Skogsvagn (Huggarvagnar)

Byte av olja i vridhuset på moheda m50 kran

17 inlägg 7697 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
FTG mini

Byte av olja i vridhuset på moheda m50 kran

nicklas_andreasson  
#584657Undrar om nån har bytt olja i vridhuset på moheda m50 kran? Och hur mycket olja som går i? Är det enklast att suga ur gamla oljan?

TS
Kampanj från FTG
Användarvisningsbild

Re: Byte av olja i vridhuset på moheda m50 kran

källshult  
#584671Har bytt på min m40 och jag tog bort pluggen det blir kladdigt . Men innan du fyller på ny olja sätt dit en slang och en plugg så är det lättare nästa gång . Kom inte ihåg hur mycket men det står i instruktionsboken .det sitter nivåglas på vridhuset och man fyller upp till hälften av det glaset bruka vara en liten röd prick mitt i

nicklas_andreasson  
#584673Har kollat men verkar inte finnas nån tappplugg eller något nivåglas,köpte den ny på lantmännen 2011.sitter endast smörjnipplar.kan det vara så tror du att vridhuset endast består av fett? För har tryckt i nipplarna när jag smörjat kärran.

TS
Användarvisningsbild

källshult  
1567254078_img_20190831_141615.jpg
Kan ju vara så att det skiljer för min vagn är 2016 och det ser ut så som är på bilden nivåglas och rakt ner under sitter avtappningen

nicklas_andreasson  
#584678Tackar för bilden, verkar inte som jag har nivåglas eller plugg, för dom främre pluggarna antar jag gå till svängcylindrarna,hydraloljan

TS
Användarvisningsbild

källshult  
#584685Det vridhuset är inte oljefyllt iochmed det siter en smörjnippel på mitten

nicklas_andreasson  
#584686Jajamen tackar för hjälpen,är det vanligt chassifett som till övriga smörjpunkter på kranen ?

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#584696Kolla hur Moheda vill ha det. När jag själv bytte för några sedan på min fars så var det NLGI 00 eller NLGI 000 som skulle användas. De är mer lättflytande.

nicklas_andreasson  
#584765Ok, ska ringa till dom imorgon tackar för infon

TS

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#584888Så här står de i Mohedas manual

nicklas_andreasson  
#584899Såg det med i min bok df jag blev fundersam när det bara var fettsmörjpunkter, men antar att det fettet som näms kan användas i vridhuset me?

TS

#584910Nej längst upp står de vridhusolja
Geartex epc 80w/90 (Preem)
En form av växellådsolja av den typen som är i planetväxlarna i framaxeln.
Smörjfettet är till för att smörja övre lagringen på vridhuset, de blir inte samma sak alls.

nicklas_andreasson  
#584917Jajamen det är sant, men på min m50kran finns inga påfylnadspluggar och inget nivåglas bara smörjnipplar på alla punkter från moheda,så tror att det är fett i vridhuset försår inte var man fyller på och byter oljan isf? skulle ringt dom och hört idag men hann inte kärran är från 2011

TS

#584919Är de den runda eller fyrkantiga foten på den?

nicklas_andreasson  
#584922Det är den runda är några bilder längre upp i tråden om det syns annars kan jag ta några bättre bilder

TS
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).