Skogsnyheter

Södra kan bygga en tredje CLT-fabrik

4 inlägg 2573 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södra kan bygga en tredje CLT-fabrik

Torbjörn Johnsen  
#586101 Södra håller på att bygga en mindre labfabrik för CLT-trä (kallas även KL-trä/Korslaminerat) och har fattat beslut om att bygga en andra som är betydligt större. Tillsammans ska dessa båda anläggningar kunna producera 140 000 m3 CLT-trä när man är uppe i full drift.

Nu säger Södra Woods Vd Jörgen Lindqvist i en intervju med tidningen Nordisk Träteknik att man mycket väl kan bygga en tredje fabrik för CLT. Södra har enligt Lindqvist en stor tilltro till ökat träbyggande och storskalig produktion av byggkomponenter i stora volymer.

– Södra har en skala som gör att vi är effektivast när vi arbetar i stora sammanhang, vi passar inte för att hålla på med småplotter, konstaterar Jörgen Lindquist.


Storskaligheten har hittills inte varit någon ekonomisk framgångsmodell inom träsektorn för Södra. Men nu kanske framtiden spelar träindustrin i händerna och CLT kan blir vägen framåt för Södra? Förutsättningen lär vara att man klarar av en massiv omställning från att sälja bulkprodukter på spotmarknad till färdiga byggkomponenter mot order från byggprojekt.

CLT = Cross Laminated Timber. Kallas även KL-trä (korslaminerat trä) på svenska. CLT är byggelement som mått- och kundanpassas för en sepcifik byggnad direkt i tillverkningen. Byggelementen kan användas som bärande delar i väggar och bjälklag och kan där ersätta betong. Byggelementen kan användas med synlig träyta i inner eller ytterväggar. Läs mer om CLT i tråden KL-trä förändrar spelplanen inom både bygg och skog?
Byggelement i CLT-trä kan på allvar konkurrera med betong i väggar och bjälklag för större byggnader. Bild: sodra.com




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Södra kan bygga en tredje CLT-fabrik

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#589408 Eftersom det inte blev något besök på CLT-fabriken i Grums finns det kanske hopp om att det ordnas en ny träff i Grums eller på Södras CLT-fabrik i Värö, där Södra planerar att bygga en andra linje.
Ser också att Långshyttan är igång så det finns fler alternativ för ett besök.

Användarvisningsbild

Re: Södra kan bygga en tredje CLT-fabrik

Torbjörn Johnsen  
#589435 Vi har det på önskelistan så får vi se närnågpn av anläggningarna känner sig mogna att släppa in folk😃

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södra kan bygga en tredje CLT-fabrik

svampbob  
#589486 Som konjunkturen i byggbranchen börjar se ut så undrar jag om dom vågar gå igång med en tredje fabrik.
Jag pratade igår med en kompis i Sthlm som berättade att ett väldigt stort kommunalt exploateringsprojekt hade blivit krympt till en tiondel och han trodde att det slutligen skulle krympas till noll. Kommunen lyckas inte sälja några tomter och då faller finansieringen till den kommunala infrastrukturen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).