Föryngring

Fejningsskador, vad göra?

4 inlägg 1908 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fejningsskador, vad göra?

lundqvist.r  
#586201 Ungskog, mellan 2 och 4 meter hög, mest tall. En hel del betesskador, men även fejning. Vad ska man göra med de senare? Och vilka är förövarna, älg, rådjur eller båda? Om ett träd har en skada dryga metern från backen, är det läge att röja bort en sådan pinne om det finns oskadat träd i närheten, eller ska man bara hoppas på att det vallar över skadan?
Jag jagar inte själv, men nog är det frestande att ordna med utrustning och licens för att eventuellt kunna få ner skadorna. Eller har ni några förslag på hur man kan aktivera jägare?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Fejningsskador, vad göra?

Avslutat-02  
#586208 Tall väller över skadan bra.
Men det tar lång tid att bli av med den skadan.

Vänta tills nästa röjning med att såga ner dessa stammar, enligt mig för de bidrar med att hålla slyn borta.

För att minska älg bete eller fejning, använd en gasolkanon, den smäller så att älgen blir avskräckt från det beståndet.

Användarvisningsbild

Re: Fejningsskador, vad göra?

halvproffs  
#586305
vinterrojarn skrev:Tall väller över skadan bra.
Men det tar lång tid att bli av med den skadan.

Vänta tills nästa röjning med att såga ner dessa stammar, enligt mig för de bidrar med att hålla slyn borta.

För att minska älg bete eller fejning, använd en gasolkanon, den smäller så att älgen blir avskräckt från det beståndet.


Hur blir tallen av med skadan? Trodde att den altid blir kvar :-ss :d

Avatar Fallback

Re: Fejningsskador, vad göra?

Avslutat-02  
#586320 Ja okej skadan förblir men vallas över till slut och efter många år så syns den knappt förens man börjar såga.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).