Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Antiklimaxdag med Skogsstyrelsen om hyggesfritt

29 inlägg 14538 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Antiklimaxdag med Skogsstyrelsen om hyggesfritt

Torbjörn Johnsen  
#584400 Skogsstyrelsen arrangerade en kurs om hyggesfritt skogsbruk idag utanför Göteborg. Det verkade som ett intressant ämne tyckte jag och anmälde mig via deras sajt i början av augusti. I går em plingade det till en kalenderpåminnelse i min mobil om att det snart var dags och jag gick in i bekräftelsen jag fick per mail när jag bokade för att se vart jag skulle styra kosan.

I bekräftelsen stod det "Plats: Lindome/Sandsjöbacka" vilket kändes lite oprecist men jag tänkte att jag hittar bättre info på Skogsstyrelsens sajt på morgonen när jag åker dit. Jag skickade dock ett mail på kvällen till kontaktpersonen i bekräftelsen, med en fråga om var vi skulle träffas. (har inte fått något svar ännu...)

Så i morse sökte jag upp Sandsjöbacka på Google maps och hittade då två motorvägsrastplatser utefter E6:an med tillhörande naturreservatsentréer så jag ställde kosan till den västliga av dessa. Jag sökte även på Skogsstyrelsens sajt men där var den här kursdagen om hyggesfritt redan bortplockad. Det syntes lite info i en cachad version på google men när jag klickade på länken till Skogsstyrelsens sajt var sidan borta. Jag kunde dock hitta en länk till en position i den cachade versionen. Kopierade och klistrade in denna länk i webbläsaren men det var en död goo.gl länk så där fanns inget att hämta heller.

Jag kom fram till första motorvägsrastplatsen och naturreservatet vid "Sandsjöbacka västra" ett par minuter innan utsatt tid, kl. 10.00. Där fanns ingenting. Körde istället vidare på motorvägen, vände och åkte upp till rastplatsen "Sandsjöbacka östra" som låg mitt emot. Ingenting där heller, varken vid macken eller parkeringen till naturreservatet.

Allt mer frustrerad började jag nu ringa till Skogsstyrelsen. Jag googlade upp tel.numret till personen som stod som kontaktperson för kursdagen. Ringde och det gick fram signaler men inget svar. Lämnade ett meddelande. Skickade även ett sms.

Letade istället upp numret till Skogsstyrelsens Göteborgskontor. Numret var inte i bruk längre utan jag hänvisades till växeln i Jönköping. Ringde växeln i Jönköping som försökte koppla mig till någon som svarade i Göteborg. Efter en ganska lång stund svarade en trevlig kille som inte visste något om den här kursdagen (han jobbade med uppdragsverksamheten) men som gärna ville hjälpa mig. Han kollade på datorn men konstaterade som jag att sidan om kursen redan var släckt. Sedan gick han en runda i korridorerna och hittade till slut två personer att fråga varav ingen visste något om kursen.

Till slut hittade han ett tel.nr till ytterligare en person som "borde vara inblandad". Jag ringde detta nummer. Signaler gick fram, ingen svarade. Jag lämnade meddelande och skickade även ett sms.

Kollade sms och mail men hade inte fått något svar från den andra kontaktpersonen. Fortsatte att leta på Google maps och hittade en annan "Sandsjöbacka parkering" intill Sandsjön och ett naturreservat. Åkte dit och kollade men inget där heller. Körde sedan, både sur och förbannad, tillbaka, vidare över Lindome och söderut för att se om det fanns nån väg eller skylt till något "Sandsjöbacka" eller "Skogsstyrelsen". Ingenting!

Det vara bara att vända och åka hem till Jönköping igen efter en och en halv timmes letande. Sur och irriterad över hur en myndighet kan hantera kommunikation. OK, jag skulle kanske ha påbörjat min planering ett par dar tidigare och då kontaktat Skogsstyrelsen så att de fick några arbetsdagar på sig att svara, men eftersom min grad av (kort) framförhållning inför ett arrangemang inte är unik, tycker jag ändå att det finns ett antal stora brister i myndighetens agerande:

1. Det borde ha varit med en precis platsangivelse i bekräftelsen som kom per mail. Gärna också en länk till mer info totalt sett.

2. Varför släcka ner och ta bort sidan om arrangemanget på morgonen (kl. 00.01?) samma dag som det genomförs? Ofta använder man ju ett arrangemangs sajt för att få info om program, hållpunkter och annat praktiskt.

3. Kommunikationsdiciplin! Svara i telefon (växeln i Jönköping höll på ganska länge innan de hittade någon på kontoret i Göteborg). Och det borde ju även gå att svara på mail och SMS.

