Motorsåg och handhållet

Stora sågen går inte runt

16 inlägg 2864 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stora sågen går inte runt

Jonas80  
#587246 Hej,
har en Oleo Mac 980, en 80 cc. Får inte runt sågen med magnapull. Släpper man stiftet går den runt fint. Sågen har ingen decomp som uppgöljaren 981 har.

Någon som har en idé vad jag bör kolla?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stora sågen går inte runt

halvproffs  
#587272 Armmusklerna? 😉 skämt åsido, har inte en aning tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Stora sågen går inte runt

sveakatten  
#587273 Skulle det kunna bli så med fullt vevhus? :oops:

Avatar Fallback

Re: Stora sågen går inte runt

Tralsmo  
#587275 Har råkat ut för det på en moped. Vevhus fullt me bensin.
Men då sprutar det bensin åt alla håll me stiftet borta.

Användarvisningsbild

Re: Stora sågen går inte runt

Jonas80  
#587277
halvproffs skrev:Armmusklerna? 😉 skämt åsido, har inte en aning tyvärr.


Jag har dragit med både lats och rygg så kan inte var de spensliga bicepsen denna gång i alla fall. :-ss

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stora sågen går inte runt

Jonas80  
#587278
Tralsmo skrev:Har råkat ut för det på en moped. Vevhus fullt me bensin.
Men då sprutar det bensin åt alla håll me stiftet borta.


Skulle tändningen kunna blivit fel på nåt vis? Ingen soppa som sprutar ut utan stift. Vill ju tro att den decompen som kom på nästa model, är där för att lösa ett problem. Och jag tror jag har problemet, men jag vet inte vad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stora sågen går inte runt

Avslutat-02  
#587283 Låter som om sågen blir sur.
Ta och vänd den upp och ner, sedan drar du i snöret...utan stift.
Ur med luftfilter också.
Sedan i med stift gärna ett nytt och grund inställning på förgasaren. Sedan är det helst fullgas och rycka som gäller.

Dekompventilen är ett skit som skulle hjälpa folk att reducera kompen men oftast så skapar den bara problem....

Avatar Fallback

Re: Stora sågen går inte runt

Tralsmo  
#587286 Nja, tror inte på tändningen

Gör som vinterojarn säger, till å börja med . Ä den bara "normalt" sur så kan de nog ochså bli så.

Användarvisningsbild

Re: Stora sågen går inte runt

totte  
#587294 Först det som sagts, om det är fullt med bränsle i vevhuset. Om inte så är nästa att kolla startapparaten. Nu vet jag inte hur den ser ut på en OleoMac men om lagringen för linhjulet är utsliten/kvaddad eller nåt annat liknande fel så kan det gå att dra runt rätt bra utan motstånd, men när det tar emot så åker det snett och låser sig.

Användarvisningsbild

Re: Stora sågen går inte runt

Jonas80  
#587296
vinterrojarn skrev:Låter som om sågen blir sur.
Ta och vänd den upp och ner, sedan drar du i snöret...utan stift.
Ur med luftfilter också.
Sedan i med stift gärna ett nytt och grund inställning på förgasaren. Sedan är det helst fullgas och rycka som gäller.

Dekompventilen är ett skit som skulle hjälpa folk att reducera kompen men oftast så skapar den bara problem....


Den gick fint i våras, och har stått sen dess. Och nu så gick den inte runt. Så inget ryck alls har funkat, den kan väl inte surna (som en annan) på egen hand?!

Ingen avlagring på kolv. Ska kika om nåt kan satt igen avgas... Koppling/broms som inte släpper borde jag märkt utan stift.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stora sågen går inte runt

Avslutat-02  
#587297 Har varit med om att ställskruvarna ändrat läge själv under körning, inget man tänkt på men sedan så startar inte sågen helt plötsligt...

Dåligt stift som gör att gnistan blivit sämre, gör att tändning uteblir.
Även gamla menbran kan göra dessa fenomen.

Annars är tottes ide klart värt att prova.

Användarvisningsbild

Re: Stora sågen går inte runt

Jonas80  
#587300
totte skrev:Först det som sagts, om det är fullt med bränsle i vevhuset. Om inte så är nästa att kolla startapparaten. Nu vet jag inte hur den ser ut på en OleoMac men om lagringen för linhjulet är utsliten/kvaddad eller nåt annat liknande fel så kan det gå att dra runt rätt bra utan motstånd, men när det tar emot så åker det snett och låser sig.


Där sa du nåt. Det ska jag kolla. Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stora sågen går inte runt

Jonas80  
#587302
vinterrojarn skrev:Har varit med om att ställskruvarna ändrat läge själv under körning, inget man tänkt på men sedan så startar inte sågen helt plötsligt...

Dåligt stift som gör att gnistan blivit sämre, gör att tändning uteblir.
Även gamla menbran kan göra dessa fenomen.

Annars är tottes ide klart värt att prova.


Jag har tre sågar. Alla är gamla (90-talet), men inte så särskilt slitna. En liten Stihl, en Sachs på 55 cc och sen den här. Den här har väl varit problembarnet ska erkännas. Har haft problemet med ställskruvar under körning förr, men löst det.

Men skulle ett gammalt membran göra att det känns som sågen skurit när tändstiftet är i? Gnista är kollad. Nytt stift provade jag med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stora sågen går inte runt

Avslutat-02  
#587303 Om den trycker på axeln så att nålen är öppen, då flödar den cylindern full.

Det är svårt att veta förens man har skruvat...

Men det låter mer som tottes tanke...
Lätt att prova,,, ta en nyckel och prova snurra på svänghjulet om det går så ta en skruvdragare och prova att starta med den.
Genom att snurra på svänghjulet, men det är lite farligt för handleden...

Användarvisningsbild

Re: Stora sågen går inte runt

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587309 Det kan va nåt strul på svänghjulssidan.
Nåt som inte ska vara där eller nåt som stoppar nånting..

Det krävs inte mycket vätska för det ska stoppa.
Olja, vatten bränsle... de ger samma effekt för de komprimeras inte så lätt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).