Motorsåg och handhållet

Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

66 inlägg 13416 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

hallingland  
#586470 Är månskensbonde och kör en HVA 52cc till vindfällen och en HVA 535 iXP (batteri) för gallring på lördagar och söndagar 1-2 h medans barn och fru fortfarande sover. :)

Funkar hur fint som helst! Som många poängterat ovan så har nog skärpa på kedjan och sågteknik störst betydelse i längden.

Jag fick tipset att köpa en allroundsåg för 10 år sedan när jag blev med skog och köpte då en HVA 45cc. En fantastisk såg men jag hade inte gjort om det med det jag vet idag. Ett kilo hit och dit gör mycke för/mot ryggen.

Köpte den stora sågen begagnad eftersom den inte skulle används så ofta och då blev utlägget beskedligt...

/Georg

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Stihl_241  
#587745 Hur har det gått, har du handlat än?

Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Faun  
#587747 Inget ät köpt ännu.

Min idé är att köpa Stihl MS 201 samt MS 261 C-M VW.

Jag får naturligtvis testa först för att se hur maskinerna känns.

Jag hade också tänkt att se om jag kunde klara mej med MS 201 tills dess att MS 261 Gen 3 släpps eftersom den tydligen skall vara något lättare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

T Landström  
#587750 Jag kanske är sen på bollen och någon annan kanske redan har skrivit det...
Men jag skulle köpt en motorsåg i 50cc klassen och en röjsåg.

Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Stihl_241  
#587764
Faun skrev:Inget ät köpt ännu.

Min idé är att köpa Stihl MS 201 samt MS 261 C-M VW.

Jag får naturligtvis testa först för att se hur maskinerna känns.

Jag hade också tänkt att se om jag kunde klara mej med MS 201 tills dess att MS 261 Gen 3 släpps eftersom den tydligen skall vara något lättare.


Klokt val! Var precis vad jag hade tänkt föreslå också!
Spännande, de har ja inte hört något om! Ska den komma snart?

Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Faun  
#587772 Jag vet inte när den nya 261 kommer.

Jag har bara sett informationen om den nya 261 i en tråd här:
STIHL MS 261 Gen 3 kommer 2020 med Light 04

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Stihl_241  
#587904 Kände på en 201:a idag och den är ju löjligt lätt! 👍 Men något att tänka på Om du är ovan, är att om det sitter PS-kedja på (Picco Super), så kan den vara lite väl aggressiv, och en PM3 är då att föredra. Lycka till med köpet!

Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

JensSkoog  
#587908
Stihl_241 skrev:Kände på en 201:a idag och den är ju löjligt lätt! 👍 Men något att tänka på Om du är ovan, är att om det sitter PS-kedja på (Picco Super), så kan den vara lite väl aggressiv, och en PM3 är då att föredra. Lycka till med köpet!

Håller jag med dig i till hundre, @Stihl_231 :-bd
PM3 passat mycket bätter, åtminstone enligt vad jag erfart.
Mjukare sågning, och du känner att sågen jobbar
lättare, utan att man tappar särskild med effektivitet.

Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Pertan69  
#587909 När man funderar på en skogssåg så går man gärna långt i förväg, det den ena sågen kan kan även den större, en stihl 261är en proffsmaskin, jag har hobbyvarianten 251,brorsorna har hva550xpg eller vad den nu heter, vi röjde av en tomt och efteråt så tror jag ingen köper hva igen, de hade svårt att hålla jämna steg och då är jag nog sämst på tekniken.

Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Stihl_241  
#587912
JensSkoog skrev:
Stihl_241 skrev:Kände på en 201:a idag och den är ju löjligt lätt! 👍 Men något att tänka på Om du är ovan, är att om det sitter PS-kedja på (Picco Super), så kan den vara lite väl aggressiv, och en PM3 är då att föredra. Lycka till med köpet!

Håller jag med dig i till hundre, @Stihl_231 :-bd
PM3 passat mycket bätter, åtminstone enligt vad jag erfart.
Mjukare sågning, och du känner att sågen jobbar
lättare, utan att man tappar särskild med effektivitet.

Ja, alt. PS3 med dubbla ryttare, det var en jäkla skillnad att göra instick med den jämfört med bara PS!👍 Således har ja nu alla 3 att välja på, beroende på grovlek av träd, men
TS ska givetvis bilda sig en egen uppfattning, men ja tyckte de var värt att nämna att PS kan vara ganska obekväm att jobba med!
Har du utvärderat x-cut än?

Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

JensSkoog  
#587917
Stihl_241 skrev:Har du utvärderat x-cut än?

Mycket bra kedja som jag kör med nu på MS261, men vad som
är bäst av många bra är svårt att säga för en amatör som mig. :wink:

Men det som är allra viktigast för TS är ju att få sig såg(ar) och
senn lär sig att alla sågar är skit om man inte kan fila eller
slipa kedjan så den blir bra nog :grin:

Avatar Fallback

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Axl  
#587954 Jag tycker det är lättare att fila och få det någorlunda med Husqvarnas rullmall och x-cut än med stihls kombimall och stihls kedjor.

Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Kvelp  
#588444
can skrev:Men synes ikkje 261 med håndtaksvarme er så bra, uten varme i håndtaka er ho super.
Er forøvrig enig med deg at HVA må laga lettare sager med samme effekt og håldbarheit som stihl, ellers blir dei utkonkurrert.
Eg fekk tak i ei ny 550 xpg i sommar (gammle utgaven) den har fungert utmerka så langt, men er litegrann meir tungstarta enn 261 men da er ikkje mykje.


Kan du forklare hva du mener her? Bortsett fra noen hektogram er vel 261 sagene med og uten varme identiske?

Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

Göt  
#588445
Axl skrev:Jag tycker det är lättare att fila och få det någorlunda med Husqvarnas rullmall och x-cut än med stihls kombimall och stihls kedjor.

Stihls kedjor är ju hårdare, filmallen har jag fastnat för, men det tar längre tid att fia med den , Lättare att göra en snabbfilning med rullmallen, men tycker att jag får bättre skärpa medstihls kombimall. En del säger att man inte ska använda Huskvarnas mall på Stihlkedjor eller tvärtom, är det någon som vet om det faktiskt är så
🤷‍♂️

Användarvisningsbild

Re: Vilka två sågar till nybliven skogsägare?

JensSkoog  
#588449
Göt skrev:-----En del säger att man inte ska använda Huskvarnas mall på Stihlkedjor eller tvärtom, är det någon som vet om det faktiskt är så
🤷‍♂️

Man använder det som man ser går bra
och som man själv mästrar och är nöjd med. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).