
Beror ju lite på hur många ha åkermark som ska planteras igen?.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#579 Totalt är det väl ca 20ha gammal åker, men jag tänkte nog testa på ett par ha först. Kanske man skulle prova även med tall.Har hört att den inte tål gräskonkurrens så bra. Finns ju även lärk o svartgran som dock är något dyrare, och antagligen sämre, att plantera. Säkrast vore nog att göra en "försöksyta" och vänta ett antal år tills man ser vad som fungerar.

   TS
Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580 plantera löv på åkermark
tall o gran dom växer i hjäl sig

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#585 Javisst går det att plantera löv, men då ger det "massapriset" häruppe i norr.
Möjligt är ju just att plantera löv först och gran under detta men då kan man glömma maskinell markberedning.

Gällande Svartgran, eller "Picea Mariana", så har jag faktiskt gjort ett provområde med denna exot under vidrigaste tänkbara förhållanden.
Frostlänt-ingen lövskärm-fuktig- blöt torvmark-gräsväxt och noll i markberedning.

Den växer helt perfekt!.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#586 Fördelen med svartgranen är att den trivs under impedimentlikande förhållanden och har ett grenverk som passar våra nordligaste breddgrader i motsats till Pinus Contortan.
Den som varit ute i ett bestånd av Contortan under kraftig upplega av blötsnö förstår säkert vad jag menar.
Marianan kommer ursprungligen från Norra Minnesota/BC och Canada där den används till sågade träprodukter och högkvalitativ pappersmassa.
Längden blir omkr 20 m och medelstammen 20-25 cm.
Hur den funkar på prima åkermark vet jag inte?, men min avsikt med planteringen är att provbeskoga områden där det normalt sett bara växer "sly"/ rötskadad/dålig björk och asp för att marken är för sur och mager.

Avatar Fallback
knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587
Skogshuggarn skrev:Javisst går det att plantera löv, men då ger det "massapriset" häruppe i norr.
Möjligt är ju just att plantera löv först och gran under detta men då kan man glömma maskinell markberedning.

Gällande Svartgran, eller "Picea Mariana", så har jag faktiskt gjort ett provområde med denna exot under vidrigaste tänkbara förhållanden.
Frostlänt-ingen lövskärm-fuktig- blöt torvmark-gräsväxt och noll i markberedning.

Den växer helt perfekt!.

varför jag rekomenderade löv det är att åkermarken innehåller så pass mycket gödning så tall och gran växer i hjälsig dom får stammsprickor
har varit och sett på områden som dom har planterat gran och tall på åkermark och där har dom fått averka efter ca 25 år på grund av stamsprikor
så det bästa i det här fallet i med björk låt den växa upp ställ ut en skärm sen plantera gran och med skärm så bör man upp på 10-12 meter
så man kan markbereda .

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588 Åkermarken jag tänkt provplantera är nog varken prima eller välgödd då den legat i träda sedan länge. Självföryngring av björk verkar gå trögt utan ngn form av markberedning. Kan man öht få tag i lämpliga plantor/frön av björk häruppe?
Att Svartgran kan växa bra på torviga, försumpade ståndorter har jag hört, men att det skulle gå t.o.m utan markberedning låter intressant. De planteringsråd jag läst har rek. markberedning och en näve NPK/planta.
Hur gammal är provytan? Det låter lite lockande att ev. kunna göra produktiv skogsmark av sumpiga impedimentbestånd.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#594
knaggen skrev:
Skogshuggarn skrev:Javisst går det att plantera löv, men då ger det "massapriset" häruppe i norr.
Möjligt är ju just att plantera löv först och gran under detta men då kan man glömma maskinell markberedning.

Gällande Svartgran, eller "Picea Mariana", så har jag faktiskt gjort ett provområde med denna exot under vidrigaste tänkbara förhållanden.
Frostlänt-ingen lövskärm-fuktig- blöt torvmark-gräsväxt och noll i markberedning.

Den växer helt perfekt!.

varför jag rekomenderade löv det är att åkermarken innehåller så pass mycket gödning så tall och gran växer i hjälsig dom får stammsprickor
har varit och sett på områden som dom har planterat gran och tall på åkermark och där har dom fått averka efter ca 25 år på grund av stamsprikor
så det bästa i det här fallet i med björk låt den växa upp ställ ut en skärm sen plantera gran och med skärm så bör man upp på 10-12 meter
så man kan markbereda .


Jag tänker ungefär som det Nisse nämner, att det är frågan om gamla näringsfattiga och sedan länge nerlagda tegar där det bara växer "starrgräs".
Med den jordbrukspolitik som bedrivs och utflyttandet från landsbygden till storstäderna under 5 årtionden så har vi gott om sådan mark häruppe i norra Sverige.
Att däremot växla från jorbruksgrödor till skogsplantering på feta och näringsrika jordar över en natt kanske inte är det bästa.
Där kanske Hybridasp och Salix passar bäst utan någon som helst inblandning av barr första omloppsvändan?.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#595
nisse skrev:Åkermarken jag tänkt provplantera är nog varken prima eller välgödd då den legat i träda sedan länge. Självföryngring av björk verkar gå trögt utan ngn form av markberedning. Kan man öht få tag i lämpliga plantor/frön av björk häruppe?
Att Svartgran kan växa bra på torviga, försumpade ståndorter har jag hört, men att det skulle gå t.o.m utan markberedning låter intressant. De planteringsråd jag läst har rek. markberedning och en näve NPK/planta.
Hur gammal är provytan? Det låter lite lockande att ev. kunna göra produktiv skogsmark av sumpiga impedimentbestånd.


Markberedning är naturligtvis att föredra, men svartgranen ska palla med lite "stygga förhållanden" så jag gjorde provområdet lite på vinst eller förlust.
Markarealen är ca 0.2 ha avverkat 2001 och planterades maj 2004 med 560 st täckrotsplantor från Wallons Skogsplantor i Västerbotten.
Just plantskolan kan ge mycket information om svartgran eller så kan man göra som jag, vända sig till SLU och framförallt Skogforsk som har egna provområden lite varstans i Sverige.
Även internet är en bra informationskälla om man behärskar engelskan fullt ut.

SvS ska naturligtvis säga sitt när det gäller inplantering av sk "exoter" så 0.5 ha får man beskoga på eget bevåg.
Över detta krävs tillstånd vilket inte borde vara några problem när det gäller svartgran.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).