Virkesmätning och Matrisfub

Standortsindex för brösthöjdsålder

11 inlägg 6271 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Standortsindex för brösthöjdsålder

Filip_95  
#585586 Är det någon som vet hur jag kan bestämma standortsindex för gran i brösthöjdsålder. Hittar bara en uträkning för totalåldern. Förstår inte hur jag ska läsa av höjdutvecklingskurvor. Någon som vet? :smile:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Standortsindex för brösthöjdsålder

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585592 Nästan alla alla tabeller är med brösthöjds ålder. Det är normalt 7-8 år mellan denna och totalålder. På kunskap direkt finns det tabeller för Si gran och tall och olika delar för landet.

Användarvisningsbild

Re: Standortsindex för brösthöjdsålder

Filip_95  
#585596 Okej, men vet du hur jag läser av själva kurvan? Är inte direkt den smartaste när det kommer till detta... T.ex utifrån nedan bild.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Standortsindex för brösthöjdsålder

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585600 Du behöver övre höjd och brösthöjdsålder. Övre höjd tar du genom att få höjden på det två grövsta träden inom tio meter från provyte mitt. Är en 27 och en 29 m är övre höjd 28. Är då åldern ca 90 år blir Si G28 är åldern i brösthöjd bara 60 år blir Si G34

Användarvisningsbild

Re: Standortsindex för brösthöjdsålder

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585601 Här är min tabell som jag kör med för södra Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Standortsindex för brösthöjdsålder

Filip_95  
#585605 Okej, tack! Men hur gör jag om jag brösthöjdsåldern 23 och höjden 25m? Detta ser man ju inte på grafen, eller? :???:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Standortsindex för brösthöjdsålder

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585608 Grafen täcker in de vanligaste skogarna. Extremer är just extremer så då får man uppskatta. I Sverige är det nog bara hybridlärk och asp som klara den höjdtillväxten på 23 år.

Avatar Fallback

Re: Standortsindex för brösthöjdsålder

Aleck  
#585622
Filip_95 skrev:Okej, tack! Men hur gör jag om jag brösthöjdsåldern 23 och höjden 25m? Detta ser man ju inte på grafen, eller? :???:


Jag skulle nog våga mig på och säga att det finns mätfel om du har ett granbestånd på 23 år och 25 meter ÖH.
Mäter själv bland den bördigaste granen i Sverige och hittat någon enstaka gran i 25 års BH-ålder som varit över 20 meter med optimala förutsättningar, aldrig sett hela bestånd på denna nivån.

Vart i Sverige hittade du detta dunderbestånd?

Användarvisningsbild

Re: Standortsindex för brösthöjdsålder

Filip_95  
#585625 Kan mycket väl vara som du säger, att drt skett mätfel. Jag mätte den övre höjden med ludde och åldern med tillväxtborr. Kan vara att jag inte nådde ända in till märgen. Jag bor i Blekinge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Standortsindex för brösthöjdsålder

Aleck  
#585628 Okej! Ser man märgen i borren skulle jag säga att det inte går att ta fel på då granen har rätt tydliga ringar och mörk märg att tolka.
Skulle nog mer gissa på att höjden är din felkälla då det kan vara lite svårt att lyckas med om man saknar höjdmätare med laser.

Användarvisningsbild

Re: Standortsindex för brösthöjdsålder

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585633 Ludde är mycket svår att använda i sluten skog. Behövs ingen tillväxtborr för att få fram åldern i brösthöjd på så unga träd. Bara att räkna antalet intervaller mellan grenvarven. Som i detta fallet är mer än en meter i medeltal.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).