Skogsnyheter

Konjunkturen vänder ner snabbare än väntat

14 inlägg 2765 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Konjunkturen vänder ner snabbare än väntat

Fredrik Reuter  
#585935 Både marknaden för sågade trävaror och massa viker nu neråt snabbare än experterna kanske kunnat förutse, sågverken går mot minusresultat redan i slutet av 2019 tror Danske Bank.

Lagren ökar och priserna sjunker. Det önskvärda är ju oftast tvärtom, men en världsekonomi som troligtvis är på väg in i en lågkonjunktur och granbarkborrens härjningar på bred front har gjort att virkespriserna sjunkit rejält.

Vändningen har skett snabbare än vad man kunnat förutspå och ett bra exempel på detta är exportprisindex från Finland. Här har det under senvåren tvärvänt och signaler pekar på att kurvan nu fortsatt ännu längre ner i källaren.

Ytterligare en signal på att det inte är gynnsamt för höga virkespriser är att virkeslagren är mycket större vid hösten intågande än vad som är normalt, det brukar vara en virkesjakt tidig höst för att bygga upp lager inför vintern.

Här kan du läsa Danske Banks nyhetsbrev: https://news.cision.com/se/danske-bank- ... n,c2897590




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Konjunkturen vänder ner snabbare än väntat

Avslutat-02  
#585944 Virket ifrån GGB är inte bra för marknaden.

Men detta var ju som man kände av, att det skulle vika nedåt fort och ingen vet om det stannar eller inte...

Oavsett så är det högst oroande för svenska skogsägare...

Användarvisningsbild

Re: Konjunkturen vänder ner snabbare än väntat

rokon  
#585947
vinterrojarn skrev:Virket ifrån GGB är inte bra för marknaden.

Men detta var ju som man kände av, att det skulle vika nedåt fort och ingen vet om det stannar eller inte...

Oavsett så är det högst oroande för svenska skogsägare...

Du menar väl GBB dvs granbarkborrar? GGB satte lite myror i mitt huvud. Det är lite olika insekter.
Jag ser det inte som högst oroande med konjunktursvängningar, speciellt inte för oss skogsägare, det är ett långsiktigt ägande och brukande där man skall ha tålamod och planering.

Avatar Fallback

Re: Konjunkturen vänder ner snabbare än väntat

jannee  
#585950 Virke som i Sverige näst intill klassas som energived kan på andra marknader (Tyskland) fungera helt perfekt som konstruktionsvirke.
Har svårt för att förstå varför granbarkborrevirke ska vara sämre än virke från "frisk" skog.
Rötangripet (lagringsröta) är en helt annan sak, detta upptäcker dock en duktig skördarförare.

Avatar Fallback

Re: Konjunkturen vänder ner snabbare än väntat

Avslutat-02  
#585952 Ja jag menade GBB.

Jag ser det som oroande att virkespriserna sjunker, speciellt om det sedan är så att konjunkturen tar ytterligare ett step nedåt som jag tror, men inte experterna. Men å andra sidan så trodde de inte på denna sänkning heller.....

Avatar Fallback

Re: Konjunkturen vänder ner snabbare än väntat

Avslutat-02  
#585954 Jannee jag menade inte att GBB virke är sämre i hållbarhet utan på ett plan där virkesbolagen sänker priserna för råvaran finns i överflöd och att det hela tiden kommer i jämntakt.

Så det var mest en ekonomisk ställning från min sida, annars håller jag med dig.
Det flisas mycket som skulle kunna sågas.

Användarvisningsbild

Re: Konjunkturen vänder ner snabbare än väntat

rokon  
#585956 Det är en tid med många svängningar och det sker fort, kan fortsätta nedåt för att sen tvärvända inget är givet. Många kockar som lagar till denna soppa.

Avatar Fallback

Re: Konjunkturen vänder ner snabbare än väntat

Avslutat-02  
#585960 Det är ju vad som händer utanför våra gränser som påverkar mycket...

Saker vi inte kan påverka.

Hoppas inget stålbad kommer och stör ytterligare...... Men risken finns för alla i europa har inte bra statsfinanser.......
Såg att ECB skulle börja sänka räntan.
Men hur mycket är oklart, kan bli lite svajigt framöver.

Användarvisningsbild

Re: Konjunkturen vänder ner snabbare än väntat

Grålle52  
#585969
jannee skrev:Virke som i Sverige näst intill klassas som energived kan på andra marknader (Tyskland) fungera helt perfekt som konstruktionsvirke.
Har svårt för att förstå varför granbarkborrevirke ska vara sämre än virke från "frisk" skog.
Rötangripet (lagringsröta) är en helt annan sak, detta upptäcker dock en duktig skördarförare.


Jag var i Polen för nåt år sen. Där kan vi snacka dålig kvalitet på skogen, iaf i norra delen av landet.

Avatar Fallback

Re: Konjunkturen vänder ner snabbare än väntat

Avslutat-02  
#585973 Det var som tusan, vi brukar få höra på annat håll att det är så fantastiskt virke där...

Men den källan är känd för att fara med osanning. :mrgreen:


Var det mest timret som höll dålig kvalitet eller överlag?

Användarvisningsbild

Re: Konjunkturen vänder ner snabbare än väntat

Grålle52  
#585974
vinterrojarn skrev:Det var som tusan, vi brukar få höra på annat håll att det är så fantastiskt virke där...

Men den källan är känd för att fara med osanning. :mrgreen:


Var det mest timret som höll dålig kvalitet eller överlag?


Sneda och ynkliga tallar. Såg mest ut som kringlor. Kanske är bättre på andra ställen i landet annars?

Avatar Fallback

Re: Konjunkturen vänder ner snabbare än väntat

Avslutat-02  
#585975 Det tror jag inte, det är nog ungefär lika överallt.
Deras skogar fick mycket stryk under kriget.
Och efterföljande skog är väl ganska oskött och sågs väl mest som ved.

Men herren på detta forum brukar hävda att skogen innhåller raka stammar av hög kvalitet...... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Konjunkturen vänder ner snabbare än väntat

Grålle52  
#585978
vinterrojarn skrev:Det tror jag inte, det är nog ungefär lika överallt.
Deras skogar fick mycket stryk under kriget.
Och efterföljande skog är väl ganska oskött och sågs väl mest som ved.

Men herren på detta forum brukar hävda att skogen innhåller raka stammar av hög kvalitet...... :mrgreen:


Då har han aldrig åkt från swino-blabla och neråt. Det ser ut som skit

Avatar Fallback

Re: Konjunkturen vänder ner snabbare än väntat

Avslutat-02  
#585979 Är väl kanske därför som stora enso m,fl köper skogsmark i dessa länder...
För att de är inte värt något mycket, men duger gott till fiberindustrin.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).