Föryngring

Bar eller täckrot gran?

36 inlägg 17286 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

80-90  
#587220
Skogstinsen skrev:Lånar tråden lite. Jag skulle behöva få tag på barrot plantor, finns det att få tag på nu? Jag köper de som finns även om det bara skulle vara 10st. Jag bor i Värmland men dhl/Schenker finns ju.

Ta kontakt med arko skog ! Tror de kan hjälpa dej

Arevo
Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

axwell  
#587223
Skogstinsen skrev:Lånar tråden lite. Jag skulle behöva få tag på barrot plantor, finns det att få tag på nu? Jag köper de som finns även om det bara skulle vara 10st. Jag bor i Värmland men dhl/Schenker finns ju.

Har du försökt med Europas största plantskola Bogrundet i Timrå ?

Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

Skogstinsen  
#587225 Dom hade inga barrot utan bara täckrot. Sedan hade dom bara för Sundsvall och norrut i proveniens.

Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

mikael_s  
#660618
mikael_s skrev:Jag har en jämförelse på gång med grannen. På deras sida rågången markberedde de och planterade täckrot, på vår sida satte jag plugg+1 rakt i grönriset. Vad jag kan se nu efter vintern verkar det som rådjuren varit på grannens små plantor mer än mina. Ingen av oss behandlade med viltskydd. Blir intressant att se om 10 år om det är någon skillnad.

Lite återkoppling här då. Det har inte gått 10 år, men väl 6 sedan dessa planterades. Mitt till vänster och grannens till höger.

1597062871_57442d6f-c069-4fb0-b69b-ea5897617fb8.jpeg


Ganska likt nu men generellt är mina fortfarande lite högre och kraftigare, nära en meter i snitt vill jag tro. Och väldigt låg avgång, en handfull plantor bara.

Så båda metoderna har fungerat, men med väsentligt högre arbetsinsats hos grannen.

Jag satte alltså ganska stora barrot rätt i grönriset, våren -14 direkt efter avverkning. Lite mer jobb än att plantera pluggplantor med rör. Har röjt löv en gång.

Grannen skotade bort grot och markberedde hösten före plantering. Planterade pluggplantor någon månad före mig. De betades en del första vintern. Sedan dess har de sprutats mot vilt två höstar och lövsanerats två gånger.

Så i detta fall kan man inte säga att mycket var vunnet med markberedning etc. Fast jag ju fick jobba lite hårdare vid plantering med de större plantorna.

Våren 2016 satte jag istället små pluggplantor direkt i grönriset på liknande mark. De hade det lite tufft under sommaren -18 men nu ser det ut att ha tagit sig bra. Men flera är märkligt ljusa?

1597064118_b25d3b7a-9628-42c9-8964-7775693e6c0c.jpeg


1597064120_c1505450-3363-42ee-961b-5e46cf889e05.jpeg

Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#660629 Sätter nog helst barrot på mitt. Satte 300 ifjol och 1050 i år på ett 0,7 ha hygge. Borde gjort det redan -16, men sjukdom kan ställa till lite.

Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

jannee  
#660656 Mycket avgörs säkert på hur mycken tid man har tillgänglig och hur många plantor man ska sätta.
Gäller det det 5 eller 10 ha man har att plantera är för mig lätt att avgöra vilken typ man ska nyttja.
När det sedan gäller eventuell hjälpplantering är nog plugg eller barrot att fördra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).