Avverkning (slutavverkning)

Förröjning / underröjning innan slutavverkning

11 inlägg 3905 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förröjning / underröjning innan slutavverkning

nilsszzon  
#587848 Kanske en dum fråga men inför min första slutavverkning så ska jag utföra underröjningen och tänkte ta ner allt under 10cm , beståndet har stått tätt så är mkt vargar.

när jag läst andra trådar så reagerar jag på att grus och virke på marken ofta nämns som katastrof för flisarens aggregat, min tanke med underröjningen är ju att skotaren ska plocka upp det jag röjt ner som duger till flis för att få ut det ur skogen. ( dvs det ligger på backen innan maskinerna kommer dit dock enbart 1 mån innan )
virket efter skördaren ligger ju ändå på backen när skotaren kommer?


om detta inte skulle gå till flisning så får jag försöka kapa upp det till ved istället så jag kan ta vara på det.

nog plockar maskinisten upp det som ligger om det duger till att lasta till flis?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Förröjning / underröjning innan slutavverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587850 Nej han plockar inte upp enstaka röjningsstammar. Bär sig inte i någon ände när skotaren kostar runt 800:-/ timme. Knappt att det går runt att plocka högar efter grotanpassad huggning.

Avatar Fallback

Re: Förröjning / underröjning innan slutavverkning

nilsszzon  
#587851 då det har varit en urskog så är där mer än ngt enstaka röj. träd på backen tyvärr.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Förröjning / underröjning innan slutavverkning

Avslutat-02  
#587852 Ja det gör de men frågan är om det är lönsamt....
Att plocka stammar från backen och lägga i hög är ganska dyrt, men om man ändå skall grot anpassa hygget så är det inga problem att plocka upp stammarna efter din röjning...

Avatar Fallback

Re: Förröjning / underröjning innan slutavverkning

nilsszzon  
#587854 nej jag får kanske ta och hamla ihop det bästa och grövsta själv så skotaren slipper så många rörelser. jag vlll ju ha ut det både inför plantering samt att ev få lite extra i flispengar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förröjning / underröjning innan slutavverkning

Avslutat-02  
#587858 Om man lägger ihop det själv i högar så minskar kostnaden.

men du får jobba gratis och den enda som tackar dig är du, när du skall plantera.

Avatar Fallback

Re: Förröjning / underröjning innan slutavverkning

nilsszzon  
#587859 ja absolut så är det vinterrojarn , tack för era snabba svar då vet jag lite bättre

   TS
Avatar Fallback

Re: Förröjning / underröjning innan slutavverkning

Avslutat-02  
#587861 Alltid kul att kunna diskutera saker.

när du fäller så spar det som du tänkt dig att flisa, tar du det med motorsågen och lägger ihop högar vart efter.
så slipper du gå och famla i riset....

Avatar Fallback

Re: Förröjning / underröjning innan slutavverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587863 Var inte så övernitisk när du röjer då. Nöj dig med att röja under 8 cm. 10 cm ger inget netto men du behöver inte slita för att bli av med dem.

Avatar Fallback

Re: Förröjning / underröjning innan slutavverkning

jannee  
#587873 Röj bara omkull alla enbitsträd och mindre.
På något vidunderligt vis kommer det mesta du själv röjer att försvinna från hygget om du tar bort groten.
I alla fall inget som kommer att störa markberedning eller plantering.

Avatar Fallback

Re: Förröjning / underröjning innan slutavverkning

Avslutat-02  
#587877 Lämna då enbitsträden till motorsågen.
det är lämpligare om du ska lägga i högar då.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).