Skogsmiljö och Trädlära

10 miljoner kubikmeter skog skadat av barkborre 2019

15 inlägg 4582 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

10 miljoner kubikmeter skog skadat av barkborre 2019

Fredrik Reuter  
#587486 Enligt SLU och Martin Schroeder så ser det ut som att 10 miljoner kubikmeter skog kommer dödas av barkborrens angrepp 2019. Det är rapporter från hans föreläsning på Föreningen Skogens höstexkursion på Twitter som detta tas upp.

De 5 miljoner kubikmeter som det talats om tidigare avser bara Götaland, det kan vara så illa att det bara var hälften och att majoriteten av de övriga fem miljoner kubikmetrarna finns främst i östra Svealand...

Torbjörn är med på höstexkursionen så han kan nog rapportera mer om detta senare.

Jag har skapat en hashtag här på Skogsforum där vi kan samla alla trådar som handlar om barkborreangreppen 2019, klicka nedan så listas de trådar som taggats med denna hashtag.

#barkborreangrepp2019



   TS
Användarvisningsbild

Re: 10 miljoner kubikmeter skog skadat av barkborre 2019

Torbjörn Johnsen  
#587493 Jag tror att 10 miljoner är inkl 2018 års skador också. Men enligt Schröder har det totalt skadas 11 miljoner m3 de senaste 40-åren inkl de stora barkborrehärjningarna i Värmland i slutet av 70-talet. Av dessa 11 milj har alltså 10 milj skadats 2018 och 2019.

Användarvisningsbild

Re: 10 miljoner kubikmeter skog skadat av barkborre 2019

Anton Holmström  
#587577 Låter lite. 2007 vill jag minnas man sa 2,5 miljoner i Götaland och året därpå 0,5-1 till.

Användarvisningsbild

Re: 10 miljoner kubikmeter skog skadat av barkborre 2019

Fredrik Reuter  
#594578 Skogsstyrelsen säger nu på en pressträff att skadorna av granbarkborren 2019 är dubbelt så stora som 2018. I och med detta kan rubriken ovan vara både dyster och sann...

Mer info kommer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 10 miljoner kubikmeter skog skadat av barkborre 2019

Fredrik Reuter  
#594586 7 miljoner kubikmeter slutade 2019 års angrepp på enligt Skogsstyrelsen.
Här kan du läsa mer: https://via.tt.se/pressmeddelande/inven ... Id=3265077

   TS
Avatar Fallback

Re: 10 miljoner kubikmeter skog skadat av barkborre 2019

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594587 Var hamnar virket? Sågas, kokas eller bränns? Sågverken säger att de inte vill ha barkborretimmer men samtidigt så säger de att granmarknaden har kollapsat pga barkborreangrepp.

Användarvisningsbild

Re: 10 miljoner kubikmeter skog skadat av barkborre 2019

hlb  
#594589 Beror väl på att många river ner hela backen, om de ser enstaka angripna träd. Backen var kanske ändå för gammal, men det hade inte blivit av att slutavverka.

Användarvisningsbild

Re: 10 miljoner kubikmeter skog skadat av barkborre 2019

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594597 Det är nog som hlb skrev. Ser man skador i ett moget bestånd så vill man nog rädda det friska virket genom att avverka allt och förekomma barkborre. Vi vet ju inte var detta slutar och efter att ha sett skador nere i Europa så är det lätt att måla fan på väggen.
Bifogar en bild jag tog i norra Tyskland sommaren 2019

Användarvisningsbild

Re: 10 miljoner kubikmeter skog skadat av barkborre 2019

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594601 Utan jämförelser i övrigt men jag har ganska nyligen fått rådet att avverka all gran jag har på marken. Bättre förekomma än förekommas är inställningen. Så efter denna vinter så har jag inga fullvuxna granar kvar på min mark.
Rådet har förstås en koppling till att jag är omgiven på 3 sidor av naturreservat som sköts enligt den väldigt begåvade metoden "Fri utveckling". Billigt och massor med granar som ligger, varje år nya.

Användarvisningsbild

Re: 10 miljoner kubikmeter skog skadat av barkborre 2019

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594602 Jag lider med dig. Måste kännas maktlöst.

Avatar Fallback

Re: 10 miljoner kubikmeter skog skadat av barkborre 2019

80-90  
#594603
Uvskogen skrev:Utan jämförelser i övrigt men jag har ganska nyligen fått rådet att avverka all gran jag har på marken. Bättre förekomma än förekommas är inställningen. Så efter denna vinter så har jag inga fullvuxna granar kvar på min mark.
Rådet har förstås en koppling till att jag är omgiven på 3 sidor av naturreservat som sköts enligt den väldigt begåvade metoden "Fri utveckling". Billigt och massor med granar som ligger, varje år nya.

Sånt är förjävligt!!! Lider med dej

Användarvisningsbild

Re: 10 miljoner kubikmeter skog skadat av barkborre 2019

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594611 Än så länge så är vi som tur var ganska förskonade från borren. Men det blir fler och fler lokala angrepp varje år. Tänk de i Småland som har reservat som granne, snacka om tröstlöst.

Avatar Fallback

Re: 10 miljoner kubikmeter skog skadat av barkborre 2019

Värmlänning  
#594633
Uvskogen skrev:Utan jämförelser i övrigt men jag har ganska nyligen fått rådet att avverka all gran jag har på marken. Bättre förekomma än förekommas är inställningen. Så efter denna vinter så har jag inga fullvuxna granar kvar på min mark.
Rådet har förstås en koppling till att jag är omgiven på 3 sidor av naturreservat som sköts enligt den väldigt begåvade metoden "Fri utveckling". Billigt och massor med granar som ligger, varje år nya.

Med sådana grannar ställer du om till tall, löv och lärk? Gran verkar ju helt lönlöst med de förutsättningarna?

Användarvisningsbild

Re: 10 miljoner kubikmeter skog skadat av barkborre 2019

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594647
Värmlänning skrev:
Uvskogen skrev:Utan jämförelser i övrigt men jag har ganska nyligen fått rådet att avverka all gran jag har på marken. Bättre förekomma än förekommas är inställningen. Så efter denna vinter så har jag inga fullvuxna granar kvar på min mark.
Rådet har förstås en koppling till att jag är omgiven på 3 sidor av naturreservat som sköts enligt den väldigt begåvade metoden "Fri utveckling". Billigt och massor med granar som ligger, varje år nya.

Med sådana grannar ställer du om till tall, löv och lärk? Gran verkar ju helt lönlöst med de förutsättningarna?


Just så, tall, lärk och löv, björk mest. Som tur är så är majoriteten av marken lämpad för tall. Men lite surt är det då jag har väldigt fin granmark läng södra rået.

Användarvisningsbild

Re: 10 miljoner kubikmeter skog skadat av barkborre 2019

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594762 Var och tittade till min avverkning idag. Dom säger att blandskog är bra mot barkborre men här stämmer det inte alls.
Det som stämmer är att 100% av skogen drabbas inte för det är bara granen som drabbas och resten klarar sig

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).