Jakt och Fiske

Dumpade änder från bolagsjakt i Dalsland

10 inlägg 3119 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dumpade änder från bolagsjakt i Dalsland

Torbjörn Johnsen  
#586364 SVT Väst och flera jakttidningar skriver om makabra fynd i Dalslandsskogen. En skogsflanerande miljöpartist har enligt mediauppgifterna hittat hundratals döda änder som dumpats i skogen efter jakt. Änderna ska ha fraktas dit i kartonger för att sedan skjutas av jägare under någon form av jakt. Det finns även uppgifter om att änderna skulle vara vingklippta. Jaktmarken hör till ett mindre skogsbolag som ägs av en stor känd mediakoncern i Stockholm.

Är det här vanligt förekommande i Sverige att man sätter ut stora mängder gräsänder för att sedan "jaga" dem?

Oavsett vad som är vettigt eller ej när det gäller att föda upp fåglar för jakt så är det ju inte så smart tänkt att dumpa en massa döda änder i skogen.

Här finns mer information om händelsen i Jaktjournalen och SVT Väst.



   TS
Avatar Fallback

Re: Dumpade änder från bolagsjakt i Dalsland

isteskog  
#586365 Tar man inte reda på det man jagar? Iaf om det är ätbart ..... 😱

Användarvisningsbild

Re: Dumpade änder från bolagsjakt i Dalsland

Torbjörn Johnsen  
#586367 Killen från skogsbolaget skyller på en trasig kyl men steget till att dumpa högvis med fågelkadaver i skogen känns ju ändå rätt stort...

   TS
Avatar Fallback

Re: Dumpade änder från bolagsjakt i Dalsland

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586368 Bonnier gissar jag på, fullt förståligt isåfall...

Avatar Fallback

Re: Dumpade änder från bolagsjakt i Dalsland

isteskog  
#586372 Får man dumpa skjutet vilt så där? 🙃

Användarvisningsbild

Re: Dumpade änder från bolagsjakt i Dalsland

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#586374
isteskog skrev:Tar man inte reda på det man jagar? Iaf om det är ätbart ..... 😱


Det var ju det första man fick lära sig med jakt. Att man ska ta reda på det man skjuter. :smile:

Avatar Fallback

Re: Dumpade änder från bolagsjakt i Dalsland

tallen100  
#586376 Bedrövligt, det är sån där idioti som ger "riktiga" jägare dåligt ryckte 👎

Användarvisningsbild

Re: Dumpade änder från bolagsjakt i Dalsland

Pannben  
#586379
Torbjörn Johnsen skrev:SVT Väst och flera jakttidningar skriver om makabra fynd i Dalslandsskogen. En skogsflanerande miljöpartist har enligt mediauppgifterna hittat hundratals döda änder som dumpats i skogen efter jakt. Änderna ska ha fraktas dit i kartonger för att sedan skjutas av jägare under någon form av jakt. Det finns även uppgifter om att änderna skulle vara vingklippta. Jaktmarken hör till ett mindre skogsbolag som ägs av en stor känd mediakoncern i Stockholm.

Är det här vanligt förekommande i Sverige att man sätter ut stora mängder gräsänder för att sedan "jaga" dem?

Oavsett vad som är vettigt eller ej när det gäller att föda upp fåglar för jakt så är det ju inte så smart tänkt att dumpa en massa döda änder i skogen.

Här finns mer information om händelsen i Jaktjournalen och SVT Väst.


Det är inte helt ovanligt med att sätta ut gräsänder för jakt. Jag gränsar till ett gods som sätter ut i runda slängar 10-12 tusen årligen. De säljer även betydande mängder ällingar för utsättning.

Det verkar dock vara mindre känt även bland smittskyddsmyndigheter. Gräsänder klassas inte ens som hägnat vilt smittskyddsmässigt. Jag var för några år sedan i kontakt med Jordbruksverket när det upptäckts salmonella bland ällingarna. Efter ett tag i samtalet utbrister byråkraten i andra änden telefonlinjen "Vad har man gräsänder till?" Jag svarade jakt och kropparna går till restaurang. Med ett förvånat tonläge säger personen "Oj, ja grattis då!". Våtmarkerna som ällingarna släpps ut i gränsar mestadels till betesmarker. Lite nervöst att se alla nöt beta då men ingen salmonella upptäcktes på dem vid slakt vad jag vet om🙈🙈.

Min högst personliga åsikt är att det är en avart av jakt. Det är ett stort antal änder i de sjöarna/dammarna och de utfodras med stora mängder spannmål. Jakten går till så att änderna skräms upp på flykt i luften och när de börjar cirkla runt sin "trygga" hemdamm för att gå ner igen skjuts det mot dem. Det brukar låta som hemvärnsövningar.

Användarvisningsbild

Re: Dumpade änder från bolagsjakt i Dalsland

ananders  
#586384
Pannben skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:SVT Väst och flera jakttidningar skriver om makabra fynd i Dalslandsskogen. En skogsflanerande miljöpartist har enligt mediauppgifterna hittat hundratals döda änder som dumpats i skogen efter jakt. Änderna ska ha fraktas dit i kartonger för att sedan skjutas av jägare under någon form av jakt. Det finns även uppgifter om att änderna skulle vara vingklippta. Jaktmarken hör till ett mindre skogsbolag som ägs av en stor känd mediakoncern i Stockholm.

Är det här vanligt förekommande i Sverige att man sätter ut stora mängder gräsänder för att sedan "jaga" dem?

Oavsett vad som är vettigt eller ej när det gäller att föda upp fåglar för jakt så är det ju inte så smart tänkt att dumpa en massa döda änder i skogen.

Här finns mer information om händelsen i Jaktjournalen och SVT Väst.


Det är inte helt ovanligt med att sätta ut gräsänder för jakt. Jag gränsar till ett gods som sätter ut i runda slängar 10-12 tusen årligen. De säljer även betydande mängder ällingar för utsättning.

Det verkar dock vara mindre känt även bland smittskyddsmyndigheter. Gräsänder klassas inte ens som hägnat vilt smittskyddsmässigt. Jag var för några år sedan i kontakt med Jordbruksverket när det upptäckts salmonella bland ällingarna. Efter ett tag i samtalet utbrister byråkraten i andra änden telefonlinjen "Vad har man gräsänder till?" Jag svarade jakt och kropparna går till restaurang. Med ett förvånat tonläge säger personen "Oj, ja grattis då!". Våtmarkerna som ällingarna släpps ut i gränsar mestadels till betesmarker. Lite nervöst att se alla nöt beta då men ingen salmonella upptäcktes på dem vid slakt vad jag vet om🙈🙈.

Min högst personliga åsikt är att det är en avart av jakt. Det är ett stort antal änder i de sjöarna/dammarna och de utfodras med stora mängder spannmål. Jakten går till så att änderna skräms upp på flykt i luften och när de börjar cirkla runt sin "trygga" hemdamm för att gå ner igen skjuts det mot dem. Det brukar låta som hemvärnsövningar.


Har också en stor uppfödare av fasaner, rapphöns och änder i närheten, tror han föder upp runt 30.000 fåglar per år totalt.
Det är en faslig cirkus där vart år när vi tröskar så att inga fåglar kommer in i tröskan. :lol:

Håller med Pannben om att den fågeljakt som bedrivs på detta vis inte är jakt, och den är väl utbredd på gods och herresäten, nästan helig.

Avatar Fallback

Re: Dumpade änder från bolagsjakt i Dalsland

Amatörhuggare 62  
#586401 Bedrövligt!!!

Sånt här förstör,för vanliga jägare.
Ger ju fel signaler.
Usch!!!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).