Arbetskläder för skogen

Tips på bra huggarkängor

323 inlägg 201970 visningar 55 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#573005
r93 skrev:Det är dags för nya kängor, har haft sthils comfort i MÅNGA år nu och har varit väldigt nöjd, har smort dom flera gånger om året och dom är fortfarande hela, dock så börjar sömmarna släppa och dom är extremt sladdriga nu för tiden, hade tänkt köpa nya till hösten men nu så hittade jag ett femtiotal borreträd, så det blir att börja semestern i skogen....... :sad:

Hursomhelst, jag är sugen på att pröva meindl airstream eller haix, men ska jag beställa dessa från skogma så är det först 99:- i frakt, sedan är det 125:- i retur om dom inte passar..... plus mecket att skicka kors å tvärs, kan man gå på samma storlek som jag har nu?

Jag vet att om jag köper ett par så kommer jag intala mig att ”jodå dom duger” för att man inte orkar skicka tillbaka....

Annars får det bli vad maskinaffären i nybro har på hyllan, detta är närmsta butiken, och jag tycker dom är hur bra som helst.
Men vad jag vet så saluför dom bara sthil och Husqvarna...

Hur gör ni??

Haix stämmer väldigt bra i storleken, och Skogma har som sagt väldigt bra pris på dem.. :-bd själv köpte jag ett par Alpina för den rundliga summan 5050:- från annat håll utan att veta att Skogma sålde dessa för runt 3500:-.. :surp:

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

r93  
#573033 Ok, nästa fråga blir ju, vilka haix?
Varför skiljer dom så mycket i pris?
Är det bara sågskyddet som är bättre?
Som fritidshuggare så behöver jag ju inte det värsta värsta, eller är alpina så mycket bättre än protektor tex?

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#573037
r93 skrev:Ok, nästa fråga blir ju, vilka haix?
Varför skiljer dom så mycket i pris?
Är det bara sågskyddet som är bättre?
Som fritidshuggare så behöver jag ju inte det värsta värsta, eller är alpina så mycket bättre än protektor tex?

Alpina har skyddsklass 3 och protektor klass 2, dessutom har Alpina ett halkskydd i hålfoten.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

r93  
#573041 Tackar 😀

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

Amatörhuggare 62  
#573061 Haix upplever jag,som slalompjäxiga.
Går ann å hugga i dom.
Men springa omkring i en underröjning. Är dom inte så följsamma.
Kanske inte gett dom,tillräckligt m tid.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra huggarkängor

r93  
#573211 Det blev ett par meindl airstream, maskinaffären i nybro hade dom hemma på hyllan, dom var dessutom både sköna och billigare än skogma, så det blev ett lätt val!
Man vill alltid gynna bra lokala handlare.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

anersimyra  
#573231
Amatörhuggare 62 skrev:Haix upplever jag,som slalompjäxiga.
Går ann å hugga i dom.
Men springa omkring i en underröjning. Är dom inte så följsamma.
Kanske inte gett dom,tillräckligt m tid.

De är jävligt ” slalompjäxiga ” och blir inte annorlunda med tiden. Det allra bästa är dock att de är riktigt vattentåliga.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra huggarkängor

Galne  
#586323 Har ett par Haix Protector Forrest, jäkligt sköna och behagliga. Lite stela första tiden men nu är de gudomliga!! 👍

https://skogma.se/haix-protector-forest ... =723003501

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).