Skogsnyheter

SCA hårdinvesterar i Obbola med ny pappersmaskin

20 inlägg 3517 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SCA hårdinvesterar i Obbola med ny pappersmaskin

Fredrik Reuter  
#584853 SCA meddelar idag att de tagit beslut om en investering på totalt 7,5 miljarder kronor i en ny pappersmaskin vid sitt pappersbruk i Obbola utanför Umeå.

Genom investeringen som ska vara klar 2023 så kommer de utöka produktionen av kraftliner till 725.000 ton per år, något som med dagens vinstmarginaler estimeras ge en nettovinst på upp till 1 miljard per år vid full drift.

Av den totala investeringen på 7,5 miljard kommer 2,5 miljard att användas för renovering av kringprocesser och 1 miljard till att bygga om pannorna. Genom detta kommer SCA Obbola att spara in 8.000 kubik meter olja på årsbasis och efter investeringen vara 97% fossilfri.

Den nya pappersmaskinen ska byggas bredvid den gamla och kommer fasa ut den gamla pappersmaskinen som idag producerar 450.000 ton kraftliner per år.

Huruvida massavedbehovet kommer öka efter investeringen skriver inte SCA något om, bara att de har prima norrländsk råvara att använda för att skapa konkurrenskraftiga produkter i framtiden.

Här kan du läsa mer om SCA:s olika kraftlinerprodukter: https://www.sca.com/sv/papper/container ... produkter/

Pressmeddelande från SCA: https://news.cision.com/sca/r/sca-inves ... l,c2893670

Bild

Bild på Obbola pappersbruk, från SCA.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: SCA hårdinvesterar i Obbola med ny pappersmaskin

Icegrip  
#584906 Goda nyheter! :-bd

Här kan man läsa mer:

https://www.vk.se/2019-09-02/blir-stors ... -maskinsal

Blir intressant vilken utveckling det blir på detta.

Användarvisningsbild

Re: SCA hårdinvesterar i Obbola med ny pappersmaskin

Torbjörn Johnsen  
#584907 Kommer SCA att öka kapaciteten på massaproduktionen i Obbola? Eller kokar de redan nog med massa men säljer avsalumassa som de istället ska förädla själva? Det framgår inte riktigt av pressinformationen. Massaproduktionen är intressant ur ett skogsägarperspektiv. I klartext: kommer det att gå åt mer ved eller ej?

Användarvisningsbild

Re: SCA hårdinvesterar i Obbola med ny pappersmaskin

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584909 från 54000 lastbilslass till 107 000 lastbilslass per år tyder på att det kommer gå åt lite mer ved, vilket givetvis är positivt för vi som bor i regionen :)

Avatar Fallback

Re: SCA hårdinvesterar i Obbola med ny pappersmaskin

axwell  
#584918 Nu tror jag att swampbob känner sig kluven: rejäl förtjänst eller trivsel i skogen. :???:

Användarvisningsbild

Re: SCA hårdinvesterar i Obbola med ny pappersmaskin

Torbjörn Johnsen  
#584923 Enligt artikelni VK:

SCA är norra Europas största privata skogsägare, men de är också beroende av att köpa in skog av andra privata skogsägare. Eftersom produktionen ska öka kraftigt kommer även betydligt mer råvara behövas. Just inköp från privata skogsägare är något det kommer bli betydligt mer av enligt Birgitta Boström, skogsförvaltare på SCA.


https://www.vk.se/2019-09-02/blir-stors ... -maskinsal

Avatar Fallback

Re: SCA hårdinvesterar i Obbola med ny pappersmaskin

surjämten  
#584980 Blir intressant att följa.
SCA har ju massavedskrokar ute lite varstans.
I syd, öst o väst o hos skogsägarföreningar o sågar.
Tydligen betalar man dyrare åt dessa än att bli allt för beroende av privata?

Användarvisningsbild

Re: SCA hårdinvesterar i Obbola med ny pappersmaskin

svampbob  
#584993
axwell skrev:Nu tror jag att swampbob känner sig kluven: rejäl förtjänst eller trivsel i skogen. :???:


Just nu är jag i storskogen i Oregon. Jag har sån tur så att löptiden på mitt nuvarande kontrakt gick ut den sista augusti och jag har inte skrivit på någon förlängning heller. När jag är hemma igen om två veckor så har det nog visat sig om det är läge att byta uppdragsgivare.

Nog hinner jag även med skogen trots att jag konsultar på heltid och lite till.

Användarvisningsbild

Re: SCA hårdinvesterar i Obbola med ny pappersmaskin

svampbob  
#584994
surjämten skrev:Blir intressant att följa.
SCA har ju massavedskrokar ute lite varstans.
I syd, öst o väst o hos skogsägarföreningar o sågar.
Tydligen betalar man dyrare åt dessa än att bli allt för beroende av privata?


Jag tror att det är så att SCA redan i ett tidigt skede har bokat upp råvara inför ett ev projekt. Hörde det från sågverksbranchen.

Avatar Fallback

Re: SCA hårdinvesterar i Obbola med ny pappersmaskin

surjämten  
#585021 Det man då kan överväga att göra är ju att sälja till sågverksbranchen.

Avatar Fallback

Re: SCA hårdinvesterar i Obbola med ny pappersmaskin

mooos73  
#585084 Extra rolig med denna jättesatsning är att företaget jag jobbar åt kommer ta första spadtaget i bygget av det där genom att bygga 800 meter väg, 13000 kvm plan samt vatten och avlopp.

Användarvisningsbild

Re: SCA hårdinvesterar i Obbola med ny pappersmaskin

svampbob  
#585173
mooos73 skrev:Extra rolig med denna jättesatsning är att företaget jag jobbar åt kommer ta första spadtaget i bygget av det där genom att bygga 800 meter väg, 13000 kvm plan samt vatten och avlopp.


När sätter ni igång? Jag pratade med SCA idag och det verkar ligga två månader bort innan dom behöver min hjälp.

Avatar Fallback

Re: SCA hårdinvesterar i Obbola med ny pappersmaskin

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#585179 Är det du som trycker på startknappen? :)

Avatar Fallback

Re: SCA hårdinvesterar i Obbola med ny pappersmaskin

mooos73  
#585251
svampbob skrev:
mooos73 skrev:Extra rolig med denna jättesatsning är att företaget jag jobbar åt kommer ta första spadtaget i bygget av det där genom att bygga 800 meter väg, 13000 kvm plan samt vatten och avlopp.


När sätter ni igång? Jag pratade med SCA idag och det verkar ligga två månader bort innan dom behöver min hjälp.

Vet inte, tror dom skrev kontraktet i veckan!! Vad ska du hjälpa dem med, Svampbob??

Avatar Fallback

Re: SCA hårdinvesterar i Obbola med ny pappersmaskin

Bosse1  
#585274
surjämten skrev:Blir intressant att följa.
SCA har ju massavedskrokar ute lite varstans.
I syd, öst o väst o hos skogsägarföreningar o sågar.
Tydligen betalar man dyrare åt dessa än att bli allt för beroende av privata?


Börjar närma sig femhundra/fub för privata markberett planterat på köpet "var det någon som sa", är väl lite taktik bakom kan jag tänka :mrgreen:
(Kaffe och tårta vid invigning av kontor och Nolia resa har jag blivit erbjuden) mitt i prisdiket!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).