Öppna kategorin

Femtio år sedan stormen -69

13 inlägg 4425 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Femtio år sedan stormen -69

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587924 Idag är det 50 år sedan västkusten drabbades av den värsta stormen någonsin(?). GP har lite historier, men inget om den stora mängd skog som föll.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.18366795

(betalvägg)



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Femio år sedan stormen -69

isteskog  
#587936 Här finns lite mer snabbfakta om stormar som drabbade Sverige under 19 och 2000-talet. 1969 stormen hette Ada om jag inte sett fel? https://www.skogssverige.se/skog/stormf ... da-stormar

Avatar Fallback

Re: Femio år sedan stormen -69

4bikes  
#587950 16. oktober 1987, tog den inte hårt i Sverige?

Avatar Fallback

Re: Femio år sedan stormen -69

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587981 Inte riktigt än. Det var allhelgonahelgen vill jag minnas. Hela mitt skogsliv har präglats av den stormen men nu är gallringar gjorda på de hyggen som var de största någon dittills sett.

Avatar Fallback

Re: Femio år sedan stormen -69

snurra  
#587982 Stormen över Värmland var allahelons helgen, var en storm tidigare övervästr

Avatar Fallback

Re: Femio år sedan stormen -69

snurra  
#587983
snurra skrev:Stormen över Värmland var allahelons helgen, var en storm tidigare över västra götaland

Avatar Fallback

Re: Femio år sedan stormen -69

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587991
snurra skrev:Stormen över Värmland var allahelons helgen, var en storm tidigare övervästr


Ok, då är jag med. Alla har rätt! :-bd

Avatar Fallback

Re: Femtio år sedan stormen -69

Värmlänning  
#587997 Hittar plåtbitar någon gång var och vartannat år någon km från ladugården vars tak blev avblåst :shock:

Användarvisningsbild

Re: Femtio år sedan stormen -69

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588029 Mitt främsta minne av stormen 69 är en tidning som flög över skolan på kanske 100 meters höjd. Dessutom ser man fortfarande spår efter skotaren som körde ut virket efter stormen 😢

Avatar Fallback

Re: Femtio år sedan stormen -69

Hanatorp  
#588054 Mitt första minne var från stormen. Morsan skulle åka till Kinna för att handla i affären och jag då nästan fem år gammal skulle med. Det bodde ett äldre par i närheten och de hade en städhjälp då de var gamla. Städhjälpen hade en ljusblå folka. När vi kom till baka från affären låg en i mina ögon jättetall rakt över folkan och taket var rejält tilltryckt. Detta är mitt äldsta minne.

Användarvisningsbild

Re: Femtio år sedan stormen -69

totte  
#588088 Jag jobbade med trädgårdsanläggning då. Vi var i en rätt brant skuren och väl skyddad dalgång strax utanför Anderstorp och jobbade. Visst noterade vi att det var nåt fruktansvärt vad det blåser idag, men hur det verkligen var hade vi ingen aning om förrän vi skulle åka hem. Inne i samhället låg träd och takplåt och kullvälta lekstugor och allt annat som kan blåsa omkring i en enda röra. Och trädgårdsmästarn John vrålade skadeglatt: "Wattströms fula veranda har blåst ner".

Väl kommen till Kärda så hade jag bilen parkerad där för att köra sista kilometrarna hem på en mindre grusväg. Och där kryssade man fram genom små öppningar som nån hade sågat upp i alla träden som fallit tvärs över.

Användarvisningsbild

Re: Femtio år sedan stormen -69

T Landström  
#588093 Farsan bodde i Trollhättan den tiden och berättade att de hade tång på fönstren...
Och min farbror jobbade i skogen (tror det va Domänverket) och dom hade med sig stegar ut i skogen för att ta reda på vindfällorna...

Avatar Fallback

Re: Femtio år sedan stormen -69

Tralsmo  
#588109 Ja minns 69, men inget av stormen. Ja va 10 år då.

Farsan hadde 1000kubik som vält. 68 va sista året han jobbade som manuellhuggare åt Billerud.
Han högg dom storm metrarna å körde ut me häst. Inget ja minns , bara hört i efterhand.

Nåt som ja däremot minns just av julen 69 ä att vi hadde såna här plast figurer som man kunde sätta på fönstren. Olika färger ,tomtar å stjärnor å en massa andra figurer som ja inte minns exakt.
Vi hadde såna här folie serpentiner ( eller va de nu heter) hängandes i fönstren ochså.

Ja minns bara ett precist ögonblick nä ja tittade ut genom fönstret nån da innan julafton.
Ja kommer inte ihåg figurerna men ja kommer så jävla väl ihåg ögonblicket.

Farsan jobbade shift på bruket i ohs den kvällen.
Vi byggde pepparkakshus, morsan å syrran å ja. Vi va inte vakna när farsan kom hem.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).