Så, tyvärr har jag inget mer att komma med när det gäller Hyggesfritt. Det hade varit intressant att vara med men nu brände jag drygt fem timmar och 34 mils bilåkande i onödan. Men nu har jag i alla fall fått kräkas ur mig min frustration här :((

Om det är någon här som var med på dagen så får ni gärna skriva lite om vad som avhandlades och om era intryck. Och jag skulle ge ett kungarike för att få reda på vart den arrangerades någonstans!!!



   TS
Avatar Fallback

Re: Antiklimaxdag med Skogsstyrelsen om hyggesfritt

isteskog  
#584402 Mycket märkligt beteende av Skogsstyrelsen? 🙃

Användarvisningsbild

Re: Antiklimaxdag med Skogsstyrelsen om hyggesfritt

Skogsvaktaren  
#584411 Häpnadsväckande hur våra skattepengar förslösas... =))

Användarvisningsbild

Re: Antiklimaxdag med Skogsstyrelsen om hyggesfritt

Vardon  
#584427 Det är öppenheten som herman pratar om sen att det blev väl öppet var det var för dig är tråkigt.

Skicka ett formellt klagomål till myndigheten och kräv förklaring och kompensation

Avatar Fallback

Re: Antiklimaxdag med Skogsstyrelsen om hyggesfritt

Bosse1  
Avatar Fallback

Re: Antiklimaxdag med Skogsstyrelsen om hyggesfritt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584431 Surt! Sandsjöbacka är stort...

Finns några riktigt fina orienteringskartor i området. 🙂

Användarvisningsbild

Re: Antiklimaxdag med Skogsstyrelsen om hyggesfritt

Torbjörn Johnsen  
#584432
Bosse1 skrev:https://goo.gl/maps/Z1XfzTj8oyE7R6yo9

Kungarike check :d :wink:


Vart hittade du den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Antiklimaxdag med Skogsstyrelsen om hyggesfritt

Bosse1  
#584437
Torbjörn Johnsen skrev:
Bosse1 skrev:https://goo.gl/maps/Z1XfzTj8oyE7R6yo9

Kungarike check :d :wink:


Vart hittade du den?


Googlade bara "skogsstyrelsen" "Lindome/Sandsjöbacka". Måste ju hjälpa styrelsen förengångskull :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Antiklimaxdag med Skogsstyrelsen om hyggesfritt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584449 Mer info. :D

http://webcache.googleusercontent.com/s ... =1&vwsrc=0

(scrolla ner)

Avatar Fallback

Re: Antiklimaxdag med Skogsstyrelsen om hyggesfritt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584483 De kanske skäms för att de håller på med sånt? De vill nog inte men regeringen genom MP tvingar dem.

Användarvisningsbild

Re: Antiklimaxdag med Skogsstyrelsen om hyggesfritt

p till p  
#586441 Det vore även intressant att se deras föregående blädningar de gjorde en i andra ändan av Lindome för fem sex år sedan

Användarvisningsbild

Re: Antiklimaxdag med Skogsstyrelsen om hyggesfritt

Torbjörn Johnsen  
#586447 Skogsstyrelsen mailade och bad om ursäkt för att de inte hade med nån platsangivelse i bekräftelsen och att eventet tagits bort från sajten innan genomförande. Bättre lycka nästa gång!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Antiklimaxdag med Skogsstyrelsen om hyggesfritt

Lillesves  
#586461
p till p skrev:Det vore även intressant att se deras föregående blädningar de gjorde en i andra ändan av Lindome för fem sex år sedan


Vet du vart de gjorde det? Jag bor i Lindome så jag skulle kunna åka dit och titta och kanske ta några bilder.

Användarvisningsbild

Re: Antiklimaxdag med Skogsstyrelsen om hyggesfritt

Torbjörn Johnsen  
#586467 Här finns position en bit upp i tråden: Bosse1 - Antiklimaxdag med Skogsstyrelsen om hyggesfritt

Skulle vara intressant :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Antiklimaxdag med Skogsstyrelsen om hyggesfritt

Anders_H  
#586479 Hej.

Jag var där och lyssnade. Här var vi: https://kartor.eniro.se/m/9VegF

Fastigheten som ingår i Sandsjöbacka naturreservat sköts av ett äldre par självverksamma skogsägare. Deras "hyggesfria" ingrepp gick ut på att avverka ytor upp till 0,5 ha (ej anmälningspliktiga) där granskogen riskerade att bli övergrov (>70 cm). På ytorna (eg. små hyggen) som avverkades under vintern 18/19 var planen självföryngring alt. plantering med och utan markberedning (olika markförhållanden på ytorna). De bestånd som avverkades var oskiktade fullslutna granbestånd, SI ~G30 med ett visst inslag av tall. Motormanuell avverkning, enklare processor/stegmatare, utkört med skogstraktor med huggarvagn och järnoxe. Virket köpte Södra och gick till Värö (grantimmer, talltimmer, massaved) lite ved behöll de själva. Och det var som i rubriken angetts, Skogsstyrelsen som var arrangör...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).