Föryngring

Trähägn

16 inlägg 4411 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trähägn

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586865 Tänkte lägga upp lite bilder på ett trähägn som jag håller på att bygga , blir cirka 680m när jag är klar.
Innan för ska det bli en ädellövs plantering på strax över 2 Ha, ek,fågelbär och lönn.
$matches[2]
$matches[2]


Anledningen av valet av trähägn istället för nät är framför allt att jag har mycket sten i marken och svårt att få ner stolpar.
$matches[2]
$matches[2]


En annan fördel är att det är lätt att bygga förbi hinder istället för att flytta på dom som man måste göra med nät.
$matches[2]


Tänkte först att jag skulle bygga hägnet i sektioner och köra ut dom med griplastaren, men eftersom jag jobbar själv blev det för tungt och otympligt så jag bygger det i lösvirke i stället.

Börjar med att montera en bit med stående stolpar och den översta liggande brädan.
$matches[2]
$matches[2]


Efter det hänger jag på 2 brädor som jag har skruvat i skruvar på dom olika höjder jag vill ha dom liggande bräderna på, sen är det bara att lägga dit bräderna och skjuta fast
Sen fortsätter man på samma sätt med nästa sektion.
1568502546_20190831_150550.jpg




   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Trähägn

Hanatorp  
#586867 Intressant att du har samma ädellövträd som jag i mitt hägn, men ungefär dubbelt så stort. Jag gratulerar dig och hoppas du lyckas jl . Var i Sverige håller du hus?

Avatar Fallback

Re: Trähägn

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586868
Hanatorp skrev:Intressant att du har samma ädellövträd som jag i mitt hägn, men ungefär dubbelt så stort. Jag gratulerar dig och hoppas du lyckas jl . Var i Sverige håller du hus?

Befinner mig i nordvästra Skåne, roligt att prova på lite mer udda trädslag ( lönn och fågelbär ) och ha eken som ett litet mer säker kort.
Hur gammal är din plantering och hur har plantorna klarat sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trähägn

Hanatorp  
#586869 Eken är suverän! Den är jämnast och avgången är minimal. Du bor ju riktigt bra för ädellöv i Nordvästra Skåne. Jag håller till i Marks härad i södra Västergötland.

Avatar Fallback

Re: Trähägn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586982 Tryckimpregnerat?

Kostnad per meter ca?

Avatar Fallback

Re: Trähägn

Palakangas  
#586985 Nu tror jag mig veta en ohägnad man som blir grön av avund när du byggde själv.

Avatar Fallback

Re: Trähägn

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587054
Mangan skrev:Tryckimpregnerat?

Kostnad per meter ca?


Använder inget tryckimpregnerat, har furu till dom flesta stående stolparna (2" * 3.
Till dom liggande brädorna använder jag 1*3 tums brädor och till snedsträvor använder jag gles 28*70.
Svårt att säga en exakt kostnad per meter då det varierar en hel del beroende på terräng, men om jag inte räknar med där det varit som värst bygger man ungefär 2.8 sektioner i timmen.
Det tar ungefär lika lång tid att bygga en 3m sektion som en 4,2m så längre brädor är att föredra om marken är jämn.
Där går åt 10 liggande 3tums brädor , 6,25m 2*3 tums reglar per sektion och 3m 28*70 per sektion.
Till det tillkommer det cirka 30 spik per sektion
Så priset per meter beror ju på vad man sätter sin egen timpeng till, vad man kan köpa virket för och hur långa sektioner man använder.
Om man tar som exempel 3,6m sektion och sätter sin lön till 350kr/tim och köper 1*3" för 4kr/m 28*70 4kr/m 2*3" 6kr/m och spiken 20öre st blir meter kostnaden ungefär 130kr/m.
Bygger man det i sektioner där hemma och är några stycken som kör ut och monterar det kan man nog komma ner i runt 100kr/m.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trähägn

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587056 Räknade nog fel på exemplet borde bli runt 90kr/m.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trähägn

Göt  
#587104 snyggt men var det inte avancerat med sågat virke

Användarvisningsbild

Re: Trähägn

Göt  
#587105 Bara som ett tips, googla på Fallsbjörken Leksand. Granslanor och granstolpar har man runt ett sambete från början nu har man en del tryckimpregnerade stolpar i backen har funnits sen 1920-30 talet, fast med väldigt mycket underhåll naturligtvis försökte att länka en bild men gick inte så bra






























Feedback

Avatar Fallback

Re: Trähägn

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587177
Göt skrev:snyggt men var det inte avancerat med sågat virke


Hade varit snyggt med ett hägn av granslanor, men skulle nog haft svårt att få fram så många slanor har gått åt över 8000 löpmeter virke.
Dessutom har skogsstyrelsen vissa krav på hur hägnet ska vara utformat för att man ska få bidrag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trähägn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828285 Hur har hägnet fungerat sedan 2019? Gått sönder, ruttnat?

Avatar Fallback

Re: Trähägn

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828391 Det fungerar bra, ska leta upp lite bilder och återkomma med ett lite utförligare svar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trähägn

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828601 Då har jag hittat lite bilder.
Här är en bild på när det är färdigt och planterat samt en på hur det såg ut på samma plats i somras.
$matches[2]

$matches[2]

Hägnet har fungerat över förväntat med undantag för ett par små missöden.
Missöden som jag nog inte kan skylla hägnet för.
Hade lite mycket att göra när jag byggde så det gick snabbt, min tanke var att lite senare komma dit och staga upp hägnet lite bättre. Tyvärr stannade upstagningen vid en tanke, så vid nästa stora storm la sig två stora bitar ner.
Var i och för sig inte så svårt att reparera, drog försiktigt med gripen och satte en sträva och flyttade mig på det sättet längst hägnet och höjde det bit för bit till sitt tidigare läge.
$matches[2]

Lite förargligt var det att skogsstyrelsen kom och inspekterade hägnet precis när det hade trillat i stormen och när han var på återbesök för att kola reparationen ringde han mig. Han tyckte i och för sig hägnet såg väldigt fint ut men vitsen med det är ju att stänga ute djuren menade han. Hade lyckats stänga in 3 st rådjur som gick där i godan ro och åt av ädellövet.

En som jag tycker stor fördel med trähängn är om något träd trillar över det.
Små träd håller det rätt så bra för.
$matches[2]

Och lite större träd slår oftast bara sönder en sektion,och är rätt lätt att reparera. I motsats till vad man hör av dom som har näthängn och vad jag hört tycker det kan vara ett litet helsike att få spänn på det igen.
$matches[2]

1705956169_img_20240122_153439.jpg

1705958050_img_20240122_153018.jpg

För övrigt håller det fortfarande bra och har inte börjat ruttna i någon större omfattning utan skal nog kunna fylla sin funktion så länge det behövs.

   TS
Avatar Fallback

Re: Trähägn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#828607 Ser trevligt ut, du har haft lite otur med vindfälle ser det ut som.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).