Skogsmiljö och Trädlära

Vad är en Fin Skog?

21 inlägg 5104 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är en Fin Skog?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586471 Får relativt ofta förfrågningar från privatpersoner med ett mindre innehav av skogsmark. Typiskt 0-2 Ha med blandskog, dominerat av gran. Marken är ofta tidigare åkermark och ligger i anslutning till bostad eller relativt nära.
Genomgående är att de lyfter fram två saker, dels att de inte är produktionsinriktade, men framförallt att de "vill ha en fin skog".
Har haft flera bra och givande samtal kring detta. Så tänkte mig att det kanske kan vara intressant för forumet. Vad är en Fin Skog?
Frågan ställd med förutsättningen att produktionsperspektivet är ointressant.

För att sparka igång diskussionen så börjar jag med ett exempel som bygger på en mix av samtal jag haft.

Marken är på 1 Ha, gammal odlingsmark i Dalarna.
Dominerat av gran 40-50 år men inslag av ett antal rejält grova granar och fåtal grov tall.
En blötstråk med rikligt med löv, mest björk går tvärs igenom området. Marken gränsar på ena sidan mot ett mindre vattendrag där ägarna önskar få till en båtplats för mindre båt. Väg ner till vattendraget saknas idag. Vidare önskemål är att skogen ska bli någonting för deras barn att växa upp i och utvecklas av.
Nuläget är att skogen inte är skött på något sätt de senaste 15 åren. Rikligt med lövsly och bäverfällda träd på marken.
Vad tycker du man ska göra för att det ska bli en "Fin Skog"?



   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är en Fin Skog?

ÅsaNisse  
#586473 Hur långt är ett snöre?
Det är som ett konstverk. Skönheten sitter i betraktarens ögon.
Jag hade nog börjat med röjsåg och sen tagit de övergrova granarna samt bäverträden. En gallring så det släpper ned lite ljus 🔅 så kanske det blir fint i mina ögon.

Avatar Fallback

Re: Vad är en Fin Skog?

isteskog  
#586477 Säger som ÅsaNisse. Skulle spara de grova tallarna dessutom. Och vara rädd om björkarna i blötstråket. 🌲

Användarvisningsbild

Re: Vad är en Fin Skog?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586488 Kanske någon grov gran för det är spännande göra koja under en sån?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är en Fin Skog?

halvproffs  
#586493 Dela in området i flera rutor så det blir en mosaik av olika trädtyper. Tex ett litet område med mest björk så får du en vitsippsbacke.
Ett mindre område med tätare granskog med som du säger grövre gran som det kanske blir kantareller i.
Glesa ut rejält ner mot sjön och spara grova tallar om det finns. Mest för utsiktens skull.
Man skulle ju blivit konsult så att man fått rejält betalt😎

Användarvisningsbild

Re: Vad är en Fin Skog?

svampbob  
#586496 Jag förmodar att kunden ser framför sig en ljus och luftig skog eller snarare en hagmark. Problemet är att om du går in röjer och gallrar så kommer det att bli ännu mera uppslag av lövsly inom ett par år om inte ägarna varje år går över området med röjsåg.

Passa också på att rensa upp dikena i det fuktiga området det gör underverk.
Senast redigerad av svampbob tor 12 sep 2019, 16:16, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vad är en Fin Skog?

Bengt Granberg  
#586502 Gles tallskog 30 år sen gallring som gåts över med röjsågen med jämna mellanrum långt sikthåll lite löv mot vatten eller diken om det finns

Avatar Fallback

Re: Vad är en Fin Skog?

Tralsmo  
#586519 d
Bengt Granberg skrev:Gles tallskog 30 år sen gallring som gåts över med röjsågen med jämna mellanrum långt sikthåll lite löv mot vatten eller diken om det finns


Föredrar nog detta.

Bort med all gran, bortsett från uvskogens åsikt om nån grov kojgran. Förutsatt att den har möjlighet att stå kvar förståss, vilket dom oftast har.

I blöthålet, prioritera alla trädslag utom björk, givetvis om det finns annars får det bli björk.
Glesa allt ordentligt, prioritera grov tall å gärna sån som ä opruduktionsträd.

Själv föredrar jag tall i alla lägen, björk i produktionsförband liknar ja me gran. Estetiskt fult.
Gallrad granskog å gallrat tallskog ä det ja tycker om.

I närheten av gårdscentra så föredrar ja löv i glest förband, kan va björk men även annat.

Användarvisningsbild

Re: Vad är en Fin Skog?

Lars Lundqvist SLU  
#586527
Uvskogen skrev:Vidare önskemål är att skogen ska bli någonting för deras barn att växa upp i och utvecklas av.

Vuxna gillar oftast "pelarsalar" med god sikt, och blandskog, men barn vill ofta ha tätningar där de kan bygga kojor och bryta grenar som behövs när de leker.

Så en mosaik som halvproffs föreslog är nog bra. Det finns dessutom studier som visar att småskalig variation underlättar orientering och uppfattning om tid och rum.

Avatar Fallback

Re: Vad är en Fin Skog?

LesterCGarreth  
#586619 Jag är vanligtvis en granhatare, men jag tycker att riktigt fina skogar är gammal granskog utan någon större undervegetation mer än mossa och då rikligt av mossa. Det är riktig John Bauer skog i mina ögon. Bodde bredvid en sån skog när jag var barn där det även var en bäverdamm bredvid och man hade riskojor lite här och där. Höggs dock ner, fast där är det nu en rätt fin självföryngrad lövskog nu. Min moder högg ner en granskog häromåret som även den var en fin trollskog, tycker det blev fint efteråt också när det blev lite bättre utsikt vid jaktstugan efteråt.

Annars föredrar jag mer löv i hagmark men då är det väl inte en riktig skog kanske. Tycker även det kan vara fint med ”albröt”/blandad lövskog längs med stora vattendrag. Det fulaste däremot är sterila granplantager, har lite sånt själv och det lär bli detsamma igen efter avverknigen också....

Användarvisningsbild

Re: Vad är en Fin Skog?

Göt  
#586649 Skogen efter riks 70 mellan Rättvik och Mora, mager skogsmark med fin välgallrad tallskog :d

Avatar Fallback

Re: Vad är en Fin Skog?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586650 Här runtomkring är 40/50-årig granskog med grön mossa men utan bärris under inte alls dumt. Bra sikt, lättlöpt. :)

Användarvisningsbild

Re: Vad är en Fin Skog?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587187 Många bra tankar här! Ska försöka komma ihåg att uppdatera i takt med att jag träffar kunder. När as har jag fått en kund som vill "göra fint" på sin skogstomt i en fäbod. :smile:
Arboristen jag samarbetar med har också tillfört ett tett nytt tänk hos mig. Ibland behöver man inte såga ner, man kan ta lite grenar bara så kan det ge en helt ny upplevelse.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är en Fin Skog?

Camaro1969  
#587190 ståtliga pelarsalar

Användarvisningsbild

Re: Vad är en Fin Skog?

Bax  
#587193 För mig är det en såpass gles skog att jag kan gå i den utan att ha grenar strykande uppefter kläderna.
Där ska heller inte vara småstubbar och liggande träd att behöva kliva över.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).